Bilginin Kaynağı Nedir

·
Okunma
·
Beğeni
·
178
Gösterim
Adı:
Bilginin Kaynağı Nedir
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
276
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053422181
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Akçağ Yayınları
Beyin kalb ile düşünür. Yani kalbsiz bir düşünme vücûda gelmez. Zaten hikmet onun için beyin faaliyeti değil kalb faaliyetidir. Modern bilgi paradigmasının bunu anlaması mümkün olmayacaktır. Kur'an görmenin de kafada değil kalbde olduğunu bildirir. Kur'an kendi aydınını diğer aydın tasavvurundan ayırmaktadır. Yalnızca İslam, bilginin insana verildiğinden bahseder. Bilgi, Adem'e verilmiştir (Bakara 2: 30), melekler her şeyin ismini sayan Adem'e secde etmiş (boyun eğmiş)lerdir. Bilginin verildiği sırada Adem henüz peygamber değildir. Zaten bilgi ona peygamberlik bilgisi olarak değil eşyayı kavramlaştırma bilgisi olarak verilmiştir. "İlim ancak Allah katındadır" (46Ahkaf 28). Bu beyan, insanın bilgi ile irtibatını tayin ediyor. İnsanın sa'y u ameli ile bilgiye erişemediği bir tasavvur dünyasını huzura koyuyor. Bu mutlak bir hususiyet olmalı. Hiç bir mahluk kendi gayreti ile bilgiye erişemeyecek ve insan olmanın bu hususta bir imtiyaz alanı açtığını söyleyemeyecek. İnsan bilgisinin küllü bir alıntıdır, bu alıntı ilk vahiyden yapılmadır. İnsan'a has, insan olmaktan doğan bir bilgi yoktur. Bunu insana doğduğu günden ölümüne dek ona bilgi aktaran öğreticiler nedeniyle söylemeye cesaret edebiliyoruz. İnsan, cismanî yanının, biyolojik güdülerinin peşinde de kelime üretemez. Kelimeler insan tarafından üretilemez. Başlangıçta (Âdem'le) verilmiştir. İnsanlar kelimeleri bir ezber sonucu, başkalarından aktarılarak elde etmişlerdir. Hayatının devamında da bu ezber katmanlarına muhatap olurlar. Bilginin kendisi bilenlerin bilmeyenlere dayattığı bir belletmedir. İnsan farkında olmadan bu belletmelerden alıntılar yaparak yaşamını devam ettirir. İnsanın yeryüzünde zenginlik/debdebe peşinde koşmasına, burjuva toplumu kurgusuna rıza göstermesine neden olan bilgi nefsî bir bilgidir. Kitapta bu bilginin reddine ilişkin sorgulama yapmayı denedik. Bir cevap bulduğumuzu iddia etmiyoruz.
(Tanıtım Bülteninden)
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
İnsan, kendi özünün iyi olduğuna inanıyor; bu batıl bir inançtır. Çünkü insanın kendine bağlı bir değeri yoksa özü de iyi değildir.
Toprak, içinde canlılık varsa nefes alıyor demektir. Hangi solucanın beton duvarlar içinde yürümesine şahit olabiliriz?
Lütfi Bergen
Sayfa 222 - Akçağ Yayınları
Tepelerin üzerindeki çok katlı binalar Mısır'ı eski zaman despotunun iktidar ünlemesini hatırlatıyor: "Ey Haman, benim için kuleler dik de çıkıp Musa'nın tanrısına bakayım!" Oysa Musa ayakkabılarını çıkarıp da huzurunda durduğu Rab'bini görmek isteyince, Rahman bunun imkânsızlığını dağa tecelli ederek göstermişti. Dağ parçalanmıştı. Firavun'un semada aradığı yücelik duygusu, suda boğulmakla nihayetlendi. Mısır'ın ultra teknolojisinin ideologu, tabiatı yenememiș oldu. Modern teknoloji de tabiatı yenememiș görünüyor. Yapılan, insanı tabii hayatından izole etmek anlamına geliyor. İzolasyon, tecrit bir hastalıktan başka nedir?
Ben hatırlamıyorum, demiş; Allah'a böyle bir söz verdik mi? Bir söz verilmiş ise babam adem vermiştir, ben değil! Unutmuş herhal. “Babam” diyor da ben söz kestim demiyor. Kalu beladan bahsediyorum.(...)
Yalnızca sana dendi ki, “En güzel surette yaratıldın be Adem! Ey Adem’in oğlu-kızı, ahsen olan şekil şemaille yaratıldın be kuzum! İki kaş, iki göz. Endamın yeter. (...)
Ve bir şey daha…Yalnızca sana.
Vacib’ul Vücûd olan Zat-ı İlahi dedi ki, yalnızca zatıma has esmayı sana da isim vereceğim. Hiçbir taş-toprağa, nebata, hayvanâta hatta melaikeye vermediğim ism-i celalimi. Ey Adem ve oğul-kızları dedi, Allah’u Zül Celal! “Ben Mü’min’im, Halim’im, Hekim’im, Selim’im, Azim’im, Vekil’im, Vasi’yim, Şakir’im, Hafız’ım, Basir’im, Mürşid’im, Reşid’im, Sadık’ım…Seni de bu esma ile vasfetmek istiyorum, var mısın?” Evet dedin, Bela!(...)
Kendisini yok (fena) kılabilirse Varlık ortaya çıkacak. Varlığı (vacibu’l vücûd’u), ancak mevcuddan yüz çeviren kimse müdrik olacak. Yalnızca insan, Varlığa, Rahman’a, Rabbu’l Alemin’e ait esma’yı gösterebilir, Allah’ın boyasını giyinebilir, Varlığın aynası olabilir. Bu fikri sevdin ve istedin; ruhlar aleminde. Ondan kelli, insan olmaya geldin. Varolmak hırkasını böyle giydin...
Yalnızca sana dendi ki, En güzel surette yaratıldın be Adem! Ey Adem’in oğlu-kızı, ahsen olan şekil şemaille yaratıldın be kuzum! İki kaş, iki göz. Endamın yeter.(..)
Yalnızca insan Ahsen'ul takvimdir ki kendi mevcudatı varlık'ın esmasında yok (fena) kılabilmesi imkanına bağlanmış. Kendisini fena kılabilirse varlık ortaya çıkacak. Varlığı (vacibu’l vücûd’u), ancak mevcuddan yüz çeviren kimse müdrik olacak. Yalnızca insan, Varlığa, Rahman’a, Rabbu’l Alemin’e ait esma’yı gösterebilir, Allah’ın boyasını giyinebilir, Varlığın aynası olabilir. Bu fikri sevdin ve istedin; ruhlar aleminde. Ondan kelli, insan olmaya geldin. Varolmak hırkasını böyle giydin.
Mevcudat içinde insan dışında hiçbir varlık yaşam süresinin uzun veya kısalığı hakkında bir fikir sahibi değildir; "kayıp" düşüncesi üretmemektedir. Yalnızca insan kaybetmekle üzülür; mevcudat "ölmeye yaratılmış" olduğunun bilincindedir. İnsan ise ölmeyi erteleyen bir yaşama tutkusu ile zamanı kavrayarak onu kaybeder.
tabiattaki her varlık ölüm gerçeği ile yaşamaktadır. insan mevcudatı ise ölmemeyi, eksilmemeyi varlık sebebi kılmıştır.
Yalnızca insan, dedi Rahman: varlık'ın sıfatlarını üstünde taşıyabilen bir mevcuttur. Ahsen'ul takvimdir ki kendi mevcudati varlık'ın esmasinda yok kılabilmesi imkanına bağlanmış. Kendisini yok kılabilirse varlık ortaya çıkacak. Varlığı (vacibu'l vücûd'u), ancak mevcuddan yüz çeviren kimse müdrik olacak. Yalnızca insan, varlığa, Rahman'a, Rabbu'l Alemin'e ait esma'yı gösterebilir, Allah'ın boyasını giyinebilir, varlığın aynası olabilir. Bu fikri sevdin ve istedin, ruhlar aleminde. Ondan kelli, insan olarak geldin. Varolmak hırkasını böyle giydin.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Bilginin Kaynağı Nedir
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
276
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053422181
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Akçağ Yayınları
Beyin kalb ile düşünür. Yani kalbsiz bir düşünme vücûda gelmez. Zaten hikmet onun için beyin faaliyeti değil kalb faaliyetidir. Modern bilgi paradigmasının bunu anlaması mümkün olmayacaktır. Kur'an görmenin de kafada değil kalbde olduğunu bildirir. Kur'an kendi aydınını diğer aydın tasavvurundan ayırmaktadır. Yalnızca İslam, bilginin insana verildiğinden bahseder. Bilgi, Adem'e verilmiştir (Bakara 2: 30), melekler her şeyin ismini sayan Adem'e secde etmiş (boyun eğmiş)lerdir. Bilginin verildiği sırada Adem henüz peygamber değildir. Zaten bilgi ona peygamberlik bilgisi olarak değil eşyayı kavramlaştırma bilgisi olarak verilmiştir. "İlim ancak Allah katındadır" (46Ahkaf 28). Bu beyan, insanın bilgi ile irtibatını tayin ediyor. İnsanın sa'y u ameli ile bilgiye erişemediği bir tasavvur dünyasını huzura koyuyor. Bu mutlak bir hususiyet olmalı. Hiç bir mahluk kendi gayreti ile bilgiye erişemeyecek ve insan olmanın bu hususta bir imtiyaz alanı açtığını söyleyemeyecek. İnsan bilgisinin küllü bir alıntıdır, bu alıntı ilk vahiyden yapılmadır. İnsan'a has, insan olmaktan doğan bir bilgi yoktur. Bunu insana doğduğu günden ölümüne dek ona bilgi aktaran öğreticiler nedeniyle söylemeye cesaret edebiliyoruz. İnsan, cismanî yanının, biyolojik güdülerinin peşinde de kelime üretemez. Kelimeler insan tarafından üretilemez. Başlangıçta (Âdem'le) verilmiştir. İnsanlar kelimeleri bir ezber sonucu, başkalarından aktarılarak elde etmişlerdir. Hayatının devamında da bu ezber katmanlarına muhatap olurlar. Bilginin kendisi bilenlerin bilmeyenlere dayattığı bir belletmedir. İnsan farkında olmadan bu belletmelerden alıntılar yaparak yaşamını devam ettirir. İnsanın yeryüzünde zenginlik/debdebe peşinde koşmasına, burjuva toplumu kurgusuna rıza göstermesine neden olan bilgi nefsî bir bilgidir. Kitapta bu bilginin reddine ilişkin sorgulama yapmayı denedik. Bir cevap bulduğumuzu iddia etmiyoruz.
(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 8 okur

  • Beyzanur
  • Ümmü Gülsüm
  • h.
  • Vedat AKILLI
  • Kenan Aklan
  • Hatice Büşra Sabancı
  • Yüsra Aydın
  • erhan

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%100 (1)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0