Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Nietzsche'nin Fransız Mirası-Alan D. Schrift
Özellikle, Deleuze ve Guattari'nin, psikanalitik pratik üzerine eleştirilerini, psikanalistin çileci papazın en son canlı örneği olduğu iddialarındaki gibi, Nietzsche'nin kilise pratiği konusundaki soykütüksel eleştirisinde ilk kez dillendirilen temeller üzerine kurdukları gösterilebilir.Nietzsche, Hıristiyanlığın çoğu pratiğinin kurtarıcı erk iddiasını inanılır kılmak için, mensupLarına suç ve günahlarını nasıl kabul ettirdiğini gösterdi. Deleuze ve Guattari, psikanalizin vaadettiği psikolojik özgürleşimin, öncelikle onun libidinal ekonomiyi aile sınırları içine hapsetmesini gerektirdiği şekilleri ayrıntısıyla geliştirerek benzer bir yaklaşımı benimserler. Nietzsche'nin "insanın içselleştirilmesi [Verinnerlichung]"ne , onlar "insanın Oedipalleştirilmesi"ni eklerler: Oedipus, dışlanacak ve bu tür arzuya sahip olma suçunun eşlik ettiği babanın yerini alacak tatmin edilmemiş arzu olarak, Nietzscheci kötü bilincin bölünme hareketini - düşmanlığı kendisine geri dönerken öteki üzerine yansıtma- tekrar eder. Nietzsche'nin çileci papazları gibi, psikanalistler, bilinçlerini zehirleyerek kendilerine sağlıklıya zulmetme erkine sahip bir sağlık maskesi yarattılar. Nietzsche'nin aşktan dolayı insanlık için kendi kendisini kurban eden Hristiyan Tanrısı'mn ironisine işaret ettiği yerde, Deleuze ve Guattari, psikanalistlerin Oedipal olarak sakatlanmış hastalarıyla ilgili ifadelerini ironik biçimde kayda geçerler. Bu ironik ters anlam yükleyişlerin nihai sonuçları da birbirine paraleldir: Hıristiyanlığın kendini kurban eden Tanrı'sının taraftarlarının suç ve borcunu sonsuz kıldığı yerde, psikanaliz bitmez tükenmez aktarım ve sonsuz analiz biçiminde kendi sonsuz borcunu yaratır. Ve bir son paralellik kurmak gerekirse, tıpkı Nietzsche'nin papazlarının tüm olayları ilahi mükafat ve cezanın ekonomik mantığı içinde bir uğrağa indirgemesi gibi, Deleuze' ve Guattari'nin psikanalistleri, tüm arzuyu aile içi bir saplantıya indirgerler.
Sayfa 46 - Otonom Yayıncılık
1 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.