(Spoiler var) Ama olumsuz olanları okuduysanız bunu da okuyun
10/10
·416 syf.··
Beğendi
·
2025 2. kitabı
Öncelikle şunu söyleyeyim bu inceleme uzun olacak zira ben sırf bu yorum için siteye kaydoldum ve haftalardır bu yoruma yazacaklarımı kafamda planlamak için geç saatlerde yatıyorum. Çünkü kaydolmadan kitabın yorumlarına baktığımda kötü yorumları okuyan bazı insanların kitabı okumaktan vazgeçtiğini gördüm ve kriz geçirdim çünkü ben bu kitaba BAYILIYORUM ve bence sadece hikayesi falan değil anlatımı da mükemmeldi. Bana göre edebi eser kategorisine bile girebilir ve her insanın okuması gereken bir kitap. Tabii herkes sevmek zorunda değil ama bu kitabın kötü olduğundan değil, kitap onların zevkine uymadığından. Neyse çok uzatmadan şunu söyleyeyim kötü yorumlarda hep "mantıksız" kısımlar olduğundan bahsediliyor fakat hepsine cevabım var. Hatırladığım kadarıyla mantıksız bulunan konular başlıca şunlardı: Bizimkilerin Eira' ya yardım etmeleri, kitabın Nos' un babasında olduğunu öğrendikten sonra bile yardıma devam etmeleri, kütüphane bölümünde Eira' ya geçmişlerini anlatmaları, Eira ile Nos' un aşık olması, Bayan Çırpıkanat' ın Marlo' nun ölme ihtimalinin olduğu zamanda sakin kalmış olması, Nos' un kendini Eira için feda etmesi, Marlo' nun ateş kanatlara sahip olması (Doğal Denge' nin adaletsizlik yaptığını düşünüyorlar), Eira evine geri döndüğünde ailesinin büyük bir tepki vermemesi, yol boyunca sadece bir Datura' yla karşılaşmış olmamız 1-Bizimkilerin Eira' ya yardım etmeleri Bunda her birinin kendi açısından sebeplerini ayrı ayrı yazacağım. *Marlo: Damla' nın yani kitabın yazarının ( D. N. Archeron Damla N. Archeron ) bu sitedeki yorumları okuduğu YouTube vidosunda açıkladığı gibi Marlo' m Doğal Denge inancına sahip biri ve ona göre Eira' nın yani bir insanın feyler dünyasında olması Doğal Denge' ye aykırı. Ayrıca Marlo "Eğer birilerine yardım etmeyeceksem yaşamamın bir imkanı yok." diye düşünüyor, bu onun hayat felsefesi. Hatta ona göre hayatta olmamızın sebebi "Birilerine yardım etmek." Bunu o küçük çocuğu kurtarmak için cayır cayır yanan Gölge Saray' a girmesinden de anlıyoruz. Ve Eira bilmediği bir dünyada, ne olduklarını bile bilmediği canlıların arasında yani bu durumda Eira' dan daha fazla yardıma ihtiyacı olan biri olamaz. E Marlo, Eira' nın doğru söylediğini de biliyor. Doğrucu yani adam, ne doğru ne yalan anlıyor. Evet, onları yarı yolda bırakıp bırakmayacağından emin olamazlar ama yalan söylediğinde anlaşılacağını bilmemesine rağmen doğru söyleyen birine otomatikman güvenirsiniz. Ben de güvenirim yani. Ayrıca bu yazdıklarımı Marlo 151-152 sayfalarında kendisi söylüyor zaten. İsterseniz bakın. Tabii benimki kadar ayrıntılı değil, orası ayrı. Eveeeet, Marlo' mun sebepleri bunlar şimdi sıra üzümlü kekim Nos' um da. *Nos: Bizim üçlünün geçmişlerinden öğrendiğimiz kadarıyla Marlo Nos' u korumuş, yani çocuğu Nos halletti diye onu bırakmamış, Nos' u savunduğu için kendisinin de hain ilan edilmiş olmasına rağmen geri adım atmamış falan. Bu yüzden Nos her ne kadar belli etmiyor olsa da Marlo' ya borçlu hissediyor. E Marlo Eira' ya yardıma karar verdi. "Ben gideceğim." diyor. Marlo' yu vazgeçiremez. Yalnız mı bıraksın? Yoksa Marlo' yla beraber gidip onu korumak için kendi canını siper ettiği bir olay -fav aktivitesidir beyefendinin- olması durumunda borcunu ödemiş mi olsun? Yani evet Eira' ya güvendiler ama Daturalar var, o var, bu var. Hem Nos bir Darka Marlo ise Çiftçi. Marlo Darka büyüsü olmadan ne yapsın? Daturalara karşı patlıcandan çit falan mı oluştursun? Ki yolculuklarında anladığımız kadarıyla öyle her canı istediğinde bitki falan oluşturamaz. Yani eninde sonunda Darka büyülerine ihtiyaçları olacaktır. (oldu da) Neyse, üzümlü kekimin sebepleri de bunlar sıra beyaz meleğim Zaina' da. *Zaina: Marlo ile Zaina' nın kardeş gibi olduğunu biliyoruz. Zaina, Marlo' yu bırakamaz. Hadi diyelim ki orada kalıp Marlo' nun ailesine göz kulak olsun. Ama Zaina bir şifacı. Şifacıya ihtiyaçları olması durumunda orada olmazsa bunu öğrendiğinde arkada kaldığına bin pişman olmayacak mı? Kendini suçlamayacak mı? Ayrıca şöyle bir şey de var ki: Zaina, Eira' nın onlardan korkup korkmaması gerektiğini bilemediğinin farkında. E bir de şunu düşünün: Bir kadın olarak güçlerinin neler olduğunu, sınırlarını bilmediğiniz iki erkekle beraber yalnız yolculuk yapmayı mı tercih edersiniz yoksa yanınızda bir kadının daha olmasını mı? Tabii ki bir kadının daha olması değil mi? Şimdi "Zaina bunu nereden biliyor?" diye düşünürseniz de şunu hatırlayın: Zaina; Nos ve Marlo' yla yalnız olduğu bir yolculuk geçirdi. Çünkü kendi başlarına kaçtıklarını biliyoruz. Belki yol boyunca onlara karşı hep bir mesafesi olmuştur. Tabii güveniyordur ama hep bir "acaba"sı olmuş olabilir. Büyük bir ihtimalle bu mesafeyi de yani Marlo' ya karşı olan mesafesini de bir kadınla hem de Marlo' yu en iyi tanıyacak kadınla yani Marlo' nun annesiyle tanışınca eritmiştir. -Hatta belki Marlo ile Zaina' nın ilişkisinin kardeş gibi olmasının sebebi de budur.- Nos' a karşı olan mesafesi de onu tanıdıkça kendiliğinden erimiştir. Şimdi toparlayacak olursam evet Eira, Bayan Çırpıkanat' la tanıştı ama onun Nos' a karşı olan mesafesini eritecek kadar konuşamadı. Bu durumda Eira' ya Nos' u en iyi anlatabilecek kadın Zaina' nın ta kendisi. Nos, Eira' nın tahta kulaklarını boyarken Marlo' yu da alıp mutfağa giderek onları yalnız bırakması da onlara konuşabilecekleri bir ortam sağlamak içindi hatta belki Çengel Han' da ben Nos' la uyumam demesi de bunun içindi. Tabii Zaina' nın Eira' ya Nos' u anlatabilmesi için önce Eira' yı kendinin güvenilir ve samimi olduğuna inandırması lazımdı. Zaten büyük ihtimalle Eira' yı ilk gördüğünde sarılması ve Tayga' dan Aldin' e gelme macerasını anlatması da bu yüzdendi. Şimdi "O zaman neden geri döndü?" derseniz de Zaina gelmesinin tüm nedenleri bitince geri döndü. Çünkü Eira Nos' a da Marlo' ya da ısındı, artık onlara şifacı olarak yararının değil Taygalı Zaina olarak zararının dokunabileceğini fark etti. Bu yüzden artık Marlo' nun ailesinin yanında olup onlara göz kulak olursam, Nos' un kitaplığının tozunu alıp boyalarıyla ilgilensem daha iyi olur diye düşündü. -Yazarken ağladım ya yerim ben bunu.- Neyse Zaina' nın sebepleri de bitti. Boyum kadar oldu zaten. Sonuç olarak karakterlerimizin sebeplerini açıkladığımız serimizin sonuna gelmiş bulunuyoruz. Sıra 2' de. 2-Kitabın Nos' un babasında olduğunu öğrenmelerine rağmen devam etmeleri Aslında üçünün de bunun için ortak bir nedeni var: Özgür olmak istemeleri *Marlo: Sadece kendisinin değil, ailesinin de özgür olmasını istiyor. Ve Gölge Sarayı' nda ölse bile otomatikman ailesi özgür olacak, kardeşleri özgür büyüyecek. Çünkü Marlo yakalanmış olacak. *Nos: Belli etmiyor olsa da hala babasının onu hain olarak görmesini kaldıramıyor. O karşımıza çıkan adama "Ben ona tapardım." -tövbe- demesi gibi onun için babası her şeydi. Babası, komutanı, patronu... Hepsi aynı kişi olunca ve o kişi de sana güvenmeyince, seni sevmeyince... Yani kendimi Nos' un yerine koymaya çalışırken bile kötü hissediyorum. Nos ne hissediyordur Allah bilir. *Zaina: Zaina' nın özgürlük dışında bir nedeni yok sanırım. Ama sadece kendi özgürlüğü değil; Nos, Marlo ve Marlo' nun ailesinin de özgürlüğü. Çünkü Zaina' nın dediği gibi Nos ve Marlo onun ailesi ve Marlo' nun ailesi de öyle. "Senin kardeşlerin benim de kardeşlerim." 3-Eira' ya geçmişlerini anlatmaları Zaten Eira "Bunu bana neden anlattın, Marlo?" diye sorduğunda açıkladı. Ama anlaşılan yeterli gelmemiş bu yüzden Marlo' nun söylediklerini açıklayacağım. "Çünkü biz, özgür değiliz ve sen bir avuç katille birliktesin. Sana yardım etmeyi ne kadar çok istesem de bizimleyken hiçbir zaman tam anlamıyla güvende olamayacaksın. Bunu bilmek hakkın ve tüm bunları bu kadar geç anlattığım için üzgünüm." Bizimkiler bu yola Eira' ya yardım için çıktılar ama eğer yakalanırlarsa Eira da yanlarında olduğu için o da yakalanır. Ve bizimkiler ne kadar mahcup ne kadar pişman olur. Ayrıca yakalanmaları durumunda Eira "Bizi niye yakaladılar?" demeyecek mi? Bu durumda anlatsalar bile Eira niye inansın? Bunu anlatmalarının nedeni bu işte. 4-Eira ile Nos' un aşık olması YA NİYE OLMASINLAR? Buna mantıksız denmesi mantıksız. Herkes herkese aşık olabilir. "Ne ara oldular?" İlk görüşte aşk olur da kısa sürede aşk olmaz mı? Hem bunlar öyle haftada bir saat falan görmüyorlar ki birbirlerini, her an yan yanalar. Ya ben bile okurken aşık oldum Nos' a, Eira mı olmasın? 5-Bayan Çırpıkanat' ın Marlo' nun ölme ihtimaline karşı sakin kalması Çünkü Bayan Çırpıkanat Marlo' nun Eira' ya niye yardım ettiğinin farkında. Ayrıca Zaina önceden yanlarına geldiğinde Bayan Çırpıkanat' a Nos, Marlo ve Eira' nın Gölge Sarayı' na gittiğini zaten söylemiştir. Yani Bayan Çırpıkanat üçünün de ölme ihtimalini düşünmemiş olamaz. Kendini buna hazırlamıştır. Eira' ya niye kızmadı diyenler de var. NİYE KIZSIN? Eira mı dedi? Onları kendisine yardım etmeleri için mi zorladı? Hayır. Ayrıca Marlo' nun bir çocuğu kurtarmak için saraya girdiğini öğrendiler zaten. Yani Marlo ölmüş olsaydı bile yapmayı en sevdiği şeyi yapmak için -iyilik için- ölmüş olacaktı. Ayrıca biz kitabı Eira' nın gözünden okuyoruz. Bayan Çırpıkanat Eira' ya belli etmeden üzülmüş, ağlamış olamaz mı? Tabii ki de olabilir. Eğer Eira' nın yanında üzülseydi Eira kendini daha da suçlu hissedecekti, Bayan Çırpıkanat bunun gayet farkında. Ve buna rağmen onun yanında üzülecek bir kadın kesinlikle değil. 6-Nos' un kendini Eira için feda etmesi Nos Eira' ya aşık. Bunu biliyoruz. Ayrıca 264. sayfada şu konuşma geçiyor: "Hem gitmek hem de kalmak istiyorum, Nos." "Geri döndükten sonra güvenli bir şekilde buraya dönebilmen için bir yol bulalım. Bir kapı bulalım, yalnızca senin için. Dilediğin zaman açabileceğin ve kapatabileceğin bir kapı." Nos bunu söyledi. Evet, büyük bir ihtimalle bunu istemesinin en büyük sebebi Eira' yı bir daha görebilmekti ama bu güvenli gidiş gelişin olmasının mümkün olduğunu öğrendi. Ve bunun için kendini feda etmesi gerekti. "Madem istemesinin en büyük nedeni Eira' yı bir daha görmekti o zaman bunun olmayacak olmasına rağmen kendini niye feda etti?" Çünkü Nos sadece kendisinin değil; Marlo' nun da Zaina' nın da Eira' yı bir daha görebilmesini istiyordu. Tabii, Eira' nın da onları... Hem bu duruma düşmelerinin sebebi babasıydı. Marlo -kardeşi gibi olan en yakın arkadaşı- ve Eira' nın -sevdiği kadın- da bu duruma düşmelerinin sebebi o: Ferniyan Salvor Namıdeğer ŞEREFSİZ Yani Nos bir bakıma yine kendisini sorumlu hissediyor. 7-Marlo' nun ateş kanatlara sahip olması Bizdeki "Ağzınızdan çıkan her şey dua niyetine geçer. Bir şeyi söylemeden önce iyice düşünün." lafı feyler içinde geçerli. Marlo 145. sayfada "Elimde olsa o lanetli şehrin tüm binalarını ateşe verir, hepsini kökünden yok ederdim." diyor. Ve ona bu ateş gücü verildi. Çünkü bunu yapabilecek güce sahip olmasına rağmen yapamayacak. Eğer yaparsa başına neler neler gelir. Ve bu yüzden bunu düşündüğü, istediği her an acı çekecek. Yani öyle düşünüldüğü gibi ödül falan değil. Tam anlamıyla bir lanet, bir ceza. Doğal Denge onu hayata geri getirerek ödüllendirdi ama onu hayata lanetleyerek getirdi. Marlo' nun ona isyan edip etmeyeceğini test ediyor. -KIYAMAM- Ayrıca buna ayrıcalık diyemeyiz çünkü buna sahip başkaları da olabilir, bilmiyoruz. 8-Eira eve geri döndüğünde ailesinin büyük bir tepki vermemesi Evet öyle aşırı büyük bir tepki vermedikleri doğru ama sanki Eira' yı görünce "Hoş geldin, gel otur çay iç." demişler gibi anlatıyorlar. Asla öyle bir şey yok. Annesinin ne kadar soğuk biri olduğunu anladık zaten. Buna rağmen sarıldı yani kadın. Tamamen soğuk olan büyükannesiydi ki bence o feyleri falan biliyor ve Eira' nın feyler dünyasına gittiğini de anladı. Belki o da daha önce gitmiştir. Kadın orada yaşıyor yani, olmuş olabilir. Gidip gelmiştir hatta belki o da bir köprüdür. 1000 yılda bir normalde ama gitti ve döndü sonuçta. Hem eğer o madalyon eskiden onunsa ve gidip gelirken hep o boynundaysa belki bir enerjisi falan da vardır. O da tetiklemiştir Eira' nın geçiş yapmasını. "O zaman niye geri dönmedi?" derseniz de enerji o kadar da büyük değildir herhalde. Sadece tetiklemiştir diyorum. 9-Sadece bir Datura' yla karşılaşmaları (Unuttuğum için sonradan ekledim.) Evet şöyle bir bakınca saçma gibi duruyor ama bizim dörtlü insanların aman feylerin olmadığı, ıpıssız yerlerde uzun süre bulunmadılar ki. Vahşi hayvanların yaşadığımız yerlere gelmemeleri gibi düşünün. Eira' nın Datura' yı yenmesine gelirsek... Bunda genel olarak Eira' nın Datura' yı yenmesini değil, asker ve Darka olan eğitimli feyin yenemediği Datura' yı yenmesini mantıksız buluyorlar. Evet, o fey Datura' ya karşı korkmadan davransaydı haklıydınız. Ama korktu. Eira korkmadı demiyorum ama Eira korkusunun öne geçmesine izin vermedi. Ayrıca o feyin Datura' yı öldürmek için tek nedeni kendisini korumaktı ama Eira sadece kendisini değil Nos' u da korumak istiyordu. Siz düşünün: Kendinizi korumak için mi daha fazla çaba harcarsınız yoksa hem kendinizi hem de sevdiğiniz birini korumak için mi? Cevap zaten ortada. Ayrıca şöyle düşünün: Eğer amacınız kendinizi korumak ise karşınızdakini etkisiz hale getirmekten çok kendinizi korumaya odaklanırsınız, amacınız kendinizi ve sevdiğinizi korumak ise bir süre sonra durum aleyhinize olmaya başladığı zaman kendinizi korumaya çalışmayı bırakıp karşınızdakini etkisiz hale getirmeye odaklanırsınız çünkü bu durumda karşınızdakiyle beraber siz de ölseniz bile sevdiğiniz kişi kurtulmuş olacak. Eira' nın yaptığı da tam olarak buydu. Hem -yorum gibi olacak ama- sonuçta Eira başka bir dünyadan geliyor, Datura' nın ona karşı gücünün azalıyor olma ihtimali olamaz mı? "Eğer öyle bir şey varsa bilgisi neden verilmedi?" Nerede verilsin? Tanrısal bakış açısıyla yazılsaydı haklıydınız ama kitap birinci kişili anlatıma sahip. Eira benim burada yazdığım gibi "Ben başka bir dünyadan geldiğim için bana karşı gücü azalmış olabilir." mi desin? Yoksa okudukları kitaplardan birinde "Daturaların insanlara karşı gücü azalır, insan bir arkadaşınız varsa şanslısınız." falan mı yazsın? Daha önce bu dünyaya insan gelmiş mi ki bilsinler? Geldiyse de bunu niye kitaba yazsınlar, ortaya çıkarmak için mi? Ayrıca gelmiş ve bir Datura' yla savaşıp yenmiş olsa dahi Datura' nın gücünün azaldığını nereden anlayacaklar? Bonus: Kitap üçüncü kişili anlatıma sahip olsa daha iyi olacağının düşünülmesi Kitabın konusu feylerin dünyası ve feyler olsaydı haklıydınız fakat kitabın konusu bilmediği canlılarla dolu dünyada mahsur kalan Eira' nın yaşadıkları ve hissettikleri. Bizim kendimizi Eira' nın yerine koymamız hedefleniyor bir bakıma. Eee, kitap üçüncü kişili anlatıma sahip olsaydı ve dolaylı olarak diğer karakterlerin de içlerinden geçenleri bilseydik ya da tam tersi Eira' nınkileri de bilmeseydik nasıl kendimizi Eira' nın yerine koyacaktık? Üçüncü kişili anlatıma sahip olsaydı ta en baştan Marlo' ya da Nos' a da Zaina' ya da güvenecektik. Bu yüzden Eira' nın onlara güvenmiyor olması bize mantıksız gelecekti ve ondan soğuyacaktık. Hem de ana karakterken. Ayrıca birinci kişiliği anlatıma sahip olduğu için Eira' nın evrenle ilgili öğrendiği şeylere tepkisini daha iyi görüyoruz. Evreni Eira' yla beraber oradaymışız ve onunla beraber öğreniyormuşuz gibi oluyor. Bu yüzden bence birinci kişili anlatıma sahip olması daha iyi. Ama yine de herkesin kendi fikri tabii. Ben sadece bazı yorumlarda sözü "Birinci kişili anlatıma sahip olsaydı bir şeye benzerdi en azından." demeye getirenler olduğu için açıkladım. Her neyse eğer bu yorumu okuduysanız kitaba bir şans verin. İyi okumalar, yol sizden yana olsun. Veee Damla'm kötü yorumları okuyup moralini falan bozma. Biliyorum sen bu engele takılmazsın ama hepimiz karşımıza çıkan engelleri atlayıp koşmaya devam ederken eninde sonunda yorgunluktan bir kere de olsa takılırız. Bu yüzden takıldığın zamanlarda kendini suçlama. İnsanlar ve hatta feyler bile takılır. Önemli olan takılsan da geri kalkmaktır. Moralini bozmadan kitap yazmaya devam et çünkü seni seven Fellowship' in var. Benim doğum gününü ezbere bildiğim tek yazarsın yani öyle düşün :) Yol senden de yana olsun <3 D. N. Archeron Damla N. Archeron
Duygu ve Düşünce
Gümüş Yürek 1D. N. Archeron · Guardian Yayınları · 20241,676 okunma
·
236 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.