Var Olmayan Başka Olandır
Böylelikle Platon yanlışın ne olduğunu, var olmayanın hangi anlama geldiğini de açıklayabilmektedir: "Yanlış", birbirleriyle ilişki içine so­kulması mümkün olmayan, birleştirilmeleri doğru olmayan İdeaları birbirleriyle ilişki içine sokmak, birbirlerine yüklemektir. Var olmayan ise aslında bir töz değildir, sadece başka olandır. İnsan, at olarak var değildir. Ama bu at olmamanın tözsel bir varlığa sahip olduğu anlamı­na gelmez. Var olmama, insan için, artan başka olma, at-olmamadır.
Mutlak, sevdiğin kız buralı olacak. – Dedüğün gibi, beyim. – Hangi kız, o bakayım? Çünkü, ben burada hemen herkesi tanıyorum. – Şabangilin Emine. O seni biliyor. – Emine... Yüreğim küt küt atmağa başlıyor. Dilim, ağzım içinde kupkuru oldu: – Yanlışın var, ben Emine diye bir kız tanımıyorum.
Reklam
bir sokaktan kendiminkine nasıl geçmeliyim. sınırlarım böyle yitirilmişken, nasıl geçmeliyim... hangi yanlışın gururuna girmeliyim.
İşte, bilgi açısından, şeylerin varlığına oranla çok küçük bir daire içinde kalmış durumdayız; ama bu daire bile bir çocuğun zekâsını ölçmekte uçsuz bucaksız bir alan oluşturur İnsanın anlama yetisinin koyu karanlıkları; hangi cüretkâr el sizin oluşturduğunuz perdeye dokunmaya kalkıştı? O yararsız bilimlerinizle şu mutsuz gencin çevresinde az mı uçurumlar açıldığını görüyorum! Onu tehlikeli yollardan götürecek ve gözlerinin önüne doğanın kutsal perdesini gerecek olan sen, titre! Önce onun başından ve kendi başından iyice emin ol; senin ya da onun, belki de ikinizin başının dönmesinden kork; yalanın doğru gibi görünen çekiciliğinden ve gururun sarhoş edici buharlarından kork; bilgisizliğin hiçbir zaman kötülük yapmadığını, yalnızca yanlışın kötü olduğunu ve insanın bilmediği şeyden değil de bildiğini sandığı şeyden dolayı yanılgıya düştüğünü anımsa, her zaman anımsa, unutma!
Sayfa 210Kitabı okudu
Bir yanlışın herkes tarafından benimsenmiş olması o yanlışı yanlış olmaktan çıkartmaz.
Öncelikle bilimin tek olmadığına, yargılarının mutlak olmadığına kani olmak gerekiyor. Bir yanlışın herkes tarafından benimsenmiş olması o yanlışı yanlış olmaktan çıkartmaz.
Sayfa 34 - İz YayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Mesleğin ahlakı ancak insan olabilme, insan kalabilmekle ölçülür... Bunları yitirirsen hangi ahlaktan konuşuruz? Ahlak, adalet ve doğruyu ister. Yanlışın olduğu yerde ahlak olmaz!..
Sayfa 18 - Aram yayınKitabı okudu
"Bir yanlışın herkes tarafından benimsenmiş olması, o yanlışı yanlış olmaktan çıkartmaz."
_Tüm erkekler, kadınlardan zorla köle olmalarını değil, gönüllü olarak köle olmalarını, yalnızca bir köle değil, bir cariye olmalarını beklemektedir. Bu yüzden de onların gözünü bağlamak, akıllarını köleleştirmek için ellerinden geleni yapmışlardır. Öteki kölelerin itaatini sağlamak için, efendiler korkuya yaslanırlar. Kendilerinden ya da dinden
_Eğer kadınların sesleri bastırılacaksa, eğer kadınlar insanoğlunun doğal haklarından mahrum bırakılacaksa, haksızlık ve tutarsızlık suçlamasını boşa çıkarmak için, öncelikle kadınların aklı olmadığını kanıtlamanız gerekmektedir – aksi takdirde YENİ ANAYASA’nızdaki bu büyük kusur, erkeğin şu ya da bu şekilde, bir tiran gibi davranması gerektiğini
Reklam
( Zarif bir Hristiyanlık eleştirisi. )
_Oorroossppuu çocuğu, kahbenin evladı, ciğeri 5 para etmez, domuz ahırında doğan cüzzamlı yahudi piç’i Tanrınız yapmadınız mı? İğrenç şarlatan. Tanrı’yla bir kaltağın düzüşmesinden doğan bu soytarının kanını ve etini, şarap ve ekmek diyerek, meyhane yemeği gibi yiyip bağırsaklarınızdan geçirip, sıçıp tanrıyı boka dönüştürmediniz mi? _Bir boka
Diyalektik Kıyas Teorisi
_Burhan, tüm şüpheleri ortadan kaldıracak açıklıkta ve itirazlara yer bırakmayacak kesinlikte bir kıyas ve delildir. Kesin ve zorunlu bilginin ilke ve kurallarını vermekte, felsefeyi mükemmel hale getiren kaideleri içermektedir. Bu bakımdan da o, mantığın en yüce bölümü olmaktadır. _Burhan, 3 çeşittir: _1- Varlık burhanı. (Tez) _2- Sebep
_Kıyas Teorisi_ _Kıyas (Çıkarım - Akıl yürütme) : En az 2 Öncül önermeden, ardıl denilen 3. bir sonuç önermesi çıkarma biçimidir. Örneğin, 1- İnsanlar değerlidir. 2- Sokrates insandır. 3- O hâlde Sokrates değerlidir. Geçerli bir çıkarım, tümdengelim yöntemi ile yapılır. Zaten mantığın ilgilendiği akıl yürütme biçimi de tümdengelimdir. _İspat, bir
116 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.