VIII
Bu filozoflar içerisinde Şehristânî, tamamen haklı olarak İbn
Sînâ’ya özel bir yer ve önem vermektedir. O, Kitâbü’l-Milel ve’n
nihal adlı eserinde İbn Sînâ’yı ‚İslâm filozoflarının en bilgini‛ ola-
rak nitelendirir. ‚İbn Sînâ’nın yolunun en dakik, hakikate bakışı-
nın (nazaruhu) en derin‛ olması sebebiyle İslâm filozofları içeri-
sinde sadece onun görüşlerini ele alır. Hatta İbn Sînâ’ya ayrılan
yer, Aristoteles dâhil tüm filozoflar içerisinde en geniş olanıdır.
Böyle bir imtiyazın verilmesinde, İbn Sînâ’nın İslâm felsefe gelene-
ğinin zirvesini teşkil etmesinin ve Şehristânî tarafından da bu ol-
gunun doğru bir şekilde kavranmasının kesin bir rolü vardır. Buna
binaen Şehristânî, bu eserinde İbn Sînâ felsefesinin kapsamlı bir
özetini verir. Onun felsefesini mantık, fizik ve metafizik olmak
üzere üç bölüm halinde objektif bir biçimde ortaya koyar.