İlk feminist tiyatro
10/10
·144 syf.··
Beğendi
·
2025 25. kitabı
·
3 günde okudu
·
Okunma: 21 Mart 2025 16:45
Öncelikle yazım dili harikaydı, cidden oldukça akıcı bir şekilde bitti. Karakterlerin arasındaki ilişki de oldukça güzeldi, kitabın tek kötü yanı kısa olmasıydı desem yeridir. Okurken sizi evrenine öyle bir dahil ediyor ki.. hiç bitmesin istiyorsunuz. Şöyle 200 sayfalık olsaydı keşke. Öte yandan ilk feminist tiyatro oluşu zaten büyüleyiciii. Henrik Ibsen bu oyunu 1879 yılında kaleme alıyor. Ve o zamanın şartlarına göre ele alındığında kitap oldukça ses çıkaran ve cesaret isteyen bir kitap. Kadının toplumda sadece “bir eş veya iyi bir anne” olmaması gerektiğini, kadının da her şeyden önce bir birey olduğunu ve erkeklerle aynı şeyleri yapabileceğini anlatıyor kitabımız. Hatta bu oyun sahnelenirken kimi ülkelerde sonu değiştirilerek oynanmış, çünkü insanlar henüz bir kadının güçlü olabileceği gerçeğini kaldırmaya hazır değillermiş. Kitaptaki Nora karakteri; Torvald isimli eski bir avukatla evli, üç çocuk annesi, çocukların ve evin bakımının dadılara ait olduğu bir evde yaşıyor. Nora o kadar çocuk ruhlu, masum, korunmaya muhtaç gibi davranıyor ki Tarvold ona sürekli “küçük kanaryam” yahut “minik tarla faresi” diye hitap ediyor. Nora ise, kocasının ona bu denli küçük bebek muamelesi yapmasından oldukça memnun, tabii başlarda bu böyle. Hatta Nora kendisini “oyuncak bebek” olarak da tanımlıyor çünkü evlenmeden önce babasının oyuncağı olduğunu ne derse kabul etmek, benimsemek durumunda olduğunu evlendikten sonra da bu rolü kocasının üstlendiğinden bahsediyor. Açığa çıkması gereken bir olay sonucunda da Nora, kocası Torvald’ın gerçek yüzünü görüyor. Torvald’ın onu sadece “eş ve anne” olarak gördüğünü, toplumsal kimliğinin, reddetme hakkının olmadığını düşünmesi tabi Nora’yı delirtiyor. Kendine getiriyor. O olay açığa çıktığı gece, Nora her şeyi terk ediyor. Kocasını ve kocasına ait olan bütün mal varlığını, uğruna gecesini gündüzüne kattığı evini, hayallerini, çocuklarını.. hepsini terk ediyor. Farkındalık yaşadıktan sonraki halinden bir alıntı bırakarak sonlandıracağım incelemeyi. 10 üzerinden 11 puan alır benim için. Kesinlikle okunması gereken bir tiyatro eseri. TORVALD: Her şeyden önce bir anne ve eşsin. NORA: Artık buna inanmıyorum. Her şeyden önce benim de senin gibi bir birey olduğuma inanıyorum ya da en azından öyle olmayı deneyeceğim.
Bir Bebek Evi (Nora)Henrik Ibsen · Agora Kitaplığı · 20121,098 okunma
··
261 Gösterim
1 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
nil
Gönderi Sahibi
mesela bu kitabi da okumayan pisman olurrr