Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

224 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
17 günde okudu
Üsküdar'da Kaknüs yayınevinde rafları tararken adıyla hemen ilgimi çeken bir kitap oldu. Kitabın bu alanda bir ilk olduğu söyleniyor. Orjinal adı "Shared Sacred Stories" (Paylaşılmış Kutsal Hikâyeler) olup ve Manevi Rehberliğin Kalbi isimli bir konferanstaki sunumlardan oluşuyor. Yani 1 değil 15 yazar var karşımızda; psikiyatr, klinik ve sosyal psikolog, manevî rehber, inziva uzmanı (değişik bir meslek :) ), papaz, rahip, haham... İlk kısımda Benötesi Psikoloji Enstitüsünün kurucusu, bir psikoloji profesörü ve aynı zamanda bir Halveti-Cerrahi tarikat önderi olan Dr. Robert Frager bizi karşılıyor. Benötesi psikolojisinin ne olduğu, ne olmadığı, kalbin manevî mertebeleri (Sadr, Kalp, Fuad, Ahfa) ve Nefs mertebelerinden (Emmâre, Levvâme, Mülhime, Mutmainne, Radiyye, Mardiyye, Sâfiye) - (6 tane değil miydi bunlar?) kısaca bahsediyor. Bu mertebeler daha detaylı işlenebilirdi; bir üst mertebeye geçmek için her mertebede neye dikkat etmek gerekir, mertebe düşmek mümkün müdür gibi birçok soru cevapsız olarak kaldı bende. Ek olarak kendi tarikat veya manevî rehberlik tecrübesinden hiç bahsetmemesini yadırgadım açıkçası. Zira kitabın geri kalan kısmı bu şekilde manevî rehberlik deneyimlerinden oluşuyor. Evsizlere grup terapisi ve sıcak kahve imkanı sunan manevî rehber, yine evsizlerle çalışan rahibe, madde bağımlılarına gönüllü rehberlik eden Cizvit gönüllüsü, terminal dönem hastalara son günlerinde hayat muhasebesi ve manevî arkadaşlık eden papaz, şaman geleneği, kızılderili geleneği, yoga çeşitleri ve felsefesi gibi çeşitli manevî geleneklerin aktarımı mevcut. Manevî arayışta olan birisi bu kitabı okursa muhtemelen yoga araştırmasına koyulur, o derece yoğun bir yoga ve meditasyon vurgusu var. Manevî arkadaşlık kısmında güzel bir tanım yapılmış. Refik (ing: companion), latince ekmek anlamına gelen "panis"ten geliyormuş. Yani refik, kendisiyle ekmeğinizi paylaştığınız kişidir. Kitap, Psikomanteum (aynaya bakma) diye adlandırılan yas terapisinde yeni bir yaklaşımı tanıtıyor, bu kısım özellikle dikkatimi çekti. Bu yöntemde yakınlarını kaybetmekten dolayı büyük duygusal darbe yemiş insanlar loş ışıklı bir kabinde bir aynanın karşısına rahat bir koltuğa oturtuluyorlar. Ayna, kişinin yüzünü yansıtmayacak bir açıda yerleştiriliyor, sadece karanlığı yansıtıyor. Kişi 45 dakika boyunca kaybettiği yakınını, onunla ilişkisini tefekkür ediyor ve onunla iletişim kurmaya, onun varlığını hissetmeye çalışıyor. Bu yöntemin ikinci safhasını oluşturuyor. Kabinden önceki ilk safhada danışman yakınını kaybeden kişiye "Ölen kimse hakkında neler hissediyorsun?", "Şimdi onunla konuşabilsen neler söylerdin?", "Ona karşı tatmin olmamış veya yarım kalmış olduğunu düşündüğün hislerin neler?" gibi sorular yöneltiyor. Ayrıca ölmüş kimseyle iletişim kurma ihtiyacı, üzüntü, kaybolmuşluk ve suçluluk duyguları gibi 21 maddeden oluşan 7'li likert tarzında bir ölçek de dolduruyorlar. Son safhada kabinde yaşanan deneyim konuşuluyor ve ölçek tekrarlanıyor. Batıda manevî rehberlik hizmetinin son yıllarda olağanüstü artışı sayılarla ortaya konuluyor. Toplumun artan manevî arayışı ve tam zamanlı bir iş olarak manevî rehberliğin zorluklarına değiniliyor. En basitinden para karşılığı yapılıyor olması, olayın mahiyetine ters geliyor ve zaman zaman bahse konu oluyormuş. Ayrıca manevî rehberin işinin kutsallığını abartması da başka bir problem olarak zikrediliyor. Dinlerarası diyalog seminerinden çıkmış gibi bir hâle sokan kitabı genel olarak beğendim. Aklımda şu soru kaldı: Kendi inancı içinde yoksullara yardım eden, ibadetini yapan, doğaya saygılı, okumamış, evde çocuklarını büyüten, kendisine hiç İslam tebliğ edilmemiş bir Hindu kadın mı yoksa Müslüman olarak doğmuş, bayramdan bayrama veya cumadan cumaya hariç ibadet etmeyen, çevreyi kirleten, çocuklarını ve karısını döven, kendinden başka kimseye hayrı dokunmayan bir adam mı daha mübarektir? Allah, kendini başka isimlerle tanıyanlara da merhamet eder mi?
Manevi Rehberlik ve Benötesi Psikolojisi Üzerine Paylaşımlar
Manevi Rehberlik ve Benötesi Psikolojisi Üzerine PaylaşımlarRobert Frager · Kaknüs Yayınları · 200910 okunma
··
119 görüntüleme
Ruh Hekimi okurunun profil resmi
Bu arada #postakutusundakimizika# ve #novellaa#'ya beni bu incelemeye zorladıkları için teşekkür ederim :)
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.