Çok eşlilik;
İslâm bir erkeğin dört karısının olmasına nasıl izin veriyordu? ... Farkına vardığım şeylerden biri de İslâm'da çok eşliliğin teşvik edilmediği, sadece zorunlu hallerde buna tolerans gösterildiğiydi.
Kur'an ve Kadın
Bu Batılı "fanatizm”in tipik bir örneği, İslâm'da kadının durumuyla ilgili polemiklerdir. Bir kere daha, şöyle ikili bir ayırım yapmamız yararlı olacak: Kur'ân'ın hükümleri ile Müslüman ülkelerdeki uygulamayı birbirinden ayırmak, bu birincisi; ikincisi de, Hıristiyan halkların gerçekteki uygulaması ile Müslüman halkların
Reklam
Boşanma hakkını Kur'ân (Bakara, 2/229) ve Hadis (Buhari, 68, 3 ve 68,1133) kadına da tanırken, bu hak da Batı'da ancak on üç asır sonra kabul edilmiştir. Çok eşlilik Kur'ânda vardır. Fakat çok kadınla evlenmeyi kurumlaştıran Kur'ân değildir ki! Daha önce de vardı. Öyleyken Kur'ân'ın bu konuda koyduğu zorunlu şartlar, çok eşliliğe ters düşer. Çünkü Kur'ân kadınlar arasında hem ekonomik, hem sevgi ve hem de cinsel yönden tam bir eşitliğin sağlanmasını ister. Kur'ân'ın bu yöndeki hükümleri harfiyen tatbik edilmek istendiğinde ise çok kadınla evlilik imkânsız hâle gelir.
Müslümanlar Olarak Ne Yapacağız?
Kardeşlerim, tartışmalı konularda İslami bakış açısını sergilemeliyiz, İslam devleti konusunda, yeryüzünde Allah-u Teâlâ'nın hükümlerinin hâkimiyeti hakkında, Hilafet hakkında olan görüşlerimizi açıkça ve yüksek bir sesle dile getirmeliyiz. Demokrasi hakkında ve onun İslam'da nasıl bir İslam dışı sistem olarak sınıflandırıldığı hakkındaki görüşlerimizi dile getirmeliyiz! Demokrasinin İslami alternatifi olan Şura ve onun ne manaya geldiği hakkında konuşmalıyız. Had cezaları, İslam'daki ceza hukuku hakkında konuşmalıyız! Çok eşlilik gibi, kadınların hakları, insan hakları gibi konularda nerede durduğumuzu, pozisyonlarımızın ne olduğunu konuşmalıyız. Özür dilemeden ve dürüstçe bu konular hakkında konuşmalıyız ve Batı'nın bu gündemiyle aldanma- sınlar diye bunları Müslüman kitleler için açıklamalıyız.
Sayfa 49 - Zikredilen tartışmalı mevzuları ne birilerinin hoşuna gitsin diye ne de birilerinin zoruna gitsin diye konuşacağız.Allah bunu helal kıldı şartları şu ulema bunu böyle anladı konuşma bundan ibaret.Kitabı okudu
Kur’ân‐ı Kerîm’in Nisâ Sûresi’nin üçüncü âyetiyle meşrûiyyetini kazanan taaddüd‐i zevcâtın (dörtle sınırlı çok kadınlı eşlilik) emir veya tavsiye olunan bir manevî kurum olmayıp, yalnızca bir ruhsat kurumu olduğunda sahâbîler ve müctehidler arasında ittifak vardır. İslâm’da ticaret, seyahat, ilim tahsili vs. nasıl kullanma mecbûriyeti olmayan fakat kullanılabilir olan bir haksa, taaddüd‐i zevcât da böyledir. Dileyen kullanabilir. Ne var ki dilemek elbette ki yetmez. Taaddüd‐i zevcât bölümünde açıklanan beş ana mükellefiyeti üstlenmek gerekir.
Sayfa 661Kitabı okudu
Çok eşlilik
Denilebilir ki "Kuran'da çok eşliliğe sıcak bakılmıyor, o halde neden çok eşlilikle ilgili konulardan söz edilmektedir?" Bunun cevabı açıktır ve çok basittir. Şöyle ki : Kur'an'ın indirildiği dönemde çok eşlilik bir hayat gerçeği ve geniş çaplı bir uygulamaydı. İnsanlar çok eşli oldukları için onların hayatına dair bir düzenleme getirilmeliydi. Yorumunu yapmış olduğumuz ayetin devamında bundan söz edilmektedir. Çok eşliliğin hakim olduğu o toplumda çok sayıda kadın yaşıyordu; çok eşliliğin yasaklanması durumunda bu kadınların nasıl bir çaresizliğe itilecekleri tahmin edilebilir. Bu yüzden, mevcutların daha iyi bir düzende hayatlarını sürdürmeleri için belli düzenlemeler gerekmekteydi ve bu nedenle Yüce Allah erkekleri bu konuda uyarmaktadır. Çok eşlilik" vahyin indirildiği"dönemde bir hayat gerçeği olduğu ve yasaklanması durumunda pek çok kadın mağdur olacağı için, nihayetinde yasaklanmamış, ancak konuya dışardan bakanların rahatça anlayabileceği gibi Yüce Allah çok eşliliği imkansız olacak bir şarta bağlamıştır. "Kadınlar arası adalet" çok eşliliğin olmazsa olmaz şartıdır ve Yüce Allah da hiçbir erkeğin bunu başaramayacağını kesin bir ifadeyle muhataplarına iletmiş olmaktadır. Ayet tek eşliliğin esas olduğunu belli etmektedir. Hz. Adem'in de "eşlerinden" değil "eşinden" söz edilmesi fıtratın bu olduğunun apaçık göstergesidir.
Reklam
On sekizinci yüzyılda yapılan bir hesaba göre imparatorluktaki Müslüman nüfusun yaklaşık ancak yüzde beşi, başka bir deyişle bütün evliliklerin aşağı yukarı yüzde ikisi çok eşliydi. Evliliklerin çok eşli olduğu durumlarda da norm iki eşti, Kuran'ın izin verdiği dörtle nadiren karşılaşıldığı gibi, o popüler uçsuz bucaksız yarı çıplak huri yatağı fantezisindeki duruma hiç rastlanmıyordu Çok eşliliğe göz yuman İslam hukuku bile (ki çoğu Müslüman ülkede ya neredeyse ortadan kalkmış ya da yasaklanmıştır) bütün taraflar arasında en ince ayrıntısına kadar anlaşmayı ve eşitliği şart koşan katı kuralların yanı sıra mülkiyet, kanuni haklar ve barınma konularında sıkı düzenlemelerle sınırlar: Örneğin bir erkek ilk eşinin yazılı onayını almadan bir ikincisiyle evlenemezdi. Böyle bir iznin yokluğu kadının evliliği sona erdirmek için başvurmasına hukuki dayanak oluşturuyor ve Osmanlı mahkemelerinde sıkça bu tür davalar görülüyordu. Geleneksel Müslüman toplumlarında çok eşlilik uygulandığında her halükârda çok defa dul veya öksüzler gibi aksi takdirde kimsenin yüzüne bakmayacağı istenmeyen kadınların gözetilme yöntemiydi, Bunun Hristiyan Avrupa toplumlarının çoğundaki karşılığı seçkinler için genellikle manastır veya düşkünler eviydi; geri kalanı içinse sokaktı.
Sayfa 139 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okudu
Çok eşlilik Kur'ân'da vardır. Fakat çok kadınla evlenmeyi kurumlaştıran Kur'ân değildir. Daha önce de vardı. Öyleyken Kur'ân'ın bu konuda koyduğu zorunlu şartlar, çok eşliliğe ters düşer. Çünkü Kur'ân kadınlar arasında hem ekonomik, hem sevgi ve hem de cinsel yönden tam bir eşitliğin sağlanmasını ister. Kur'ân'ın bu yöndeki hükümleri harfiyen tatbik edildiğinde ise çok kadınla evlilik imkânsız hale gelir.
304 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
6 günde okudu
Şeriat; "Kadın fıtrî olarak eksik, erkek tamdır."
İslam'daki bi çok meseleyi tartışan kitap'da ben özellikle çok insafsızca davranılan kadınlarla ilgili kısmından biraz değerlendirme yazmak istedim. Kur'an'da kadına biçilen rolün erkeğe tabilikten ibaret olduğudur. Bu husus Kur'an'ın kadınlarla ilgili bazı benzetmelerinden de kolayca anlaşılabilir. Örnek vermek
Geleneksel İslam'ın Kritiği
Geleneksel İslam'ın KritiğiMustafa Öztürk · Kırmızı Kedi · 202321 okunma
Çok eşlilikten, tek eşliliği savunma mecburiyeti.
Kur'an çok kadınla evliliği açıkça reddetmekte ve ona ancak istisnaî durumlarda ki -o da kadının muvafakati alınmak şartıyla- cevaz verilmektedir. Bu tür yorumlar modern döneme aittir. Kur'an'ın nazil olduğu dönemden son bir-iki asra kadar geçen uzun zaman aralığında İslam uleması söz konusu ayetlerden böyle bir sonuç çıkartmamıştır. Modern dönemde, "Çok eşlilik İslam'da kural değil, istisnai durumlara mahsus bir ruhsattır. Aslolan tek eşliliktir" şeklindeki görüşün sıkça duyulmaya başlanması, bilhassa 19. yüzyıldan sorna Batı karşısında edilgen bir konuma düşmenin travmatik tezahürü olarak değerlendirilebilir, dolayısıyla bahis konusu görüş apolojik (savunmacı) olarak nitelendirilebilir.
Reklam
Çok eşlilik Kur'an'da vardır. Fakat çok kadınla evlenmeyi kurumlaştıran Kur'an değildir. Daha önce de vardı. Öyleyken Kur'anın bu konuda koyduğu zorunlu şartlar, çok eşliliğe ters düşer. Çünkü Kur'an kadınlar arasında hem ekonomik, hem sevgi ve hem de cinsel yönden tam eşitliğin sağlanmasını ister. Kur'an'ın bu yöndeki hükümleri harfiyen tatbik edildiğinde ise çok kadınla evlilik imkansız hale gelir.
LÂİK KESİM, CİNSELLİK ve BATI...
- "Çıplaklık arttıkça sapıklık da artıyor. Fakat lâik kesim bu tesbite katılmıyor. Onlara göre çıplaklık arttıkça sapıklık azalır. Tıpkı Batı’daki gibi. O yüzden çıplaklık artmalı, normalleşmeli, ama sapıklık olmamalıdır. Buna rağmen hep birlikte yaşadığımız bir vakıa olarak, çıplaklık arttıkça sapıklık da artıyor. Laik kesim nerede
İslam'da Çok Eşlilik
Allah tarafından gerektiğinde kullanılmak üzere verilmiş bir izindir. İslam öncesi dinlerde çok eşliliğe izin verilmiş olup uygun bir sınırlama dahi yoktu. Islamiyet'te ise dörtten fazlası yasaklandı. Diğer taraftan bu da o kadar kayıt ve şartlarla bağlandı ki iyice sınırlanıp zorlaştırıldı. Öyle ki dine uygun şekilde uygulanması çok zor hale
125 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.