Ayraç - Sayı 095 (2017 Eylül)

·
Okunma
·
Beğeni
·
67
Gösterim
Adı:
Ayraç - Sayı 095
Alt başlık:
2017 Eylül
Baskı tarihi:
Eylül 2017
Format:
Karton kapak
ISBN:
9771309273105
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayraç Dergi Yayınları
ONTOLOJİNİN MEZARSIZ ÖLÜLERİ

"Yalnızlığım öyle bir tablo çizer ki bu gece,
Aynadaki yansımam bile bana sırtını döndü".
(Leopold von Sacher - Masoch )

"İçtenlikten uzak, asla sürekliliği olmayan insan ilişkileri… Hepsi yerin dibine batsın." (Dönüşüm, Kafka)
Kafka'nın Dönüşüm öyküsünde; Babası Gregor’a saldırmak için neden meyve sepetinden elmaları aldı? Kafka elma ile ne anlatmak istedi? Elma mitosunu hatırlayınca Kafka’nın Yahudi oluşuyla daha bir anlam kazanıyor bu metafor. Yahudi mitosuna göre elma ilk günahı mimliyor. Bir yasağın çiğnenişinin insanın damarlarında yuvalanmasının, bir başkaldırışın hikayesi gizlidir o elmada. Elma insanın cennette ölüşünün simgesidir. Elma maziyi hatırlatır. Elma aldatıcıdır. Elma, elma, "elma dersem çık, armut dersem çıkma" elma dendiğinde neden çıkıyoruz ve nereden çıkıyoruz. Yahudi mitosunda elmanın denk düştüğü anlamlar bunlarla sınırlı değil elbette... Gregor Samsa’nın sırtına saplanan elma onun varlığının koca bir günaha tekabül ettiğini hatırlatıyor. Nitekim o elma çürüdükçe Gregor Samsa’da her geçen gün tecrit edildiği odasında tükenir. Babası ona elma demiştir ve hayatlarından çıkmasını istemiştir.
Ontolojinin mezarsız ölüleri bize çok şey hatırlatacak. Bundan sonra nerede bir böcek görsek aklımıza bir Gregor Samsa gelmeli. Çünkü böceklerinde bir ontolojik hikâyeleri vardır yüreklerimize bir çığlık gibi düşsede…
"İnsanların kaçınılmaz ikiyüzlülüğünü görüyordum. Bir gazozluk dostlar!Herkes tren yolculuğundaki süreksiz tanışıklıkla yetinir gibiydi." ( Aylak Adam, Yusuf Atılgan)
Ayraç Eylül 2017

Insan, bir yolun yolcusu... Ayak izlerinin sanatçısı... Bu uzun yolun emektarı... Acz halinin yabancısı... Yorulmaz bir yaramaz...

Iç benliğinden dışa yansıyan bir ayna gibidir. Dünya yolunda iç aynamızı rehber edinirsek, dikkatlice kendimize bakarsak kendi yolumuzdan ayrılmayız, kanımca. Gökhan Özcan'ın Ayraç Dergisinin 95. Sayısında Psikolog Heinz Kohut'un "Kendilik Psikolojisi" ekolü temsilcisinden bahseder. Empati kavramı hakkında bizi biz yapan bir çekirdek olduğunu söyler.

Kafka, mâruz kaldığı her şeyin bir birikimi olarak, "Dönüşüm" adı verdiği yaşantısı olmuştur. İnsan, olma mücadelesi ve sabrı onu farklı bir hale getirmişti. Anlam dünyası kendisine has bir şekle dönüşmüştür. Bu sayıda Ziya Kibar, "Dönüşüm" ü insan ruhunun sistem karşısında tarifini anlatmaya çalışıyor. Kafka'nın içtenlikten uzak, asla sürekliliği olmayan insan ilişkilerine dediği tek cumlesi: "Hepsi yerin dibine batsın!"

On sekiz başlık, görünen şeylerin aslında gerçekten olduğu gibi midir? Soruna cevap arayan farklı konuların bir bütünlüğüdür, Ayraç, Eylül 2017 sayısı.

Yunus Özdemir.
Kitaba henüz alıntı eklenmedi.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Ayraç - Sayı 095
Alt başlık:
2017 Eylül
Baskı tarihi:
Eylül 2017
Format:
Karton kapak
ISBN:
9771309273105
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayraç Dergi Yayınları
ONTOLOJİNİN MEZARSIZ ÖLÜLERİ

"Yalnızlığım öyle bir tablo çizer ki bu gece,
Aynadaki yansımam bile bana sırtını döndü".
(Leopold von Sacher - Masoch )

"İçtenlikten uzak, asla sürekliliği olmayan insan ilişkileri… Hepsi yerin dibine batsın." (Dönüşüm, Kafka)
Kafka'nın Dönüşüm öyküsünde; Babası Gregor’a saldırmak için neden meyve sepetinden elmaları aldı? Kafka elma ile ne anlatmak istedi? Elma mitosunu hatırlayınca Kafka’nın Yahudi oluşuyla daha bir anlam kazanıyor bu metafor. Yahudi mitosuna göre elma ilk günahı mimliyor. Bir yasağın çiğnenişinin insanın damarlarında yuvalanmasının, bir başkaldırışın hikayesi gizlidir o elmada. Elma insanın cennette ölüşünün simgesidir. Elma maziyi hatırlatır. Elma aldatıcıdır. Elma, elma, "elma dersem çık, armut dersem çıkma" elma dendiğinde neden çıkıyoruz ve nereden çıkıyoruz. Yahudi mitosunda elmanın denk düştüğü anlamlar bunlarla sınırlı değil elbette... Gregor Samsa’nın sırtına saplanan elma onun varlığının koca bir günaha tekabül ettiğini hatırlatıyor. Nitekim o elma çürüdükçe Gregor Samsa’da her geçen gün tecrit edildiği odasında tükenir. Babası ona elma demiştir ve hayatlarından çıkmasını istemiştir.
Ontolojinin mezarsız ölüleri bize çok şey hatırlatacak. Bundan sonra nerede bir böcek görsek aklımıza bir Gregor Samsa gelmeli. Çünkü böceklerinde bir ontolojik hikâyeleri vardır yüreklerimize bir çığlık gibi düşsede…
"İnsanların kaçınılmaz ikiyüzlülüğünü görüyordum. Bir gazozluk dostlar!Herkes tren yolculuğundaki süreksiz tanışıklıkla yetinir gibiydi." ( Aylak Adam, Yusuf Atılgan)

Kitabı okuyanlar 6 okur

  • Gökhan Çakar
  • Oğuzhan ATALAR
  • AnneOkur
  • Celal Uslu
  • Surhay Yezilow Mitarow
  • Melike türkmen

Kitap istatistikleri