Sendin çılgınca sevinen, onca seviliyorsun diye;
Ve ben gülerken gözyaşları arasında, yine
Sendin, bir tuhaf yeminle, Hera'nın bile
Jupiter'i hiç böyle mutlu etmediğini söyleyen.
Sanatların ve bilimlerin tarihi, insanların ne kadar dikkate değer gelişmelere kadir oldugunu gösteriyor. Bu gelişmeye katılanların birçoğu eserlerini hoşnutluktan yaratmamış, keşiflerini hoşnutluktan yapmamıştır. Galilei ve Einstein gibi kaşifler kafalarını çatlatırcasına düşünmeye gömülüp durmasalar, Madam Curie gibi araştırmacılar hayatlarını riske etmeseler, ne olurdu? Ona bu dünyada bir çare bulunsa, Heinrich von Kleist'in eseri meydana gelir miydi? Kendine ve sanatina bakarken hiçbir gerginligi olmasa, Vincent van Gogh fırçasını tuvale öyle şiddetle vurur muydu? Sisyphos Efsanesini yeniden anlatan Albert Camus'yü mutlu bir insan olarak mı düşünmeliyiz?
…bazı insanlar güçlü oldukları için düşer.
Çünkü kuru ve çürük bir meşe ağacına
Fırtına hiçbir şey yapamaz
Ama sağlamını, ucundan yakalayabildiği için yere serer.
Insan da her darbeye dayanmamalı.
Kitap; erdemlerin bazen ulviyetle ödüllendirilmesi bazen ise rastlantısal olarak ödüllendirilmemesi, kesif bağnazlığın gayriadil sonuçlarının gösterimi, doğaya uygun olmayan biçimde saplantı derecesinde takınılan adilane tavırların insanı sürüklediği aşırılıklar ve insanın anlık duygularına yenik düştüğünde ortaya çıkartabileceği haksız durumların birer simülasyonu olan 8 öykü içerir.
Öykülerin çoğu -kaleme alındığı dönemin de etkisiyle- yer yer şövalyelik sosuna batırılarak, toplumsal ünvanların her şeyden daha önemli olduğu 16-17-18 yy. dönemlerine ait. Bunun yanında asıl odağı olmamasına karşın, 18. yy’da Fransız ve İngilizlerin sömürgeleştirdiği topraklarda yerel olarak başgösteren siyah-beyaz çatışmaları ve 17. yy ortalarında Şili Santiago’da (St. Jago) 8,5 büyüklüğünde gerçekleşen deprem sonrası oluşan görüntülere ilişkin anlatımlar, öykülerden alınabilecek ilk görüngülere ilaveten okuyucuya hediye ediliyor.
DüelloHeinrich Von Kleist · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 2010137 okunma