Ahmet Mithad Efendi Avrupa'da

Carter Vaughn Findley

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
59 syf.
5/10 puan verdi
1889 senesinde Stockholm’de yapılmış Şarkiyatçılar Kongresi’ne delege olarak giden Ahmed Midhat efendi, sarayın himayelerinde gözlemlerini gerçekleştirir, ardından Paris’teki Dünya Sergisi’ne gider ve Avrupa’nın birçok şehrini yakından görme şansını bulur. Bu, Evliya Çelebi tarzında değil de, daha çok Osmanlı’yı temsil ve ülkeleri tahlil anlamında gerçekleşir. Kitap özetle ilgili dönemde Batı’nın Doğu’yu olduğundan çok daha hakir görmesi ama bir yandan şatafatına ağzı açık kalması, oryantalizm, oksidantalizm ve ötekileştirme kavramlarını anlatıyor. Findley, kitabın hemen başında Ahmed Midhat Efendi’nin, kendini Oryantalist veya şarkiyatçı olmaktansa müstagrip (batıcı) olarak tanımladığını ifade ediyor, Fransızcayı kusursuz kullanımı, kültür ve sanat konusunda Doğu’daki çağdaşlarının önünde oluşu sözlerinin lafta kalmadığını gösteriyor. Findley’in Ahmed Midhat için “Ahmed Midhat “Batılı olmayan” modern bir Osmanlı kültürü oluşturmayı çok istemişti.” ifadesi gerçekten ilginç, kafayı kuma sokmadan ilerlemeyi ilk sıraya koyan ama kültüründen de (miskinlik vb. değil) tamamen kopmadan bir medeniyetten bahsediliyor. 1908 öncesi dönemde, Batı ile Doğu’yu, “madde” ve “ruh”u dengeli şekilde birleştirmeye çalışan tek önemli Osmanlı düşünürü olarak tanımlanıyor Ahmed Midhat Efendi.
Ahmet Mithad Efendi Avrupa'da
Ahmet Mithad Efendi Avrupa'daCarter Vaughn Findley · Tarih Vakfı Yurt Yayınları · 19996 okunma
Reklam
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.