Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi Ahlak Klasikleri 3

10,0/10  (1 Oy) · 
8 okunma  · 
5 beğeni  · 
137 gösterim
İçindekiler;

Müellif ve Eseri Hakkında Bilgi

İbn Hazm'in Hayati" İlmi ve Fikri Kişiliği

Eserleri

Müdavatü'n-nüfus

el-Ahlak ve s-Siyer Fiz Müdavati'n-Nüfus

Müellifin Önsözü

Alik ve Rahatlık

İlim

Ahlak ve Yaşayış Tarzları

Kardeşler:Dostluk ve Nasihat

Sevgi ve Çeşitleri

Sevgi Üzerine Söylenenler

Fiziki Güzelliğin Sırrı

Ahlak ve Alışkanlıkları

Kötü Huylar ve Tedavi Yolları

Nefsin İlginç Huyları

İlim Meclislerinde Bulunma Adabı
(İçindekilerden)
  • Baskı Tarihi:
    Haziran 2012
  • Sayfa Sayısı:
    283
  • ISBN:
    9789753897242
  • Yayınevi:
    Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları
  • Kitabın Türü:
Rojhilat Recep As 
16 Eki 2017 · Kitabı okudu · 3 günde · Beğendi · 10/10 puan

Kalbe Hitap Eden Kitaplar Vol 3

Öncelikle biraz İbn Hazm'dan bahsetmek isterim. Endülüsün nadide çiçeğidir İbn Hazm. Bir çok ilim alanında derinlemesine inceleme yapmış, bu ilimlerin çoğuna vakıf olmuş, bu ilimler hakkında eserler vermiştir. Fıtratı gereği eserlerinde kullandığı dil keskin ve nettir, işi başka taraflardan dolamayı sevmez. Bu yüzden kendisine İbn Hazm (Şiddetin oğlu) denilmiştir. Kaleminin sertliğine dair şöyle denir "Haccac'ın kılıcı, İbn Hazm'ın kalemi". Ama dediğim gibi bu sertlik doğru bildiği şeyi korkusuzca ifade etmesi noktasındadır.

Gelelim Müdavatun Nüfus kitabına, yani Nefislerin Terbiyesi. İnsan nefsinden kaynaklanan bir çok hareket ve duygunun tahlillerini yapan İbn Hazm, bize bu kötü özelliklerin nereden geldiğini, nereden beslendiğini ve kaynağının neler olduğunun anlatıyor. Bediüzzaman'ın "Her zaman def'-i şer, celb-i nef'a racihtir." sözünden faydalanacak olursak, yani kötülükleri uzaklaştırmak iyilikleri çekmekten daha önceliklidir kaidesi ile kişinin kendinde güzel hasletleri oluşturması için ilk başta kötü hasletkerden kurtulması gerektir. Tıpta bir kuraldır, ilk başta hastayı rahata kavuşturacak müdahalelerden önce hastalık odağı yok edilmeye çalışılır, yoksa diğer türlü hastalık sürekli tekrarlanacak ve hastanın rahatı için verilen tedaviler boşa gidecektir. İbn Hazm'ın uyguladığı yöntemde bu, Nefsi Tedavi etmek. Kötülüklerin kaynağı olan nefse karşı mücadele verildiği zaman iyileşme süreci çok daha hızlı olacaktır. Önceden de belirtildiğim gibi insandaki kötü hasletlerin kaynağını psikolojik tahlillerle ortaya koyduğunu için okunması ve istifade edilmesi gereken bir kitap.

Kitaptan 12 Alıntı

ahibbai 
07 Ağu 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Sözü kendisini helâk eden nicelerine şâhid olduk.
Sükûtu kendisini helâk etmiş birini ise asla görmedik.

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Dönem Yayıncılık)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Dönem Yayıncılık)
İbn-ul Vakt 
13 Ağu 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Herhangi birini yüzüne karşı da arkasından da yerme! Zira senin kendini düzeltmek gibi bir meşguliyetin var.

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 118)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 118)
İbn-ul Vakt 
15 Ağu 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Insanın insana olan musibeti yırtıcı hayvanların ve saldırgan dişi yılanların musibetinden daha büyüktür. Zira zikr ettiklerimizin hepsinden korunmak mümkündür fakat insandan korunmak asla mümkün değildir...

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 123)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 123)

Ahlak ve Yaşayış Tarzları
''Yarına ait hiçbir işi önemsiz görme [ve bil ki o işi yarın vaktinde] gerçekleştirmenin şartı, bugünden hazırlığını yapmaktır. Zira bakarsın yarın o işin yapılmasını imkansız kılan bir engel çıkar da tümü yapılamaz olur. Yapılacak iş az da olsa [bu böyledir]; çünkü çok ameller az amellerin toplamımdan oluşur."

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 73)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 73)

Kötü Huylar ve Tedavi Yolları
''Her ne kadar kötülüğe yatkın olmak en çirkin ayıp, en büyük rezillikse de doğuştan bazı kötülüklere eğilimli olan bir kimse bunu söz ve fiiliyle dışa vurmadıkça onu ayıplamak doğru değildir; hatta onu, yapısı gereği faziletlere yatkın olandan daha çok takdir etmek gerektiği dahi söylenebilir. Zira kötü bir karakterle başa çıkmak ancak üstün bir aklın gücü sayesinde mümkün olur."

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 237)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 237)

Ahlak ve Yaşayış Tarzları
''...Şu halde saygınlık, huzur, sevinç ve selâmet kalabalıklardan uzak yaşamaktadır. Toplumu bir ateş gibi bilmelisin: Onunla ısınacaksın ama içine düşmemeye dikkat edeceksin."

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 71)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 71)

Ahlak ve Yaşayış Tarzları
''...Sözümün ulaştığı herkese şunu öğütlüyorum: Eğer bir kimsenin işi ve davranışı Rabbinin gazabına sebep oluyor ve aklını yanıltıyorsa ya da ruhuna ve bedenine acı veriyorsa, onun böyle bâtıl ve fuzûlî işlerde başkalarını izlemesi asla ona yarar sağlamayacaktır. Bunlar faydasız yük taşımaktan ibarettir.''

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 97)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 97)

Nefislerin Tedavisi ve Ahlâkların İyileştirilmesi
''Akıllı kimsenin ayırt etme (temyiz) gücünden, âlimin ilimden, bilgenin hikmetten ve şânı yüce Allah için çalışanın bu çabasından duyduğu lezzet; yiyenin yediğinden, içenin içtiğinden, cinsel ilişkide bulunanın bu ilişkiden, çalışıp kazananın kazandığından, oyun oynayanın oyunundan ve yöneticinin yöneticilikten aldığı zevkten daha üstündür. Bunun açık kanıtı şudur: Bilge, bilgin, akıllı ve çalışıp kazananlar da çeşitli zevklere dalanlar gibi o zevkleri tadabilirler. Buna rağmen onlar bu tür lezzetleri terk etmiş, onlara itibar etmemişler; faziletleri o lezzetlere tercih etmişlerdir. Şu bir gerçek ki, iki şey hakkında onlardan birini tanıyıp diğerini tanımayanlar değil, ancak ikisini de tanıyanlar hüküm verebilir."

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 27)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 27)

Nefislerin Tedavisi ve Ahlâkların İyileştirilmesi
''Bütün olayların mahiyetini incelersen, sonunda dünyadaki her şeyin bozulup dağıldığını görürsün ve bütün dünya hallerinin anlamını yitirmesi sebebiyle, düşüncenin son noktasında, nihaî hakikatin sadece ahiret için çalışmak olduğunu anlarsın. Çünkü gerçekleştirdiğin her amacın sonunda hüzün vardır; zira nihayetinde ya sen onu terk edeceksin ya da o seni. Bu iki durumdan birinin gerçekleşmesi kaçınılmazdır. Sadece şanı yüce Allah'ın rızası için çalışmak bu hükmün dışındadır. Çünkü O'nun rızası için çalışmanın sonunda, hem dünyada hem âhirette sevinç vardır. Dünyadaki sevincin sebebi, çoğu insanın kaygı duyduğu şeyler karşısında senin fazla kaygı duymamandır. Bu bakımdan sen dostundan da düşmanından da avantajlı durumda olursun. Âhiretteki sevincin ise cennette olacaktır.''

Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 27)Ahlak ve Davranış Tarzları Nefislerdeki Ahlaki Hastalıkların Tedavisi, İbn Hazm El-Endelüsi (Sayfa 27)
2 /