Adı:
Bakış ve Ses
Baskı tarihi:
2007
Sayfa sayısı:
152
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753426282
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Le regard et la voix
Çeviri:
İzzet Yasar
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Metis Yayıncılık
Baskılar:
Bakış ve Ses
Bakış ve Ses
Uzun yıllar ünlü sinema dergisi Cahiers du cinema'nın yayın yönetmenliğini yapan Pascal Bonitzer, sinemayı sinema yapan temel özellikleri tek tek sorgulama konusu haline getirmiş özgün bir düşünürdür. Bu dergide yayımlanmış yazılarını bir araya getiren Bakış ve Ses, daha önce yayımladığımız Kör Alan ve Dekadrajlar gibi, temel bir saptamayla yola çıkıyor: Sinema, teknik aygıtın yapısından, çekim koşullarından, montajdan ve yönetmen-oyuncu ilişkisine dair belli kabullerden kaynaklanan, mekanikleşmiş bir temsil ideolojisine sahiptir. Bu yüzden sinemanın yarattığı yaşayan, canlı, hareket halindeki alan derinliğinin ortaya çıkardığı "gerçeklik etkisi"ni soruşturmak ilk görev olmalı.

Makalelerin tümünde yorumun merkezinde "bakış" var: hem yönetmenin bakışı, hem o bakışı devralanlar olarak bizim perdeye bakışımız. Diğer yandan Bonitzer'e özgü en önemli katkı, sinemada sesin kullanım biçimine, dış sese ve dış sesin nasıl bir "nesnellik ve otorite" kaynağı olarak kullanıldığına dair özel vurgusu.

Kitapta, Amarcord ve Gece Bekçisi gibi iyi bilinen, klasikleşmiş bir dizi film ile Ayzenştayn, Buñuel, Godard, Straub ve Antonioni gibi yönetmenler ve belgesel sinema üstüne güzel yazılar okuyacaksınız - film seyretmekle kalmayıp, birer yapım olarak filmlerin nasıl çalıştığı üzerine düşünmeyi sevenler için.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Sinema 'evren içinde yer alacağına onun yerine geçiyor' ise bunun nedeni, gözün iktidarıyla birlikte, evrenin bir bütün olduğu, yani fallik gösterene eklenmemiş olan Efendi'nin söylemine tabi olduğu yanılsamasını tekrarlamakta olmasıdır.
Amarcord 'da göz haz duyarken aynı zamanda eleştirmek durumundadır. Görmenin, görmeye duyulan imanın, apaçıklığın eleştirisi. Çünkü bu göz kamaştırıcı nesnelerin, psikanaliz fallus diye tanımladığı şeyin yerine aylak arzu için tesadüfen alan bu geminin, bu tavuskuşunun, belki de halüsinasyon ürünü olan bu ineğin, rasgele oldukları açıktır.
"Peki ama nedir 'gözün hayal kırıklığı'- göz tarafından taşınan öznenin hayal kırıklığı değilse? O göz ki, söz konusu özne (izleyici), onun sayesinde, alan derinliğinden kendisine bakan nesneyi zaptedebilir, üzerinde aldatıcı bir egemenlik kurabilir."
Dublajlı filmler yanıltıcıdır. Ekranda kımıldayan dudaklar işitilen sözleri telaffuz eden dudaklar olmadığı için değil yalnızca, bizzat uzay da yanılsamalı hale geldiği için.
Straub, Godard, aynı savaş : Bakışı ve sesi bölerek, bakışla sesin, söylenemez olanla saklı olanın eski fallik suç ortaklığını boş plan ve yer değiştimiş ses kullanımıyla biçerek, şu eski ölü baba yasasına gülüp geçen deliği açmak için verilen aynı savaş.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Bakış ve Ses
Baskı tarihi:
2007
Sayfa sayısı:
152
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753426282
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Le regard et la voix
Çeviri:
İzzet Yasar
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Metis Yayıncılık
Baskılar:
Bakış ve Ses
Bakış ve Ses
Uzun yıllar ünlü sinema dergisi Cahiers du cinema'nın yayın yönetmenliğini yapan Pascal Bonitzer, sinemayı sinema yapan temel özellikleri tek tek sorgulama konusu haline getirmiş özgün bir düşünürdür. Bu dergide yayımlanmış yazılarını bir araya getiren Bakış ve Ses, daha önce yayımladığımız Kör Alan ve Dekadrajlar gibi, temel bir saptamayla yola çıkıyor: Sinema, teknik aygıtın yapısından, çekim koşullarından, montajdan ve yönetmen-oyuncu ilişkisine dair belli kabullerden kaynaklanan, mekanikleşmiş bir temsil ideolojisine sahiptir. Bu yüzden sinemanın yarattığı yaşayan, canlı, hareket halindeki alan derinliğinin ortaya çıkardığı "gerçeklik etkisi"ni soruşturmak ilk görev olmalı.

Makalelerin tümünde yorumun merkezinde "bakış" var: hem yönetmenin bakışı, hem o bakışı devralanlar olarak bizim perdeye bakışımız. Diğer yandan Bonitzer'e özgü en önemli katkı, sinemada sesin kullanım biçimine, dış sese ve dış sesin nasıl bir "nesnellik ve otorite" kaynağı olarak kullanıldığına dair özel vurgusu.

Kitapta, Amarcord ve Gece Bekçisi gibi iyi bilinen, klasikleşmiş bir dizi film ile Ayzenştayn, Buñuel, Godard, Straub ve Antonioni gibi yönetmenler ve belgesel sinema üstüne güzel yazılar okuyacaksınız - film seyretmekle kalmayıp, birer yapım olarak filmlerin nasıl çalıştığı üzerine düşünmeyi sevenler için.

Kitabı okuyanlar 5 okur

  • arden
  • Hans Castrop
  • Biri

Kitap istatistikleri (Bütün baskılar)

Bu baskının istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%0
7
%50 (1)
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0