Dört Türk gencinin orgun abidelerini görmek amacıyla yola çıkmaları anlatılıyor. Savaş eseri olan Tolun Bey ağzından anlatılan eserde Abideler uzunca anlatılıyor. İçeriği ve fiziksel özellikleri hakkında bilgiler yer alıyor. O şanlı Türk tarihinden insanlara ne aktarıldığı ne kaldığı üzücü bir şekilde gösteriliyor. Geçmişi şanlı milletin tembellikten bir şey yapamadığı gösteriliyor. Kendi tarihinin bile yabancılar tarafından araştırılması ve aktarılması... Gerçekten tarihi okursanız hep yabancıları görürsünüz. Tarihi biz oluşturuyoruz ama gelecek nesillere aktaramıyoruz. Türk milleti açlık tokluk bilmezsin. Bir doysan açlığı hatırlamazsın... Bilge Kağan'dan beri hiç değişmememiz ne kadar acı.