Dini imanda, teklif edilen bir takim inanç esaslarına inanmak söz konusudur. Bu nedenle iman sürecinde, inanç imandan önce gelmekte ve bu sürece bilgi unsuru da katılmaktadır. Güçlü bir düşünme ve gayretin neticesinde ortaya çıkan iman sürecinde ilgi, şüphe, zan, inanç, bilgi gibi bir takım epistemolojik basamakları katetmek gerekmektedir. Bu basamaklardan her bir önceki alt basamak, bir sonraki üst basamağın meydana gelmesini sağladığı halde, sadece o üst basamaktaki bir unsur olarak bulunmaktadır. Mesela inanç zan değildir; fakat inançta bir zan; inanç, bilgi değildir; fakat bilgide inanç; iman bilgi değildir; fakat imanda bilgi vardır. Yani iman, bilgi ve inanç gibi daha alt basamaklara dayanır. etmez. İman, en üst ve en son basamak olarak inanç ve bilgi basamağına dayandığı için de ne mantiki, ne de kalbî bir şüphe taşımaz. İmanın bu epistemolojik sürecinde bir takım basamakların yükselerek geçildiği ve zihnî sürecin en son aşaması olan iman, bunun ne üstünde ve ne de altında bir derece kabul etmez. İman, en üst ve en son basamak olarak inanç ve bilgi basamağına dayandığı için de ne mantiki, ne de kalbî bir şüphe taşımaz.
192 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
12 günde okudu
Tefekkür Ettiren Kitap
Selamün aleyküm, İlk kez bir kitaba inceleme yazmak için notlar tuttum. Bundan sonra da sanırım öyle olacak. Okuyanlara da tavsiye ederim. Yazarımız Felsefe öğretmeni bunu kitabı okurken de anlıyorsunuz satır aralarından. Kitapta bahsedilenler aslında birçok yerde bulabileceğiniz konular. Fakat kitabın kapağında da yazdığı gibi sohbet havasında, manevi bir bakış açısıyla okuyucuyu sıkmayacek şekilde kaleme alınmış. Genel hatlarıyla; Çağımız insanının inanç sisteminde yaşadığı sorunlar, İyilik yapmak, Niyet, İnsanın yaratılış amacı ve bu amaçtan kopup cismani dünyanın aldatıcı taraflarına nasıl kandığı, Mutluluk kavramı ve maddi manevi mutluluk kaynakları, Ölüm, İman ve insan ilişkileri gibi konular(dahası da var hepsini yazıp okuyacakların merakını gidermek istemedim.) samimi bir üslupta zikredilmiş. İncelemeye bu başlığı özellikle seçtim. Çünkü kitap gerçekten okurken defalarca düşündürüp, insanı tefekküre götüren bir eser. Kısa olmasına rağmen her vakitte okuyamadım o hissiyata mani olmasın diye, bu yüzden geç bitti. Zaten inceliğine oranla hayli dolu bir kitap. Size çok şey katacaktır. Keyifli okumalar. NOT: Yazara minik bir eleştiri. Kitabın ismi içindeki sohbetlerden birisinin ismi. Fakat ben olsam başka birisini seçerdim. Çünkü ilk başta gören birisinde yanlış bir algı oluşabilecek bir ismi var. Şahsi görüşüm.
Sen Derviş Olamazsın
Sen Derviş OlamazsınMecit Ömür Öztürk · Timaş Yayınları · 0166 okunma
Reklam
Dışımızdaki bir tanrısallığa iman etmek, bedenimizin ötesinde bir varlık olduğu düşüncesi, dünyadaki en yaygın boş inanıştır ve insanlığın en büyük katillerinden biridir. Birçok dini gelenekte insanın dışındaki tanrı, bir ruhsal rehbere, bir ruha, insanın içindeki görünmez bir varlığa olan inancın yerini tutar. Dreamer'a göre bu inanç şekli de bir katildir. Öyle ya da böyle, bedenlerimizi reddetmeye, yaşam kalitemizi düşürmeye ve bedenlerimizi öldürmek için sürekli ve farklı girişimlerde bulunmaya yönlendirildik. İşte, insanın ölümün pençesine düşmesi ve sıradanlığa kapılması böyle oldu.
Sayfa 122 - Sinedie
[••“Hikaye böyle başladı Ondan sonra.. İnanç, iman. kalem, kahramanlık, korku, özgürlük ve fedakarlık duygularıyla dolu bir dünyaya daldım.”••]
Sayfa 17 - Fecr YayınlarıKitabı okudu
..... Ütopya Gerçek Olabilir mi? Ütopya Eleştirisi Ütopya olarak adlandırılan ülke; herkesin el ele verip ateş çemberleri etrafında keyifle sohbet ettiği, paranın, mücevherlerin ve kaftanların değer görmediği bir topluluktur. Fakir zengin ayrımı olmadan, halkın hırsızlık veya dilenciliğin ne olduğunu bilmeyecek kadar huzur içinde yaşamasına imkân
Allah Teâlâ müteşâbih âyetleri niçin indirmiştir?
Bunun birkaç sebebi vardır. Biri şudur: İnsan ne kadar bilgili olursa olsun, Cenâb-ı Hakk'ın sonsuz ilmi karşısındaki acizliğini ve câhilliğini hatırlamalı ve kısır bilgisiyle gururlanmamalıdır. Bir diğer önemli sebep de şudur: Allah Teâlâ müteşâbih âyetlerle insanı imtihan eder. Bu sınavı kazanmak için müteşâbih âyetlere îmân etmeli, bu âyetlerin gerçek mânâsını sadece Cenâb-ı Hakk'ın bildiğini söylemelidir. Kalpleri hasta olanlar ise, bu âyetleri Kur'ân'ın özüne uygun olmayan şekillerde te'vil ederler. İnsanlara kendi bâtıl inanç ve kanaatlerini benimsetmeye çalışırlar. İşte bunun için o kimselerden uzak durmalı, kendileriyle konuşmamalı, sohbetlerini dinlememelidir.
Reklam
Peygamberlerin çileleri: ateşte yanmaktan kurban olarak kesilmek üzereyken bırakılmaya, kuyulara atılma, kervanlara satılma ve zindanlarda yatırılmaya, balık karnında kalmaya, testereyle kesilmeye kadar giden çileler. Kolay imân bir inkâra dönüşebilir. Ama çile çekilerek erilen inanç, inkârların fırtınasına dayanıklıdır. Zelzele geçirmiş, sel baskınına uğramış, rüzgârlarla sarsılmış, fakat yine de yerinde sapasağlam duran bir yapı ile her türlü dış etkiden uzak veya mahrum tutulan bir yapı bir midir?
♤Salt mü'min olma iddiasının denendiği yer toplumdur ve insanlarla ilişkimizdir. Kur'an buna 'sarp yokuşa tırmanmak' adını vermektedir. İnanılması gereken iman esaslarına inanmak düz ovada yol almak gibidir. Bunlar bireyseldir. Ama bu inanç esaslarının gereğini yapmak, düzlüğün bittiği ve artık bir yokuşa tırmanmanın başladığı andır.
♤Fakat o, (ucunda cennet olan) sarp yokuşu tırmanmak için hiç bir bedel ödemedi. Beled süresi âyet 11Kitabı okudu
Allahım! senden kalbimi kaplayan, hâlis ve dâimî bir iman ve levh-i mahfuzda (kader levhİnde) takdir ettiğinden başka bir şeyin as­ la isabet etmeyeceğini bileceğim samimi bir inanç istiyorum. Benim için ayırdığın rızka razı kılmanı istiyorum. Allahım! senden sâdık iman, daha sonra küfre düşmeyeceğim bir inanç, dünya ve âhirette ikramına müşerref olacağımız bir rahmet istiyorum. Allahım! likâ(Allah ile buluşma anı) anında kazançlı olmayı, kaza anında sabırlı olmayı, şehidlerin dere­ cesini, mesud bir hayat, düşmanlara karşı zaferi, enbiyâlarla dostlu­ğu istiyorum.
168 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Seyyid Abdulkadir Geylani Hazretleri Kerameti
Hz. Pir Abdûlkadir Geylani (ks), bir gün bir mahalleden geçerken Müslüman biriyle Hristiyan birinin tartıştığını gördü. İkisinin neden mücadele ettiklerini sordu. Müslüman olan dedi ki: “Bu Hristiyan; “Bizimpeygamberimiz, sizin peygamberinizden daha üstündür” diyor. Ben de: “hayır, bizim peygamberimiz sizin peygamberinizden daha üstün!” diyorum
İnanç Esasları
İnanç EsaslarıAbdülkadir Geylani · Ehil Yayınları · 201714 okunma
Reklam
Teolojik aklın düzenine tabi olan iman, aklın gü­nümüzde hüküm süren şüphe ve çelişkilerine karşı verdiği çetin mücadeleyi her sahada kazanmak durumundayken; görünürde efsanevi anlayışın gerçek anlamda çıplak, daha doğrusu gelenek­ sel aklın kavrayabileceği bütün inanç kılıflarından soyulmuş, ka­ dim dini tasavvurlardan azade, belki de sadece dini olduğu söy­ lenemeyecek temel tecrübesi, muazzam derecede yaygınlaşmış görünür ve gündüz yolunu şaşırmış bir gece kuşu misali zamanı­ mızda hayalet gibi kol gezen birden fazla biçimi olan o irrasyonel hareketin ruhunu oluşturur. Açıklama Teoloji: Tanrı 'bilimi', daha genel anlamıyla imanın bilgisi. Akıl ile iman modern anlayış içinde kavgalıdır. Avrupa'nın en büyük aydınlanma olgularından birisi kilisenin ve Papa'nın gücünü kırmaktı. Bu büyük bir başarı ile tamamlandı. İnsanlar elbette iman ediyor Avrupa'da ama artık Katolik ülkeler bile kurumlarını imana yaslamıyor. İnsanlar ise tüm rasyonalite yani akıl üzerindeki gelişmelere rağmen irrasyoneliteye başvuruyorlar. Çünkü insan kaygı duyan bir varlık, pek de sorumluluk almak istemiyor. Kant'ın aklını kullanmaya cesaret çağrısına. Kant'cım bir dakika bekle, falcıma sorup geleceğim diyebiliyorlar. Faldan, tekkeden medet ummak, sonsuz bir güvenle uzaylıların dünyayı yönettiğine inanç duyanlar, olumlama ile evrene mesaj yollayabileceğini sananlar aslında rasyonel değil de irrasyonel işler peşindeler. Astral seyahat mesale bu toprakların dini inancında yoktur ama buna inanan insanlar da yok mu var…
Sayfa 275Kitabı okudu
"İman ve küfür arasında namaz vardır."
Sayfa 66 - Timaş YayınlarıKitabı okuyor
Aklı kullanmadan vahyin gerçekleri takdir edilemez. İlâhî vasıflarının anlaşılması ve kabulü de onsuz mümkün değildir. Vahyin iddiaları öteki iddialardan, hatta saçmalardan, kolay ayırdedilemez. Vahyin kabulü akla dayanmıyorsa özneldir, keyfidir, kaprislidir. Kişisel heveslere dayanan hiç bir dini tez insanlığın veya önemli bir bölümünün uzun süreli kabulüne mazhar olamaz. Müslümanların aklı feda etme pahasına ilhamı vurgulamaları inanç bozukluğuna kapı aralamıştır. Onu akılla saçmadan ayırmamak, batıl inanışlar ve kocakarı hikâyelerinin gerçeklik kisvesi bürünüp inancın içine sızmasına sebep olabilir. Nitekim aynı şekilde, ilhama dayalı iman pahasına 'akıl' konusunda aşırı titizlik, onu maddecilik, yararcılık, makineleşmek ve amaçsızlık derekesine indirerek aklı ifsad etmiştir.
Temel dini dogma ve öğretilerin akıl yoluyla kanıtlanamayacağını, fakat yalnızca inanç,iman yoluyla kabul edilebileceğini savunan anlayış.
Resulullah (sav) şöyle buyurur: Kalpler dört çeşittir: 1. Kalb-i ecrad (kötülüklerden arınmış kalp): Tıpkı ışık saçan bir lamba gibi olan müminlerin kalbidir. Onun ışığı nurudur." Kur'an-ı Kerim'i taradığımızda karşımıza çıkan selim kalp, münib kalp, mutmain kalp, titreyen kalp gibi ifadeler bu kategoridedir. 2. Kalb-i ağlaf (kapalı kalp): "Bu, ağzı kapatılmış bir kap içerisindeymiş gibi olan kâfirlerin kalbidir." Yine Kur'an'ın bütününde karşımıza çıkan mühürlü kalp, kilitli kalp, ölmüş kalp, taşlaşmış kalp, perdeli kalp gibi ifadelerin tamamı bu kategoriye girer. 3. Kalbi menkûs (ters çevrilmiş kalb): "Önce inanıp ve bilip sonradan inkâr eden münafık kalbidir." Kur'an'da kalbinde hastalık olanlar şeklinde anlatılan nifak hastalığına tutulmuş kişiler bu kategoriye girer. 4. Kalbi musfah (hem imanı hem de nifakı barındıran kalb): "Kalb-i musfahın içindeki iman, tatlı ve temiz su ile beslenen sebze gibiyken, içinde bulunan nifak ise kendisini kan ve irinin beslediği bir çıbana benzer. Hangi yetişme/gelişme tarzı diğerini geçerse kalp onun durumunu alır." Ahmed b. Hanbel, Müsned, Hadis No: 10705
Sayfa 51 - Timaş YayınlarıKitabı okuyor
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.