·118 syf.····Okunma: 30 Mart 2020 15:33 • Hugo bir meydanda bir idama denk gelir ve insanları bilinçlendirmek için kitabı yazmaya karar verir. Bu kitabı Victor Hugo özgürce yazmıştır ve kitabı okurken yinede tüylerim diken diken oluyor. Gerçekten bir idam mahkumunun elinden böyle bir kitap çıksaydı eğer neler olurdu kim bilir...
• Uzun bir önsöz ile başlıyor kitap. En dikkat çeken kısım bir mahkumun idam sehpasına yatırılıp 5 kere başının kesilmeye çalışılması ama kesilmemesi. İdamı arabadan izleyen hakim ne de cellat yargılanmış. O dönemde insan yaşamanın önemsiz ve siyasilerin ne kadar gaddar olduğunu çok güzel bir örnekle bizlere sunmuş. Başka bir örnek ise bir kadın giyotin sehpaya yatırılıyor ve yine bıçak başını kesmiyor. Celladın uşakları kadının ayağından tutup çekerek kadının başının kopmasını sağlıyorlar. Kamusal ve resmi görev adı altında insanların vahşi bir şekilde idam edilmesi ne kadar etik geliyor sormak isterim sizlere. Kitapta şunu diyor "Toplumda birine zarar verebilecek bir kişinin illa idama mahkum kılınmasının saçma olduğu ve müebbet hapis cezasını yeterli olacağıdır." En mantıklı açıklama bu olsa gerek. Önsözden sonra kitabın çıktığı dönemdeko tepkileri ele almış. Metinden şunu anlıyoruz ki döneme göre fikirler değişiyor ve şuan bize ters gelen şeyler 1/2 asır sonra bize normal gelebilir.