·136 syf.····Okunma: 24 Mayıs 2026 18:09 Bekia, ‘ostaynitsa’ olmayı neden seçti? Ölmekten korktuğu için mi, yoksa bir kadına aşık olduğu ve bu nedenle de bir erkekle evlenmeye asla razı olamayacağı için mi? yani düğününden bir gece önce yaşadığı olay yaşanmasaydı, yine de ‘ostaynitsa’ olmayı seçer miydi?

Benim kişisel kanaatim, özgür bir seçim yapmadığı, öldürülmemek için gereken seçimi yaptı. Bu seçim cinsel tercihlerine de uygundu, ama cinsel tercihlerin nedeniyle yaptığı bir seçim değil. Yani ‘benim bedenim benim seçimim/tercihim’ durumu ile karşı karşıya değiliz romanda ve her ne kadar son derece şiirsel bir dille ve etkili bir anlatımla sarıyorsa da bizi, metnin zayıf yönü bu. Evet bu coğrafyada, tarihin bu döneminde kadın olmak ‘yok‘ hükmünde ve yazarımız bunu çok başarılı bir şekilde anlatmış. Kadınsan senin için seçilenleri uymak zorundasın, kabul etmek zorundasın. Ayrıca o coğrafyada, tarihin o dönemindeki toplumsal normları da çok iyi aktarmış yazarımız; o kadar ki, orijinal romanının adı olan ‘ostaynitsa’ geleneğini çok net bir şekilde anlayabiliyoruz, kan davalarini ve hatta uygulama şekillerini bile çok net anlatmış bu kısacık metin. Bu anlamda son derece başarılı ve bu nedenle de bu kadar çok ödül almış olmasını normal karşılıyorum. Ama bu geleneğe karşı çıkmıyor, bu gelinin kurallarını uygulayarak hayatını kurtarıyor Bekia. İnsan belki de böyle bir şey.. her ne kadar içselleştiremiyorsam da..