7/10
·304 syf.··
2026 35. kitabı
·
7 günde okudu
·
Okunma: 21 Haziran 2026 07:58
Gece Yarısı Treni Matt Haig Bu yazar ile ilk kez bu kitabı sayesinde tanışmış oldum. Klasik fizikte sadece ileri akan zamana zıt olarak kuantum fizik, geriye dönük nedensellik teorisi (retrocausality) ile şu anda veya gelecekte yapılan bir seçimin, bir gözlemin, geçmişteki bir parçacığın, davranışını, geçmişini ve durumunu etkileyebileceğini söyler. Yazar ,kuantum fiziğin, geriye dönük nedensellik teorisi gibi teorilerini, ilkelerini temel alarak romanını yazmıştır.Bu teoriyi bilirsek romanı daha iyi anlarız diye düşünüyorum. Kitabın arka kapağında yazar zaten romanin konusunu anlatmış. 81 yaşındaki, kitapçı zinciri sahibi olan Wilburn Budd çocukken yaşadığı acılardan kaçmaya çalışırken, o acıları, duyguları hissetmemek için, kendini işi ile uyuşturur. Kendini fazlasıyla işine adar ve eşini arkadaşlarını ihmal eder ve onları kaybeder. Yaşamında, yaptığı seçimlerden ,aldığı kararlardan dolayı çok pişmandır. Bir telefon görüşmesi sonucu işler düzelmeye başlıyor gibi olurken, ölür. Ölüm sonrası bir tren aracılığıyla bütün hayatını film şeridi gibi izler. Kendisi için önemli olan sahnelerde tren o sahnenin istasyonuna yanaşır ve ölü karakterimiz o sahneyi yeniden izler . Ölü karakter, anılarını izlerken, anılarındaki genç haliyle konuşup ,onu yapacağı yanlışlarla ilgili uyarmaması ,onunla konuşmaması gerekiyordur. Karakterin yanlış yaptığı sahnelerdeki o üzüntüsünü pişmanlığını çok derinden hissettim ,ağladığım bile oldu. Bundan sonrası spoiler olacağı için burada durmam gerekiyor. Edebiyatta. Kuantum Kurgu (Quantum Fiction ) tarzını kullanmıştır. Kişinin, kendisini sorgulaması ,yanlışlarla yüzleşmesi ,geçmişiyle yüzleşmesi ,seçimleri ve kararlarını sorgulaması ,bundan dolayı yaşadığı acı konularından dolayı varoluşçu edebiyat tarzı da vardır. Peki, siz ölseniz ve böyle bir trende olsanız ,yaşamınızın hangi sahnesine gitmeyi ve o sahneyi değiştirmeyi isterdiniz?Hayatınızda yaşadığınız pişmanlığınız var mıdır ? Yazar ,hayatı akışına bırakmayı ,hayatta olmak ile hayatı yaşamanın farkını da anlatmak, okuyucuları kendi içlerine dönerek, bu kitap aracılığıyla kendi hayatlarını sorgulamalarını da istemiştir bence. Yazarın ayrıca kitabın ilk sayfasına tren bileti koyması da beni çok gülümsetti. Kitaptan sevdiğim bir alıntıyla bitiriyorum. "Yaşamaya devam etmek için bazen de kalbinin kırılmasına izin vermek zorundasın."
Gece Yarısı TreniMatt Haig · Domingo Yayınevi · 2026280 okunma
·
33 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.