Puan vermedi·126 syf.····Okunma: 02 Mart 2019 15:34 · "Genç Werther'in Acıları" adlı eseri, yazılmasının üzerinden yaklaşık iki buçuk asır geçmiş olmasına rağmen hala en çok okunanlar listesinde tutan, bunca sevilmesini sağlayan husus nedir? Bunda, mutlaka Goethe'nin dehası var ama yeterli değil; çünkü yazarın onlarca eseri var ve Faust dışında diğer eserlerini günümüzde çok satanlar arasında göremiyoruz. Öyle sanıyorum ki, Goethe'nin dehası (deha diyorum çünkü bu eseri henüz 25 yaşındayken, kimine göre 2 haftada bazı kaynaklara göre 4 haftada yazmıştır) yanında ele aldığı konunun evrensel, zaman ve mekandan azade oluşu da bu eseri bu denli sevilir ve etkileyici kılmıştır. Büyük ve Goethe'nin deyişiyle marazi bir aşk, bu aşkın önündeki toplumsal ve etik engeller ve sonunda tek çareyi ölümde bulan hassas bir yürek... Bu anlamda, bizim kültürümüzde Leyla ile Mecnun, Kerem ile Aslı ne ise, Batı edebiyatında da Genç Werther'in Acıları odur dersek, çok yanılmayız. Eser, son derece rahat okunur bir dille yazılmış. Bunda romanın mektup türünde yazılmış olması tabi ki çok etkili. Fakat şunu belirtmeden edemeyeceğim ki, her şeyin hızlı yaşandığı ve kolay elde edildiği günümüzde, özellikle de genç okurların, Werther'in ve sevdiği Lotte'nin olaylar karşısındaki duruş ve davranışlarını abartılı bulacakları bir gerçek. Aşk için ne kadar evrensel ve zamandan, mekandan azade desek de aradan geçen yüzyılların insanoğlunun aşkı yaşayış biçimini de bir hayli değiştirdiğinde sanırım herkes hemfikirdir. Son olarak şunları söyleyelim; eser Goethe'nin yaşamından izler taşır. (Charlotte adlı nişanlı bir kızı sevmiştir. Lotte karakteri adını nerden alıyor sandınız.) Bu eser, yüzyıl Almanya'sında pek çok gencin intihar etmesinde rol oynamıştır. İntiharı idealize ettiği düşüncesiyle kilise çevrelerinin şiddetli eleştirilerine maruz kalan Goethe yapıtın 2. baskısına "Adam ol ve beni izleme!" cümlesini eklemek durumunda kalmıştır. Her ne olursa olsun, Goethe'nin Almanya dışında tanınmasını ve büyük bir edip olmasının yolunu açan eserdir "Genç Werther'in Acıları". Hala okumadıysanız bir gün mutlaka yolunuz kesişecektir. İyi okumalar diliyorum...