Puan vermedi·404 syf.····Okunma: 15 Haziran 2026 00:54 Uzun cümlelerin, derin betimleme ve benzetmelerin içerisinde bir an kaybolduğum; ifade edilen bir cümleyi anlayabilmek için yeniden yeniden okuduğum bir roman. Bütün bu okuma zorluğu içinde bana ulaşan, benim hayat pencereme değen bir o kadar da ifade buldum.
Kitap bir serinin ilk kitabı ve süprizlerle dolu. Yazarın kitap planı ilerleme şekli faklı. Ama hepsinden önemlisi yazarın hayata bakış açısı çok farklı. Mesela herkes için alalade olan bir durumun, bir nesenin içerisne nüfuz edercesine ele alıp zamanda yaşayan birer anı haline getiyor. Ama bu anı o onda o dakikada varlığını sanki kaybetme ihtimali olmadan sürdürüyor. Yazar yaşadığı anlar içersinden kendisi için anlamlı olan zamanları mekanları ile birlekte derdin bir şekilde ele alıyor. Kitabın isminin neden Kayıp Zamnın İzinde olduğunı anlıyorsunuz. Aslında o zamanlar kitapta o kadar detaylı irdeleniyor ki "Bu durumdan bu insandan ya da bu nesneden bir insan nasıl böyle bir anlam çıkarabilir ve o anı bu kadar derin yaşabilir." diyorsunuz.
Tasavvuf edebiyatında dervişlerin yaşadığı derin aşk duygusunu Fransız bir yazarın bakış açısından görmek ayrıca beni etkildedi. Sevilen yaratıcı, kişi ya da nesne değişsede insanoğlunun sevdiği hatrına sevdiği ile bağlantılı en küçük noktaya dahi büyük anlamlar verip gönülden bağlanması... Daha önceki kitap incelemelerimde de deniştim; kitap okudukça insanlığa dair yargım netleşiyor, biz insanlar evrensel değerler üzerine kurulu bir hayatta yaşıyoruz.
Tabi bu kitapta anladığım kadar anlayamadığım bir çok nokta da mevcut. Bunun nedenini kitabın derin anlamlar taşıması benim ise hayata bakış açımın daha yüzeysel olması diye düşünüyorum.
Ve son olarak kitap bana çiceklere merak duygumu arttırdı. İfade edilen çiçekler o kadar hoş naif bir şekilde anlatılıyor ki okuduktan hemen sonra internetten resimlerine bakma ihtiyacı duydum. Sevgi ile anlatılan bildiğiniz bir çiçek dahi olsa size bambaşka bir şeymiş gibi geliyor. Görmek, duymak, dokunak, okumak istiyorsunuz. Bence Proust'un kitabının sırrı da bu...