Gönderi

Baudrillard, günümüz gerçekliğini simülakr, simülasyon ve hipergerçeklik kavramlarıyla açıklar. Fiziki gerçekliğin simülasyon sürecinden geçerek sanal ortamda yeniden ve çok tekrarlı olarak üretildiğini; gerçekliğin teknolojinin tanıdığı olanaklarla yapaylaştırılarak varlık bulduğunu hatta, düşselin gerçekliği yerinden edebilecek güce ulaştığını ileri sürmektedir. Eğlenceden, kültürel aktivitelere; eğitimden arkadaşlık ilişkilerine kadar hemen her türlü gündelik rutinlerin dijital ortamlarda şekillenerek gerçeklik bulmasını, Baudrillard simulakr kavramıyla açıklanmaktadır. Önü almamayan teknolojik ve bilimsel ilerlemelere bağlı ortaya çıkarılan ürünlerdeki gelinen nokta, aslı ile suretini belirleyecek ustalığı, uzmanlığı veya profesyonelliği geçersiz kılabilecek konuma ulaşmaktadır. Neyin gerçek, neyin sahte olduğunu bilmenin her geçen süre daha da güçleşmesini sağlayan bir simülasyon aşama/süreç söz konudur. Düşsel olan gerçeği yerinden etmekte; gerçeğin etkisinden daha güçlü bir etki yaratabilmektedir. Bu etkiyi belirlemek adına Türkiye’deki bir televizyon dizisi örneği kullanmak oldukça önemli işlev yerine getirmektedir: Türkiye'de bir dönem izlenme rekoru kılan dizinin yayına girdiği saatlerde hastane acil servislerine giriş sayısının dikkat çekecek kadar düşmesi ve dizi kahramanın rol gereği ölmesi sonucunda farklı illerdeki birtakım izleyicilerin bir araya gelerek gıyabi cenaze namazı kılması Baudrillard'ın hipergerçeklik kavramıyla tanımladığı duruma karşılık gelmektedir.
·
12 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.