Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Yeni-Ateist Bilim Anlayışının Felsefi ve Sosyolojik Analizi

Bilim Ne Değildir?

Alper Bilgili

Bilim Ne Değildir? Sözleri ve Alıntıları

Bilim Ne Değildir? sözleri ve alıntılarını, Bilim Ne Değildir? kitap alıntılarını, Bilim Ne Değildir? en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
“Benzer bir çelişkiye son dönemin en çok okunan yazarlarından olan Yuah Noah Harari’nin Sapiens adlı eserinde de rastlanabilir. Harari, bu eserinde insan hakları, özgürlük, eşitlik gibi kavramların bizim yarattığımız mitler olduğunu iddia eder. Ancak hemen sonra Hindu toplumundaki eşitsizliklere dair eleştirel bir yaklaşımda bulunur ve “insanlık onuruna aykırı koşullar” dan yakınır. Bu yazarlar, mantıklarıyla ulaştıkları sonuca (yani Tanrı yoksa ahlaki öğretilerimizin birer illüzyondan ibaret olduğuna) sezgisel olarak direnmektedirler. Muhtemelen etik kuralların olmadığı bir dünyada yaşama fikri onları bilimin rehberliği konusunda tutarsız davranmaya itmektedir.
Doğa bilimleri, Beethoven'in Serdar Ortaç'tan daha iyi bir bestekâr olduğunu ispatlayamaz, şu an rüyada olmadığımızı kanıtlayamaz, insanları gaz odalarında yakmamak gerektiğini öğretemez, hayatımızı neye adamamız gerektiğini belirleyemez.
Reklam
Şurası açıktır ki, bilim, yeni-ateistlere göre dine karşı istismar edilecek bir hazinedir; ateizmle çelişmesi du­rumundaysa kolaylıkla gözden çıkartabilmektedir.
Sayfa 174Kitabı okudu
Yeni-ateistlerin öne çıkan bir diğer özellikleri de üsluplarıdır. Oxford Üniversitesi'nde matematik profesörü olan John Lennox'un dikkat çektiği gibi, yeni-ateistler " gürültücü ve kavgacı" dırlar.
Gerizekalı.
Sovyet Kozmonot Gherman Titov: Uzay'a gittim ve Tanrı'yı görmedim. Bu Tanrı'nın var olmadığı anlamına gelir.
Sayfa 31 - Doğu Kitabevi
Bilişsel yetilerimizin güvenilir olduğunu ispatlamak için, bilime atıfta bulunamayız, çünkü bilim de varlığını, bilişsel yetilerimize güvenebileceğimiz kabulüne borçludur.
Reklam
Aşağılık, pislik, mendebur.
Celal Şengör, tesettürün insan ve toplum yaşamına zararlı olduğuna, dolayısıyla onu yasaklamanın demokrasiye aykırı olmadığına hükmeder.
Sayfa 57 - Doğu Kitabevi
Dawkins, bir yandan dinlerin insanlık için son derece zararlı olduğunu ve bilimin dinlerin yerini alması gerektiğini savunurken, bir yandan da dinlere borçlu olduğumuzu kabul ettiği “insan yaşamı kutsaldır” ilkesini, doğadan veya bilimden devşirilmemesine rağmen benimsemektedir. Bu tutarsız pozisyon, elbette açıklanmaya muhtaçtır. En azından, Şengör, insanın özel olmadığını iddia ederek Dawkins’ten daha tutarlı bir pozisyon benimsemiştir.
Eğer bilim dışında rehber yoksa, ahlaki öğretilerin savunulması da mümkün olmayacaktır. Çünkü doğa bilimlerinden, iyiliğin kötülüğe tercih edilmesi gerektiği konusunda bir tavsiye edinemeyiz...Neyin "iyi" neyin "kötü" olduğu tartışması felsefe ve teolojinin konusudur.
Dindar bir bilim insanı olan Asa Gray, bu teorinin dine yöneltilen bazı soruları cevapladığını, dolayısıyla dine aykırı olmak bir yana, ona katkı sunduğunu iddia etmiştir. Asa Gray'e göre Darwinizm'in çözdüğü dini sorunların en önemlisi, kötülük problemidir. Çünkü Gray'in de belirttiği gibi canlıların acı çekmesi evrim teorisi altında olağan ve kaçınılmazdır. Etrafımızda şahitlik ettiğimiz farklı türler, canlılar ancak bu acı veren süreçlerle meydana gelebilirdi. Dolayısıyla insanların kafasını kurcalayan "doğada neden acı var" sorusu, evrim teorisi dikkate alınınca tatmin edici bir biçimde cevaplanmış olur. Doğanın, güçsüzleri bu şekilde elememesi durumunda ne insandan söz edebilecektik, ne ceylandan ne de martıdan.
Sayfa 114
Reklam
''Bilişsel yetilerimizin güvenilir olduğunu ispatlamak için bilime atıfta bulunamayız, çünkü bilim de varlığını, bilişsel yetilerimize güveneceğimiz kabulüne borçludur.''
Stark'a göre sadece Robin Hood hikayeleri okuyan bir kişi ortaçağ hakkında ne kadar bilgi edinebilirse, yeni-ateist literatürden beslenen bir kişi de teoloji hakkında o kadar bilgi edinebilir.
Sayfa 44
Temelsiz bir kabul
Şengör'ün ve diğer yeni-ateistlerin göremedikleri, belki de görmek istemedikleri nokta, "bilimin geliştirilmesi gerektiği" görüşünün dahi bilimsel olmadığıdır. Bu, bir kabuldur. Bilimin geliştirilmesinin insanlığın faydasına ve esenliğine olması da sonucu değiştirmez. Bilimin geliştirilmesi gerektiği düşüncesi, herhangi bir doğa biliminin verileri ile ulaştığımız bir sonuç değildir.
Sayfa 87
Şengör'ün üye olduğu dernekler veya bildiği yabancı diller, ona her konuda dilediği gibi konuşma hakkı tanıyacak mıdır? Maalesef, birçok kişi için bu sorunun cevabı "evet"tir. Oysa hiçbir insanın otoritesi, gerçeğin üstünde değildir, kimsenin hatırı için gerçek perdelenemez. Şengör gibi bilim insanlarına her alanda tanınan bu sonsuz kredi, kuşkusuz sosyolojik bir incelemeyi daha da gerekli kılmaktadır.
Esasen şengör'ün bu temelsiz iddiası başka soruları da beraberinde getirecektir. Şengör Osmanlıyı akıl ve bilim düşmanı ilan etmekle kalmamış, mühendislerin üçgenin iç açılarını hesaplayamdıklarını belirtip bunu aldıkları dini eğitime bağlamıştır. Bu durumda, Harezmi ve El-tusi gibi matematikçilerin aynı dini eğitimi almalarına rağmen üçgenin iç açılarını hesaplamakla kalmayıp matematikde çığır açmaları nasıl açıklanabilir?
Sayfa 139Kitabı okudu
457 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.