Ashab-ı Kehf'in Türk ve İslam dünyasında uyudukları kabul edilen çeşitli mağaralar ve şehirler bulunmaktadır. Anadolu topraklarında Efes, Afşin ve Tarsus şehirleri öne çıkmaktadır. Türk dünyasında, Türkiye'nin yanında Nahçevan ve Doğu Türkistan'da olduğu kabul edilmektedir. İslam dünyasında ise Mısır'dan Fas ve Cezayir'e, Suriye'den Yemen, Irak ve Afganistan'a kadar birçok ülkede var olduğu söylenmektedir. Türk ve İslam dünyası dışında Yedi Uyurlar'ın yaşadığı kabul edilen tek ülke İspanya'dır. Ancak Ashab-ı Kehf'in İspanya'da olduğu iddiası batılı Hristiyanlar tarafından değil, Müslüman tarihçi ve coğrafyacılar tarafından dile getirilmiştir. Zira, Hristiyanlara göre de Yedi Uyurlar efsanesi, Efsus ya da Efes adında bir Anadolu şehrinde geçmektedir.
Sayfa 182 - Kabalcı
Yedi Uyurlar Efsanesi
Değerlendirme: Yedi Uyurlar mitosunun özü Paganist anlayışa karşı çıkmaktır. Gençler Dakyanus’u Tanrı kabul etmenin yanlış olduğunu görür ve şehirden kaçmaya karar verir. Oysa uyandıklarında tüm kurumlarıyla Hristiyanlığın formal hale geldiğini görürler. Tevhid anlayışına sahip Yediler Efsanesi ruhunun Hristiyanlık Teslis inancıyla çeliştiği görülmektedir. Dolayısıyla Kur’an’da geçen bu olayın Hz. Musa’dan önce yaşayan bir kavme ait olması muhtemel gözükmektedir.
Sayfa 212 - Kabalcı yayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Yedi Uyurlar Efsanesi
Ashab-ı Kehf’in Türk ve İslam dünyasında uyudukları kabul edilen çeşitli mağaralar ve şehirler bulunmaktadır. Anadolu topraklarında Efes, Afşin, Tarsus şehirleri öne çıkmaktadır. Nahçevan, Doğu Türkistan, Mısır, Fas, Cezayir, Suriye, Yemen, Irak ve Afganistan gibi bir çok ülkede var olduğu söylenmektedir.
Sayfa 182 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Yedi Uyurlar Efsanesi
Müslüman Halk Kültüründe Yedi Uyurlar Yedi Uyurların isimlerini manalı bulan insanlar o isimlerin feyz ve bereket getireceğine inanmıştır. İsimlerin yazılı olduğu kağıdın; Eğer bir gemiye asılırsa o geminin batmaktan kurtulacağına, ezilip bir hastaya içirilirse hastanın iyileşeceğine, uyuyamayanların kağıdı başlarının altına koyduklarında uykusunun geleceğine inanılmaktadır. Yangına atılırsa yangının söneceğine, çok ağlayan bebeğin yastığının altına konulursa ağlamasının hemen kesileceğine, doğumda zahmet çekmekte olan bir kadının uyluğuna bağlanırsa doğumun kolaylaşacağına da inanılmaktadır.
Sayfa 178 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Yedi Uyurlar Efsanesi
Hristiyanlığa göre Yeni Uyurların uyanma zamanı Süryani tarihçiler Ashab-ı Kehf’in uyumasının 249-251 yilları arasında hüküm süren Kral Dakyanus döneminde, uyanmalarının ise Kral Küçük Theodosius zamanında (450) olduğunu söylerler. Mar Yakub Esseruci (521) yazdığı kasidesinde “Kral Dakyanus, krallığına bağlı köyleri ve şehirleri gezmek için yola çıkar ve Efsus şehrine gelir. O şehirde bulunan Zeus, Apollon ve Artemis’e tören yapar. Halk onun emirlerine uyar ancak onlardan birkaç asil genç onun emirlerine uymayarak putlara tapmayı kabul etmezler.” diyerek Yedilerden bahseder.
Sayfa 64 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Yedi Uyurlar Efsanesi
Yahudilikte uyuyup uyanma motifi: Abimelek Kıssası Abimelek havanın sıcak olduğu bir günde incir taşımaktaysan bir ağaca rastlar. Yorulduğu için bir süre dinlenmek ister ve o ağacın gölgesine oturur. Başını da incir sepetine yaslar ve bu şekilde uykuya dalar ve hiç uyanmadan altmış altı yol süreyle uyur. Sonunda uykusundan uyanır ve “Keşke biraz daha uzun uyuyabilseydim çünkü yeterince uyuyamadım, zira başım ağrıyor” der. Sonunda Abimelek yerinden kalkar incir sepetini omzuna alır ve Jerusalem’e döner. Fakat ne şehri ne ailesini ne de evini tanıyabilir.
Sayfa 41 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Yedi Uyurlar Efsanesi
Hinduizm’de Yedi Uyurlar Benzeri İnanışlar: Vaişnava geleneğinin en popüler yaradılış mitinde, Tanrı Vişnu’nun, 4.320.000.000 yıl süren bilinçsizlik uykusundan uyanışı konu edilir. Mahabharata Destanı’nda yedi kişinin peşlerinde bir de köpek olduğu halde riyazet hayatı için krallığa ve dünya hayatına yüz çevirdikleri nakledilir.
Sayfa 28 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Yedi Uyurlar Efsanesi
Kitapta Ashab-ı Kehf’in diğer din ve mitolojilerde geçen Yedi Uyurlar ya da benzeri mitlerle karşılaştırmalı olarak ele alınması hedeflenmiştir.
Sayfa 26 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Yedi Uyurlar Efsanesi
Dinler tarihi çoğu zaman uzun yaşamak ya da ölümsüz olmak isteyen insanların hikayelerini ele alır. Ölümsüz olma ve uzun uyku döneminden sonra uyanma motifinde öne çıkan sembol mağara kültüdür. 19. yüzyıla kadar Almanya ve İskoçya’da yaygın olan efsanelere göre, insanları mağarada cüceler korumuş, kaybolan çobanlar, çiftçiler ve mezarlık görevlileri mağaralarda uzun yıllar uyumuşlardır.
Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Yedi Uyurlar Efsanesi
Dinler tarihinde semboller, bir inancın dışa yansımasını ve aynı zamanda dini canlılığı sağlamakta, dinin içselleştirilmesine katkıda bulunmaktadır. Çünkü toplumsal yapılar kırılgandır. Kırılgan olduğu içinde bunun dini ritüeller ve Yedi Uyurlar’da olduğu gibi dini sembollerle Canlı tutulması gerekmektedir. Dolayısıyla Ashab-ı Kehf gibi mitoslar kendi kültürümüzden farklı öğeler taşımasına rağmen partikülaristik bir eylemden ziyade birer entegrasyon mekanizmalarıdır.
Sayfa 13 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Yedi Uyurlar Efsanesi
Hristiyan mitlerinde Yedi Uyurlar / Efes’in Yedi uyuyanları, İslam menkıbelerinde Ashab-ı Kehf / Ehlü’l Kehf olarak bilinir.
Sayfa 205 - Kabalcı YayıncılıkKitabı okudu
7 Mayıs 1972
CHP'nin yeni başkanı halkın gözünde genç, atak ve gözüpek bir insandı. İlericiliğin, demokratlığın sembolü, solun yeni lideriydi. Türkiye'yi kasıp kavuracak bir öykü, Karaoğlan efsanesi işte böyle başladı.
Sayfa 15 - Doğan KitapKitabı okudu
Karaoğlan efsanesi
Bu mukaddes orman hakkında Karakoyunlular şu efsaneyi söylerler: Şah Ahmet Karakoyunlulara gelmiş; elinde bulunan asâsını bir tandıra atarak yarı yarıya yaktıktan sonra buraya saplamış; bu asâdan şu mukaddes orman meydana gelmiştir. Karakoyunlular “bu ormanı kim yarattı?” diye sormuşlar. Şah Ahmet de “Karaoğlan” diye cevap vermiş, işte bundan dolayıdır ki bu ormana bu ad verilmiştir.
Sayfa 62 - 5.Baskı 2000Kitabı okudu