Bereket Kültü ve Mabet Fahişeliği

·
Okunma
·
Beğeni
·
917
Gösterim
Adı:
Bereket Kültü ve Mabet Fahişeliği
Baskı tarihi:
Ekim 2005
Sayfa sayısı:
88
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753434348
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Kaynak Yayınları
Muazzez İlmiye Çığ, bu kitapta, Sümer'in Aşk ve Bereket Tanrıçası İnanna, bereket kültü ve mabet fahişeliğinin Tevratta'ki izlerini sürüyor. 
 

İnanna'nın kutsal evlenme öyküsü, bereket kültü eğlenceleri ve Sümer şiirleriyle Tevratta'ki "Neşideler Neşidesi" adlı şiir arasındaki benzerlikler...
Sümer efsaneleriyle Musevi efsaneleri arasındaki ortak noktalar...
Yeryüzünün ilk fahişeleri...
Tanrıça İnanna'yı "Göğün Fahişesi" diye adlandıran belgeler...
Kendilerini, tanrı namına bu işe gönüllü olarak adayan kadınlar; kutsal fahişeler...
İnanna'nın mabetlerinde rahibelerin bir görevi de kutsal fahişelik...
Tevrat'taki iki türlü fahişelik...
Bir kurum ve meslek olarak görülen mabet fahişeliği... 
Tevrat ayetlerinde ve Tanrıça İnanna'ya yazılan ilahilerde görülen "Kutsal Erkekler"...
(Arka Kapak)
88 syf.
·8 günde·Beğendi·Puan vermedi
Sumer mitolojilerinin zaman içerisinde değişimler göstererek özellikle Tevrat'ta, daha sonra İncil ve Kur'an'da da yer bulmasını görüyoruz. Okuduğunuz da herşeyin tek bir kökene ait olduğunu düşünebilirsiniz. Kadın'ın üretkenliğinin zaman içinde yaşamış olduğu değişimle, hangi boyutlara ulaştığını ve günümüzde kadının bu kutsallıktan nasıl bu aşağılanmış duruma geldiğini sorguluyorsunuz. İnsanoğlu dünya tarihi boyunca aynı hataları yapmış, aynı tapınmaları gerçekleştirmiş gibi. Düşman olduğu din ile köken bağları o kadar benzer ve hatta aynı olması...
Fahişeliğin kutsallaştırılarak, kurumsal bir durum olması. Kurumsal Fahişelik... Dinin dünyevi istekler karşında şekillendirilmesi gibi.. Aynı zamanda mabetler de erkeklerinde eşcinsel ilişkilerle fahişelik yapması, Roma'da da bunlarla karşılaşıyoruz. Sumer de fahişeliğin Tanrı'ya hizmet için yapılması daha sonra bunun diğer dinler de yasaklanması hatta zina yapan erkeklerin lanetlenmesi ancak hâlâ günümüzde bu kültürün devam ediyor oluşunu görüyorsunuz.
88 syf.
Bu kitap Kaynak Yayınları'nın "Muazzez İlmiye Çığ'ın Eserleri" adıyla yayınladığı serinin bir kitabıdır. İleri yaşına rağmen araştırmaya olan hevesini ve bilimsel tartışmalardan kaçmayışını sevdiğim bir insandır. Yetiştiği dönemin ekolüne uygun olarak politik icraatları da vardır. Bu kitapta Sümer tabletlerindeki bereket algısını, din adına yapılan fahişeliği yada din kabul edilen konseptteki fahişeliği anlatır. Tevrat, İncil ve Kuran'a da, geleneksel devamlılık sebebiyle, çok sayıda atıf vardır.
Kısacık bir kitap, fikrinizi çok fazla değiştrebileceğini düşünmüyorum fakat önemsiz de değil.
MS 350 yılında toplanan İznik konsülünde bu yazılanlar ayıklanarak İsa'ın yaşamını,söylediklerini,mucizelerini bazı farklarla anlatan Aziz Matta,Markos,Luka ve Yuhanna'ın yazdıkları esas kabul edilmiş.
Tevrat'ın yazdığına göre Musa İsrail dilini bilmiyor. Harun kendisine çevirmenlik yapıyor. Dil bilmeyen nasıl Torah'ı yazabilir?
Musevilere tek tanrı düşüncesi Musa ile giriyor. Ondan önce Sümer etkisiyle İbrahim'in şahsi tanrısı vardı. Sümerlilere göre her insanın kendine ait bir tanrısı bulunuyordu. Bu tanrı, o kimsenin bütün isteklerini, dualarını büyük tanrılara iletiyordu. Bu, Müslümanlıkta koruyucu melek olmuş.
Tevrat'ta......tarih yanında efsaneler, öyküler, şiirler, ilahiler, ağıtlar, atasözleri, ilahiler, kehanetler de bulunmaktadır....Ayrıca bir din kitabında bulunmaması gerekli tecavüz, aile arsası cinsel ilişki, cinayet, zina, kıskançlık, aldatma gibi konular da var......18.yüzyılda Tevrat'tan Tanrı'nın kızgınlıkları ve seks ile ilgili günahlar çıkartılmış. Bu şekilde Tanrı, karakteri kötü, zorlayıcı halinden uzaklaştırılıp daha sevimli bir hale getirilmiş.
"Sumerlilere göre her insanın kendine ait bir tanrısı bulunuyordu. Bu tanrı o kimsenin bütün isteklerini, dualarını büyük tanrılara iletiyordu. Bu Müslümanlıkta koruyucu melek olmuş."
Antropologlara göre en eski toplumlarda uygarlık kadınlar eliyle başlamış. İlk ip yapmayı akıl eden, yiyecekleri koymak için taştan ve kilden kapkacağı yapan, yenecek ve ilaç olarak kullanılacak bitkileri ve ateşi bulan, hayvanları evcilleştiren kadınlarmış.
Kadınların en önemli niteliği çocuk dogurmalarıydı. Bu olay onların yaratıcı olarak tanımlanmalarına neden oluyordu.
...Tevrat'ta daha çok Sümer etkisini buluyoruz. Evrenin ve insanın yaratılması, yasak meyve, cennetten kovulma, Havva'nın Adem'in kaburgasından var edilmesi, Adem ve Havva'nın çocukları Habil ve Kain'in öyküsü, tufan, Eyüp'ün sabrı, suların kana dökülmesi, İbrahim'in torunu Yusuf'un rüyası üzerine kardeşlerinin onun kendilerinden üstün olacağına yorumlayarak onu öldürmeye kalkmaları konuları hep Sümerlilerde görülmekte. Bu konuları daha yüzeysel olarak Kur'an'da da buluyoruz.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Bereket Kültü ve Mabet Fahişeliği
Baskı tarihi:
Ekim 2005
Sayfa sayısı:
88
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753434348
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Kaynak Yayınları
Muazzez İlmiye Çığ, bu kitapta, Sümer'in Aşk ve Bereket Tanrıçası İnanna, bereket kültü ve mabet fahişeliğinin Tevratta'ki izlerini sürüyor. 
 

İnanna'nın kutsal evlenme öyküsü, bereket kültü eğlenceleri ve Sümer şiirleriyle Tevratta'ki "Neşideler Neşidesi" adlı şiir arasındaki benzerlikler...
Sümer efsaneleriyle Musevi efsaneleri arasındaki ortak noktalar...
Yeryüzünün ilk fahişeleri...
Tanrıça İnanna'yı "Göğün Fahişesi" diye adlandıran belgeler...
Kendilerini, tanrı namına bu işe gönüllü olarak adayan kadınlar; kutsal fahişeler...
İnanna'nın mabetlerinde rahibelerin bir görevi de kutsal fahişelik...
Tevrat'taki iki türlü fahişelik...
Bir kurum ve meslek olarak görülen mabet fahişeliği... 
Tevrat ayetlerinde ve Tanrıça İnanna'ya yazılan ilahilerde görülen "Kutsal Erkekler"...
(Arka Kapak)

Kitabı okuyanlar 95 okur

  • Hatice Kaya
  • Sila Kiraz
  • dmrtcmka
  • Ebru Erdem
  • Gamze AYDIN
  • Afife koç
  • Alp Günay
  • Tekoşin
  • mehmet tümer
  • Halil tekatlı

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%36.1 (13)
9
%22.2 (8)
8
%25 (9)
7
%5.6 (2)
6
%8.3 (3)
5
%0
4
%0
3
%2.8 (1)
2
%0
1
%0