Sadece gösteriş yapmak ve sadece oyun ve eğlencelerle vakit geçirmek için devlet ve millet hazinesinin çarçur edilmesi, şahsı için sadeliği tercih etmesi gereken devlet adamlarının lüks ve israfa boğulması ve nihayet bütün bir milletin buna ortak edilmek istenmesi ne derece doğrudur? O Osmanlı ki, kuruluşu itibariyle yüce ideallerin, inanç ve düşüncelerin üzerine oturmuştur. Allah yolunda cihattan ve malı Allah yolunda harcamaktan başka bir şey düşünmeyen kahramanların omuzlarında yükselmiştir. Cihana söz geçiriyor olmasının asıl sebebi; samimiyet ve inancı, azmi ve gayreti, iman ve cihadıdır. Bu tür merasim ve şenlikler devam ettiği sürece devlet adamları, kadınların istek ve arzularına boyun eğdikleri ve zevk ü sefaya daldıkları sürece devletin yıkılması mukadderdir. Nitekim artık gerileme ve çöküş başlamıştır ve Şehzade Mehmed'in sünnet merasimi bunu en bariz göstergesi olarak hafızalara yerleşecektir.
Evet, gösteriş bir zaaftır gerçekten. Ama gurur... Gerçek bir akıl üstünlüğü varsa gurur her zaman emin ellerde olacaktır.
Sayfa 60 - İş BankasıKitabı okuyor
Reklam
Gösteriş ve şöhrete kanıp aldananlar
Başka bir grup; belki helâl mal kazanır, haramdan kaçınır ve mallarını camilere harcarlar. Ancak bunlar da şu iki yönden aldanmaktadırlar: Birincisi; riya, övülme ve şöhret isteği. Şöyleki; belki yakınında veya beldesinde fakirler vardır ve malı onlar için harcamak daha önemlidir. Şehirde çok sayıda mescid vardır. Ama asıl maksad, bu mescidlere
Sokaklarında yalnız birbirlerine gösteriş yapmak, para para, yalnız para kazanmak için yaşayan, insanlıklarını unutmuş yaratıklar. Caka satacaklar.
Sayfa 56
Hasan (rah.a) şöyle der: "Bu ilmi talep etme hususunda insanlar üç kısımdır: Bir kısmı gösteriş ve cehalet için öğrenir, kimisi tuzak kurmak ve hile yapmak için öğrenir, kimisi de anlamak ve akletmek için öğrenir."
Sayfa 54 - "el-Faik":3/412
Kimi zaman şef ya da başkan; kızgınlık, korku, arzu ya da gösteriş merakıdır. “Yenik düştüğümüz” şeyler, aslında bizim yerimize karar verenlerdir.
Sayfa 37 - Günışığı Kitaplığı
Reklam
Yakından bakarsak, her insanın içinde, bir tembelle bir çalışkan, bir öfkeliyle bir sakin, bir korkakla bir cesur, bir düzenliyle bir dağınık, bir istekliyle bir isteksiz, bir keyif düşkünüyle bir bunun-her-zaman-mümkün-olmadığını-bilen, bir yapması-gerekeni-bilenle bir onu-yapmayı-reddeden, bir acele-etmeyip-düşünenle bir aceleci, bir gösteriş meraklısıyla bir alçakgönüllü bulunduğunu fark ederiz. Kısacası, içimizde bir kargaşa vardır ve karar almamız gerektiğinde, çoğu zaman bütün bunlar arasında bir kavga başlar. İçimizde, bizi farklı yönlere çekmeye çalışan, bir sürü şef vardır.
Sayfa 36 - Günışığı Kitaplığı
"Kendini nasıl bir şeyin içine soktuğunun farkında mısın Angelina?" diye sordu. Baldırındaki kılıftan bir bıçağa uzandı- ğında kocaman gözlerle izledim. Göğsüme doğru yönelttiği kocaman bıçağı takip ettim ve bıçağın hafif kıvrımlı ucunu gömleğimin ilk düğmesinin altına taktı. Pürüzsüz metal yüzeyinin üstünde kurumuş kana benze- yen
Sayfa 158
Hac’da aldananlar
Başka bir grupsa, hac ibadetinde yanılgıya düşmüştür. Haksızlıkları terk, borçlarını ödemek, ana-babanın rızasını istemek ve helâl azık talep etmeksizin yola çıkarlar. Bazen yolda farz namazları ihmal ederler; bazen de beden ve elbise temizliğinde bile acizliğe düşerler. Zâlimlerin haksız vergilerine maruz kalırlar ve ellerindekinin bir kısmı onlardan alınır. Yolda müstehcen konuşmaktan, münakaşadan kaçınmazlar. Kimi zaman da bazıları haram mal toplar ve yolda arkadaşlarına bunu yedirir. Bununla da gösteriş yapıp itibar kazanmak ister. Bu kişi önce haram kazanmakla Allah'a isyan eder; ikinci olarak da onu gösteriş olsun diye dağıttığından günaha girer. Çirkin huy ve kötü sıfatlarla kirlenmiş bir kalple Kabe'nin yanına ulaşır. Bu haline rağmen Rabbinden bir hayır üzere olduğunu zanneder. Oysaki aldanmaktadır.
Hocam! Evlendik ama 120 aydır iki yakamız bir araya gelmedi!" şeklinde bir itirazda bulunabilirsiniz. Bunun örnekleri çok ve nedeni de bellidir. Allah sana "Evlen!" dedi. "Boyundan büyük işlere bulaş, gösteriş yap, riya yap, herkes nasıl yapıyorsa aynısını yap, israfa kapı aç, Allah'ı memnun etme adına gayretin olacağına insanları memnun etme adına gayret et, kazancının kat kat fazlası borç al!" demedi ki! Ayağını yorganına göre uzat, riyaya bulaşma, imkânlar nispetinde bir şeyler yap, Allah'ı bu işe kefil tut! Bak bakalım Allah sana yardım ediyor mu etmiyor mu? Bu anlamda nikâh berekettir. Böyle bir bereket bolluk getirir.
Reklam
"Ey inananlar! İnsanlara gösteriş için malını verip Allah'a ve ahiret gününe inanmayan adam gibi, başak kakmak ve eziyet etmekle sadakalarınızı boşa çıkarmayın"
Gösteriş Merakı ile Nazar Korkusu
"Bizde gösteriş merakı ile nazar korkusu at başı gider. Gezip dolaştığım ülkelerin hiçbirinde yeni Türkiye kadar gösterişe düşkün bir yer görmedim dersem abartmış olmam herhalde. Bunun nedeni insanların kendi iç dünyaları ve değerleri için değil birbirleri için yaşamakta oluşlarıdır. Zenginliğin güzel arabanın, mal mülk sahibi olmanın tek zevki, başkalarına, Bakın siz de olmayan şeyler bende var der gibi dolaşabilmek paraya ve güce tapan bu toplumda kendini en yukarıda hissedebilmektir.
Gurur ve gösteriş farklı şeyler, ama sık sık aynı anlamda kullanılıyorlar. İnsan gösteriş düşkünü olmadan gururlu olabilir. Gurur daha çok kendimizle ilgili görüşümüze bağlıdır, gösteriş ise bizim hakkımızda başkalarına ne düşündürmek istediğimize.
Yalnızlık
Narsist insan, çalışma yaşamındaki yardımcılarını, eşini ve çocuklarını da kendi varlığının bir uzantısı gibi görür. Dolayısıyla bu insanlar onun ihtiyaçlarını karşılamakla yükümlüdürler. Böyle bir insan birlikte çalıştığı insanları kişisel sorunlarıyla sürekli işgal eder, onların kendisine ilgi göstermesini ve isteklerinin karşılıksız yerine getirilmesini bekler. Beklentileri, çalışma yaşamının gereklerinin oldukça ötesinde ve kişiseldir. Narsist insan, evliliğinde ya da diğer karşı cins ilişkilerinde mutsuzdur, birlikte olduğu kişiyi de mutsuz eder. Narsist kişiler, dünyalarını gösteriş üzerine kurma eğiliminde olan yalnız insanlar olduğundan, eşlerini de ulaşmak istedikleri görkemin aracı olarak algılayabilirler.
Kehf sûresi, âyet:110
" Kim Rabbine kavuşmak istiyorsa sâlih amel işlesin ve Rabbine yaptığı ibadete başka hiç bir şeyi ortak etmesin." İşte bu âyete dayanarak şeytanın gösteriş ve başkaları tarafından övülme tutkusu yolu ile üzerimde sağlayacağı etkiyi kırdım.
Resim