Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması

Marshall Sahlins

Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması Sözleri ve Alıntıları

Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması sözleri ve alıntılarını, Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması kitap alıntılarını, Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
600 yıl önce Floransa
Cumhuriyetin idaresinde kullandığımız anayasa gerçekten de tüm yurttaşların özgürlüğü ve eşitliği için tasarlanmıştır... Bize hükmeden tek bir adamın hakimiyeti altında tir tir titremiyoruz; birkaç kişinin yönetiminin kölesi de değiliz. Bizim özgürlüğümüz herkes için eşittir; sadece yasalar tarafından sınırlandırılmıştır ve insanlardan duyulan korkudan azadedir. Devlet görevine gelme ve yükselme umudu herkes için aynıdır... Şehrimiz, yurttaşlardan erdem ve dürüstlük bekler. Bu iki özelliğe sahip herkesin cumhuriyeti yönetebilecek kadar asil olduğu düşünülür. [Floransalı Leonardo Bruni (1370-1444)]
"Bütün taraflar sözleşmeyi ihlal etmenin kendisine yarar getirmeyeceğini gördüğünde, insanlar taahhütlerine sadık kalacaktır." (Atinalı Solon)
Reklam
(Gorgias diyaloğunda) Kallikles'e göre, ister hayvanlardan, ister devletlerden, isterse insan ırkından bahsediyor olalım, doğa, güçlünün zayıf olan, donanımlı olanın donanımsız olan ve daha yeteneklinin yeteneksiz olan üzerinde üstünlük kurmasının doğru olduğunu apaçık ortaya koymaktadır.
Hamilton, Federalist'in 34. sayısında, "İnsanlık tarihine bakıp bir kanaate varmak gerekirse" diye yazıyordu, "insanın yüreğindeki ateşli ve yıkıcı savaş tutkuları, ılımlı ve iyiliksever barış duygularından çok daha güçlü biçimde hüküm sürer."
"Batılı" diye adlandırdığımız insanlar ıooo yılı aşkın bir zamandır kendi içsel varlıklarının hayaletinin daimi tasallutu altındadırlar: Öyle açgözlü ve kavgacı bir insan doğası hayaletidir ki bu, bir yolu bulunup hükmedilmediği takdirde, toplumu anarşiye sürüklemesi kaçınılmazdır. Bu zaptedilemez hayvana ilişkin siyaset bilimi, esas itibariyle birbirleriyle tezat içinde olan iki alternatif biçimde kar­şımıza çıkar: Bu alternatifler, hiyerarşi veya eşitlik; monarşik otorite veya cumhuriyetçi güçler dengesidir. Başka bir deyişle bu iki biçim, ya insanların dogal özçıkarlarını (ideal olarak) dışsal bir güç vasıtasıyla kısıtlayan bir tahakküm sisteminden oluşur veya özgür ve eşit güçlerin olduğu, her bir gücün çatışan tikel çıkarları­nın (ideal olarak) ortak çıkarda uzlaştığı, kendi kendini örgütleyen bir sistemden.
Öznellik açısından bakıldığında, milliyetçiliğin, akrabalığın siyasi bir biçimi olduğu söylenebilir.
Reklam
İnsanların, akrabalarıyla birlikte simgesel anlamda öldükleri çok sayıda toplum da vardır: Bu simgesel ölüm, sadece kendi kendini yaralamak suretiyle değil, kişilerin normal toplumsal birey olma durumunu yadsıyan yas pratikleriyle toplumdan uzaklaşmalarıyla da gerçekleşir: inzivaya çekilme, kıyafetlerin yırtılması, kişinin kendisine yıkanma yasağı koyması vs. Bu pratiklerin evrensel nitelikte olduğunu iddia etmiyorum, ama yeterince fazla örnekte insanların tek başına ölmediklerini görüyoruz. Ölüm de paylaşılan bir gerçektir.
Tukidedes'in 'Peleponez Savaşlarının Tarihi', şeytani doğa-kırılgan kültür ikiliğinin aldığı en güçlü biçimleri sunar.
Tukidides, "bütün bu kötülüklerin nedeni"nin, "açgözlülük ve ihtirastan doğan iktidar hırsı" olduğunu ve "birbiriyle çatışan tarafların zorbalığının da bu tutkulardan kaynaklandığını" söylüyordu.
…ahlaki yozlaşma kendi çıkarını gözeten riyakarlıkla birleşmiş ve öyle bir boyuta ulaşmıştır ki "kelimeler anlam degiştirerek şimdi kendilerine verilen yeni anlamları yüklenmek durumunda kalmıştır"
Reklam
(Antik Yunan'da) "5. yüzyılda 'physis' (doğa) ile 'nomos'a (görenek/kültür) ilişkin bazı tartışmaların sonucunda", toplum ile doğa birbirlerinin karşıtı olarak tanımlandı.
(..) insan doğası, her daim var olan bir varlıktan ziyade, bir oluştur.
(..) ne olursa olsun: insan doğası düzen biçimine de bürünebili­yor, kargaşa biçimine de. Kültürel biçim de olabiliyor, onun doğal karşıtı da. Karşımıza açıkça görünür şekilde de çıkabiliyor, aldatıcı şekilde kendini daha yüzeysel şeylerin ardına gizleyerek de. Bunların hepsi insan doğasıdır. İnsan doğasına aykırı hareket edecek tek şeyin yine insan doğası olarak tanımlandığı, kaybetme riskinin olmadığı bir tarihyazımıdır bu. Böylelikle insan doğası, dünya tarihinin rakipsiz ağır siklet şampiyonu haline getirilir. Amerika'nın dünya tarihi üzerindeki emperyal tasarılarında halen bu anlayış hüküm sürüyor. Tek farkla ki bu yolla çoğaltılacak olan doğal özçıkara, "bireysel özgürlük" adıyla şimdi daha yüksek bir değer biçildi. Bunun dışında, ABD'nin herkes için neoliberal demok­rasi projesi Antik Çağ'ın aynı öncülüne göre işliyor: Kültürün yüzeyselliği ve kültürün (en güçlünün yönetiminin dayattığı haliy­le) insanın doğal açgözlülüğü karşısındaki savunmasızlığı.
Nietzsche geldi aklıma.
Nitekim Morris, MÖ 8. yüzyılda ortaya çıkan ve Atina demokrasisinin kurulmasıyla zafere ulaşana dek aristokrasinin iktidarına dayalı bir sistemle dönem dönem mücadele eden belirli bir "orta sınıf ideolojisi"nden bahseder. Morris'e göre, antik dönemin toplumsal tarihi "en iyi, bu karşıt kültürler arasında bir çatışma olarak anlaşılabilir". "Orta sınıftan olanlar" öz-örgütlenmeye dayalı, eşitlikçi, eşitlikçi ve katılımcı bir rejimden yanaydılar. Kahramanlık değerlerine dayanan aristokrasiye nefretle karşı çıkan "orta sınıf üyeleri", vasat bir hayat sürmeyi savunan bir felsefenin temsilcileriydi. Bedensel arzularını denetim altında altında tutuyor, hırs ve kibirden kaçınıyor ve yurttaşlarıyla aralarındaki dayanışmayı bu yolla koruyorlardı. Morris'in de belirttiği gibi, "orta sınıftan olanlar", geçmişten ve Şark'tan yüz çevirmiş, ölçülü, eşit erkek yurttaşlara dayanan "hayali bir cemaat" oluşturuyorlardı. Oysa eski Miken soyluluğunu kendilerine model alan aristokratlar kimlikleri ve otoritelerinin temelini, yurttaşlarının yaşadığı toplumun ötesinde, başka bir yerde arıyorlardı. Statülerinin kökeni tanrılardan, kahraman atalarından ve -kendi tanrısallıklarının maddi işaretlerini ithal ettikleri- Şark'tan geliyordu.
161 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.