Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

99 syf.
·
Puan vermedi
Terry Eagleton'un "Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi" kitabını okudum. En son Sartre'ın "Sanat Nedir?" kitabında çaresiz kaldığım kadar çaresizdim Kitabın ilk bölümünde üretim ilişkilerinin; (alt yapı) kültür, din, sanat gibi üst yapı olarak sınıflanan, insanın oluşturulan bilincini belirlediği, tipik Marksist okumayla başlıyoruz kitaba. Egemen sınıfın, mevcut koşulların kabulünü sağlamak için oluşturduğu "ideoloji"nin sanatçı tarafından sunulması (kültür endüstrisi) ve gerçekçi / toplumsal gerçekçi sanatın ne'liği üzerine tartışmaya devam ediyor. SSCB döneminde Parti'nin sanata vermeye çalıştığı biçim ve Marx ve Engels'in toplumcu gerçekçi edebiyata nasıl baktığı anlatılıyor. Marx'ın en sevdiği yazarlar Aiskhylos, Shakespeare ve Balzac. Hiçbiri devrimci değil, zaten ne Marx ne de Engels sanatçının politik duruşuna bakıyor. Yaşadığı çağın gerçeğini propaganda ve didaktizme bulaştırmadan yazan ve hakim sınıfın dayattığı ideolojinin üstüne çıkan yazar, onlar için muteber. SSCB sanatı, halka biçim vermek için kullanıyor. Bu noktada toplumcu sanata farklı bakışlar masaya yatırılıyor. Walter Benjamin'in Marksist sanat görüşü ve Bertolt Brecht'in "epik" tiyatrosu üzerine de kelam ediliyor. Benim en çok aklımda kalan "Neden antik sanata hala ilgi duyduğumuz?" oldu. Sanatın metalaşması, bir üretim ilişkisi yoluyla ortaya çıktığı için sanatçının yayıncıyı zengin eden bir işçiye dönüşmesi tartışmaları aslında sıkça yaptığımız tartışmalardı. Bu tür kitapların temel sorunu konuya yabancı olmayanlar için bir yerden sonra sıkıcı olabiliyor, konuya uzak insanlar içinse içinden çıkılması zor bir bulmacaya dönüyor. Öğreniyoruz. İyi okumalar ✌ #terryeagleton #marksizmveedebiyateleştirisi #iletişimyayınları #edebiyat #bookstagram #instagram #kitap #kitaplık #engels #marx #brecht #lukacs
Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi
Marksizm ve Edebiyat EleştirisiTerry Eagleton · İletişim Yayınevi · 201956 okunma
·
34 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.