Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

İnsanın emeğine yabancılaşması
Sınıflı toplum insan psikolojisini temelden değiştirdi. İnsanın doğasının bozulmasından toplumu sorumlu tutan Rousseau bu görüşünde haksız değildir. İnsanın insan tarafından sömürülmesi, insanın kendi emeğinin ürününden istediği gibi yararlanmasını kaba bir biçimde önlemek sonucunu doğurdu. Böylece insan, kendi işinden, eserinden ayrı düşmüş oluyordu. Yani, insanın emeği, bu emeğe sahip çıkan sömürücülerin elinde, ona yabancı oldu. Emeğinden, eserinden ayrı düşürülen insan ise, kendi benliğinden ayrılmış demektir. Çünkü üretici etkinlik, yaratıcı girişim yalnız insana özgüdür. İnsanı insan yapan, onu hayvandan ayıran budur. Ayrıca, sömürülen kimse ürettiğinden yoksun bırakıldığı sürece, onun ürettiğine sömüren sahip çıkıyor demektir. Ve böylece, hem artık kendi ereklerini gerçekleştiremediği ve bu yüzden kötürümleştiği için sömürülenin, hem de içinde yalan taşıdığı ve amaçlarını açıkça ortaya koyamadığı için sömürenin bilinci kendine yabancılaşır. Çünkü bu bilinçlerin her biri sömürme olayını kendine göre yansıtır.
Sayfa 345 - İlya Yayınları - 19. BasımKitabı okudu
·
1 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.