9/10
·240 syf.··
2025 17. kitabı
·
6 günde okudu
·
Okunma: 05 Mayıs 2025 19:01
Spoiler İçerir Hatırlamanın ve Unutuşun Kitabı kitap Türkiye yakın tarihine ışık tutan, yaşanan bazı olayların görünmeyen yüzünü bize gösteren, üst devlet organlarında kararların nasıl alındığına, işlerin nasıl yürüdüğüne yönelik fikirler veren bir kitap. İsimsiz bir oğlan (Annesi zazaca Eli (Ali) diyor kitapta siyasetekî adı söylenmiyor) ve doktor bir kızın başından geçen gönül ilişkisini, çoğunlukla doktor kızın ağzından bazen de gençten dinleyerek anlatıyor. Adamımız devlet yanlısı büyük bir aşiretin liderinin küçük oğlunun, oğlu. Aşiret reisi olan dedesi (Bavpir), oğlu devlete isyan eder ve Bavpir ile aralarındaki bağ kopar. Bir kıza gönül verir evlenir, çocukları olur, Bavpir onu mirasından men eder ve torununu ellerinden zorla alıp, kendisi büyütür. Çocuk, zaman zaman geçmişe, annesiyle olan diyaloglarını bize verir. Oğlan aşiretin veliahtı olduğu için her imkan sunulur özel okullar, yurtdışı eğitim vs gelecekte devletin kademesinde yer alması için özenle yetiştirilir. Nitekim bu gerçekleşir çünkü kahramanımız gayet zeki, başarılı ve liderlik vasfı olan yakışıklı denecek makul biridir. Bavpirin onunla ve aşireti ile ilgili gelecek planları vardır. Kız ise abisi sosyalist bir örgüte katılmış ve akıbeti bilinmeyen, bu sebeble herkesin bir şeyler uydurduğu bir ailenin diğer çocuğu. Aile, aristokrat denebilecek laik, ulusalcı ve seküler bir imaj çizer. Klasik devlet zihniyetinde, farklılıklar ve değişimden korkan bir yapıları vardır, fakat kızları öyle değildir. Oğulları sol örgüte katılınca kızlarını da kaybetme korkusu ile kızlarının üzerine çok fazla düşer onu iyi okullarda eğitir ve doktor olması için ellerinden geleni yaparlar. Kız, Diyarbakıra gelir göreve başlar. Başrol erkeği vurulur, kız tedavi eder ve ilişkileri bu şekilde başlar. Anlatılacak çok şey var ama kitabın tamamını elbette ki anlatmayacağım. Kitapta yazar ne örgüte ne de devlete yakınlık duyup sempatik göstermiyor, her iki tarafın kötü yönlerini zaman zaman hissettirip eleştiriyor ve ağırlıklı olarak arada kalan bölge halkının sıkıntısını dile getiriyor. Yakın tarihteki çatışmaları, eylemleri ve patlamaları fazla detaya girmeden anlatıyor. Yer, zaman ve kişiler verilmemiş ama bölgede yaşıyorsanız veya siyasete biraz ilgiliyseniz zaten neyi anlattığını hangi olaydan bahsettiğini anlıyorsunuz. Kitabın sonunda devlet kademesinde bilinmeyen karanlık bir yapıya da dokunuyor bu yapı sadece kendi istedikleri olunca duran, karanlık, görünmez ve güçlü bir yapı... Kîtab içsel monolog şeklinde ilerliyor. Dili güçlü, anlatımı çok samimi. Zaman zaman tekrar eden bazı paragraflar var ama bu kahramanların yaşadıkları olayların onlarda yarattığı etkiyi göstermek için verilmiş. Okurken kitap akıp gidiyor, bazen duygulanıyorsunuz, bazen öfkeleniyor.. Hafıza, suçluluk ve aşk temalarını derinlemesine keşfetmek isteyenler için ideal bir kitap. Kahramanlarını genelde bir çiçeğe veya kokuya benzetmesi bunun üzerinden anlatmaya çalışması dikkatimi çekti bunu çok sık yapıyor. Çiçek belleği çok güçlü diye düşündürüyor. Kitapta çok fazla dîyalog yok ne yazık ki ve bu kimi okuyucunun kitabı anlamasını zorlaştırmış sanki, fakat iç monologlar sizi yeterince kitaba bağlıyor bence. Oya Baydarı daha önce okumamıştım bu kadar güçlü bir kalemi olduğunu bilmiyordum, muhtemelem diğer kitaplarını da okuyacağım. Eleştirilere bakınca bu kitabın diğerlerine göre zayıf kaldığını söyleyenler de olmuş eğer bu zayıf ise diğerleri çok daha rahat ve zevklidir diye düşünüyorum. Kitap bitince damağımızda güzel bir tat kalıyor, tabi kitaptan ne beklediğinize bağlı olarak... Herkese iyi okumalar diliyorum
Duygu ve Düşünce
Hatırlamanın ve Unutuşun KitabıOya Baydar · Can Yayınları · 2024186 okunma
··
237 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.