Kimlik Siyasetinin Kısıtlılıkları ve İmkânları

Aleviliğin Politikleşme Süreci

Mehmet Ertan
9/10
4 Kişi
6
Okunma
2
Beğeni
411
Görüntülenme
“Aleviliğin 1990’larda bir kimlik siyaseti biçiminde örgütlenmesi siyasetin kültürel dönüşümünün doğrudan bir sonucu olsa bile, Alevi hareketinin seyri, onun yürüttüğü mücadeleyi klasik bir kimlik siyasetinden farklı kılmaktadır. Alevi hareketi, Müslümanların İslâmî değerler üzenine bina edilen bir kamusal alanda kendi dinlerini yaşamasını savunan siyasal İslâm’dan veya anadilde eğitim ve özyönetim gibi kavramlar etrafında Kürtlerin Kürt kimliklerini özgürce yaşayabileceği bir sosyo-politik düzlemi hedefleyen Kürt hareketinden farklı bir politikleşme seyri izledi. Alevi hareketi, büyük ölçüde, Alevilerin tikel kimliklerine vurgu yapan ve farklılıklarını özgürce yaşamasını amaçlayan bir siyasî dil yerine, Alevilerin toplumsal yaşama, Alevi olmayanlarla eşit düzlemde katılmasını savunan bir siyasî hat izledi.” Modern Türkiye tarihinde Aleviliğin politikleşmesinin 1960’lardan başlatılabilecek olan seyrinde, ne gibi aşamalar tespit edebiliriz? Mehmet Ertan, 1960-1980 dönemini, “örtülü politikleşme” olarak ele alıyor. 1980’lerden ’90’lara geçerken ise, kimlik politikasının belirleyici hale geldiğini ve Aleviliğin müstakil bir sosyal harekete kaynaklık ettiğini gözlüyor. Peki, “Alevi uyanışı” olarak da adlandırılan bu politikleşme hangi dinamiklerle, hangi tartışmalarla ilerledi? Aleviliğin dinsel kültürünün, uzun ve kısa dönemli mağduriyet hafızası (uğradığı katliamlar), etno-kültürel çoğulluk ve coğrafi dağınıklık gibi özgül etkenlerin bu süreçteki etkisi nedir? Bu gibi sorular etrafında, Alevi sosyal ve siyasî hareketinin son yirmi-otuz yıldaki gelişiminin ayrıntılı bir incelemesi… Dernekler etrafında şekillenen siyaset ve tartışmaların yanı sıra, Barış Partisi tecrübesinin gösterdiklerine de bakarak…
Yazar:
Mehmet Ertan
Mehmet Ertan
Tahmini Okuma Süresi: 8 sa. 23 dk.Sayfa Sayısı: 296Basım Tarihi: Ekim 2017Yayınevi: İletişim Yayıncılık
ISBN: 9789750522628Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
296 syf.
8/10 puan verdi
·
32 saatte okudu
Kısa ve özet bir şekilde incelemek istiyorum. Yazar yer yer Türk İslam sentezinin getirdiği ve oryantelist bakışın etkileri ile ele almış bazı konuları misal Cem Vakfı ve Pir Sultan Abdal gibi iki derneği baz almış. Yer yer Kürt Alevi örgütlülüğüne de değinse de yetersizdir. Çok es geçmiş. Zülfikar dergisinden bahsetmesi biraz beni mutlu etti. Alevi Hareketinin tüm katliamları anması ve Dersim Katliamı üzerine bir şey dememesi resmen Turnusol Kağıdı işlevi görüyor. Örtük Politikleşme kavramını çok sevdim, bana kesin lazım olur:)) Aleviliği Cemevleri ve Laik eğitim gibi iki kıskaca alıp sokaktan uzak tutmaya çalışanlara karşı eleştirel bir yaklaşımda var bu iyi ama daha çok liberal kalmış yazar. Alevilerin Ulusal, Sınıfsal, Kadın ve Ekolojik sorunları var bunlara da söz söylemeliyiz. Çok zor zamanlardan geçip bugünlere geldik... Değerini bilmek ve savunmak gerekir. Bu kitapta bu hafızayı da gördüm. Canlı tutmamız gereken bir hafıza... 1999'a kadar Alevi adı altında örgütlenmek, faaliyet yürütmek suç! Siz düşünün ki ne şartlardan buralara geldik. Dili oldukça akademik ve akıcı. 6 başlık var. Bunlar: giriş,Aleviliğin Örtük Politikleşmesi, Bir kimlik siyaseti olarak Alevi hareketi, Yapısal bir unsuru Katliamlar, Alevi Dernekler Siyasetenin çatışmalı sahası, Barış partisi. Her başlık gerçekten de önemli daha da geliştirmek ve görünür kılmak bizlere düşüyor. Bizim Yolumuz dikenlidir, Ayağını seven gelmesin...
Aleviliğin Politikleşme Süreci
Aleviliğin Politikleşme SüreciMehmet Ertan · İletişim Yayıncılık · 20176 okunma
Reklam
Resim