Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

247 syf.
10/10 puan verdi
Deklanşör ya da Tetik; sonuç hep Punctum
Walter Benjamin'in, "Mimetik Yetenek Üstüne" adında bir makalesi vardır. Bu makale yazıldığı dönemde düşünürler arasında oldukça ses getiren bir makale olmuştur. Çünkü Benjamin, insanın bugünü ve yarınında oldukça önemli bir etkiye sahip olacak olan ve henüz adlandırılamayan bir alanı adlandırarak, mimesis etkisini ortaya koymuştur. Buna göre tecrübelerin ve ifade diyalektiğinin mimesis aracılığıyla kurulduğunu öne sürer Benjamin. Habermas bu konuda hem fikir olsa da Baudelaire ise sadece metanın üretimi kapsamındaki nesnelerle mimetik bir bağ kurmasıyla modern insanın tecrübe ve iletişim alanının oluştuğunu öngörür. Mimesis, fikir, davranış, dil ve hatta telapati gibi bilinçdışı süreçleri içerir. Fotoğraf ve fotoğraflardan oluşan filmleri de bilinçdışı alan olarak tanımlayan Benjamin, fotoğraflarda da teknik anlamda bir mimesis etkisi olduğunu söyler. Bunun yanında fotoğrafın iktidarın güçlü propaganda silahı olma vasfını da gözardı etmeyerek, ''führer kültü'' kavramını da katmıştır fotoğrafa iletişim bilimsel anlamda. Öleceğinin farkında olarak yaşayan tek canlı türü olan insanın sonsuzluk arzusunun doğurduğu buluşların en kıymetlisidir fotoğraf. Düşünen ve bilgiyi bilen bir canlı olarak insana dair her şeyde olduğu gibi fotoğraf çekmede de derin bir felsefe yatmakta... Fotoğraf çekerken o an hayatın reel akışı içerisinde detay olan bir anın, akıştan koparılarak sonsuzlaştırılması eyleminin geri planında hayran olunan, sevilen bir anın hatırlanmak istenmesi yatmaktadır. İşte bütün olay bu istençteki hatırlamak eylemi üzerine kurulu aslında. Çünkü fotoğraf karesi çekildiği andan itibaren tek başına her ne kadar ana tema olarak dursa da aslında detaydır. Hatırlayan kişi fotoğrafın sığdığı kadarını değil karenin dışında kalan ve 360 dereceyi tamamlayan alanını hatırlayacaktır. Fotoğraf dışı alanı hatırlama ise fotoğraf karesinin içindeki ufak detaylar sayesinde gerçekleştirilmektedir. Barthes bu konuda Punctum teorisiyle ortaya çıkmış ve fotoğrafın felsefesini oluşturan alanı yaratmıştır. Bu iki temel üzerine oluşturulmuş iki fotoğraf felsefesinin birlikteliğini ele almış yazar Yacavone. Kitap biraz akademik dile kaymış olsa da günümüzde artık çılgınlar gibi fotoğraf çeken insanın yaşam anlamına isim bulmuş olmaları dolayısıyla oldukça değerli.
Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın Tekilliği
Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın TekilliğiKathrin Yacavone · Hayalperest Yayınevi · 20153 okunma
·
39 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.