Adı:
Candide ya da İyimserlik
Baskı tarihi:
1 Ocak 2015
Sayfa sayısı:
194
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059888066
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Karmen Klasikleri
Politik taşlamalar eskiyince çok fazla işe yaramazlar genelde. Ama bazen ufak bir yergi, sanatsal ustalığı ve evrenselliği sayesinde hiçbir zaman eskimez. Candide bunlardan biri. Aydınlanma devrinin "Rönesans adamı" tarafından kaleme alınan bu ufak taşlama 1750'lerin politik ve felsefi tartışmalarına, anlaşmazlıklarına ışık tutuyor. Alman filozofu Gottfried Wilhelm Leibniz'in "metafiziksel iyimserliğine bir yanıt olarak yazılan Candide, sevgilisi Matmazel Cunegonde'a kavuşmak için dünyanın dört bir yanına geziler yapan ve karşılaştığı tüm olumsuzluklara karşın (zorla orduya alınıyor, kırbaçlanıyor, dolandırılıyor, soyuluyor, sevgilisinden koparılıyor, Engizisyon tarafından işkenceye uğratılıyor, vs.vs.) yaşam sevgisini yitirmeyen ve güzel bir yaşam sürebileceğine inanan saf bir delikanlının öyküsünü anlatıyor. Sonunda Candide sevgilisi ve yardımcılarıyla yalnızlığa çekilince, gerçek mutluluğun aşırı idealizm ya da bulanık bir metafizikle değil, "kendi ufak bahçesini ekip biçmekte yarattığını fark ediyor.
(Tanıtım Bülteninden)
120 syf.
·Beğendi·10/10
Spoiler içerir

Voltaire tarafından kaleme alınmış önemli bir felsefi romandır. Voltaire, on yedinci yüzyıl rasyonalist (akılcı) filozofu Gottfried Wilhelm Leibniz'in temel felsefe düşüncelerini kitap boyunca yoğun bir kara mizah kullanarak hicvetmektedir. Kahramanlarımızın yaşadığı bitmek tükenmek bilmeyen olumsuzluklar zinciri boyunca Leibniz'in "Bu dünya mümkün olan dünyaların en iyisidir" ve "olası dünyaların en iyisinde bütün olaylar birbirine bağlıdır" düşünceleri sıkça elestirilmekte ve alaya alınmaktadır. Ayrıca Leibniz'in ortaya koyduğu yeter sebep ilkesi (olan herhangi bir şeyin olduğu şekilde olmasının nedeni başka türlü olamayacak olması) de yine kara mizah yoluyla eleştirilerden nasibini almaktadır.

Kahramanlarımızdan filozof Pangloss, Leibniz'i temsil etmektedir. Pangloss, serüven boyunca başına ne kötülük gelirse gelsin asla düşüncelerinden vazgeçmemektedir. Candide ise Pangloss'un öğrencisidir fakat başına gelen her şeyin sebebini sorgulamakta ve yolculuk boyunca dünyada insanların gerçekten mutlu olup olamayacağını araştırmaktadır. Başına gelen olaylara rağmen iyimserliğini devamlı korumaya çalışmış ama sorgulamaktan ve tartışmaktan asla vazgeçmemiştir. Candide'in yolculuk arkadaşı Martin ise devamlı kötümserdir. Martin insanların hiçbir zaman tam mutluluğa ulaşamayacaklarını, tüm insanların hayatlarından şikayet ettiğini ve kimsenin yaşadığı hayattan memnun olamayacağını söylemekte, serüven boyunca da devamlı bu konuda haklı çıkmaktadır. Birlikte yolculuk yaptıkları yaşlı kadın da kendi kötü hayat hikayesini anlattıktan sonra tüm insanların mutsuz olduğunu belirtmiştir.

Tüm dünyayı dolaşan Candide'in mutlu olarak bulduğu tek ülke, dışarıyla bağlantısını kesen, hiç bir din adamı olmayan ve tek Tanrı inancına sahip olan Eldorado'dur. Serüvenin sonu ise İstanbul'da bitmekte ve filozoflarımız derslerini, insanları can sıkıntısı, ahlaksızlık ve yoksulluktan tek uzak tutacak şeyin çalışmak olduğunu vurgulayan Türk köylüsünden almışlardır.

Oldukça akıcı ve bir gün içerisinde rahatlıkla bitirilebilecek bu romanı keyifle okudum. Özellikle felsefeye merak duyanlara tavsiye ederim. İncelememi Candide'in sözüyle bitiriyorum:

"Mümkün olan dünyaların en iyisi burası ise ötekiler kimbilir nasıldır".
170 syf.
·1 günde·Beğendi·10/10
Eser tür açısından hem felsefi hem edebi hem de birazda maceraya kaçar yönü bulunmakta.
Çünkü felsefi olmasının yönü Candide adındaki, isminin anlamı saf, temiz, iyimser olan bir gencin hocasını eleştirmesidir.
Edebi yönü de Candide'nin sevgilisiyle olan ilişkisi ve bu ilişkinin serüven boyunca devam etmesi.
Son olarak macera yönü de Candide'nin sevgilisini arayış içinde olması ve ülke ülke çeşitli olayları başına gelmesidir.
Voltaire'nin okuduğum ilk romanıydı ilk eserinden kalemine aşık oldum.
Yazar aktarmak istediği mesajı çok güzel anlamlara yükleyerek okuyucuya sunuyor.
Üslup konusunda sorun yok dili oldukça sadedir.
Konusuyla olsun kurgusuyla olsun mükemmel bir eser. Herkese tavsiye ederim. İyi okumalar.
170 syf.
·10/10
Spoiler İçerir.
Candide adı gibi saf cana yakın ve maharetli bir gençtir. Candide askere alınır büyük bir çatışmadan sonra ordudan kaçar ve Başka ülkeye sığınır.
Burada yeni bir hayata karışmak ister derbeder bir dilenci ile karşılaşır ve onun eski hocası olduğunu anlar.
86 syf.
·Beğendi·10/10
Güzel bir kitap basit bir inceleme...

İnsanlar maskeleriyle yaşarlar ve maskeleriyle ölürler. İyilik havada kalır. Yaşadığımız insan ilişkileride; sağlam bir dosta, sağlam sevgiye, sağlam ilişkilere rastlayamamızda bundandır diyor kitabımız.
Serüvenimiz iyilik ve acı çekmenin kavramını Candide'nin yaşadığı çeşitli ülkelerdeki maceralarıyla anlatıyor. Her gittiği yerdeki insanlarla bağları sürekli olarak karşımıza çıkıyor. Filozoftan, bakıcıdan, papazdan, uşaktan, köleden vb. her çeşitli insanla karşılaşıp onların fikirlerinden kendine pay çıkartıyor. Onlara göre hareket ediyor tek bir farkla. Bütün bu serüven Candide'nin Cunegonde'laya aşkından başlıyor ve sonuna kadar da gidiyor. En çok iyimserlikte hata yaptığımız kısım sanırım aşık olduğumuz insanla başlıyor.
Candide başta kaybettiği her insanla zamanla tekrar tekrar karşılaşıyor. Tabi onları bulduğunda pekte bıraktığı gibi olmuyor. Pişmanlıklar, hatalar bizi hep bıraktığımız noktaya geri götürüyor kazancımız ne peki bir avuç tecrübeden ibaret.
Son olarak çok acı çekmiş olan insanların, yaşadıkları ve gördüklerinden sonra iyilik denen kavramın sadece Tanrı'ya özgü olduğunu fark edebiliyor. Bunu kazandıktan sonra geriye çalışmak kalıyor.
170 syf.
·3 günde·Puan vermedi
Voltaire'nin Candide eseri, Leibniz'in " Mümkün Dünyaların En Iyisi " tezini alaya almak için kaleme alınmıştır. Bu rasyonalist teze göre, tanrı bir dünya yaratmış ise, bu yaratılan dünyalar içerisinde en iyisi olmalıdır, düşüncesine dayanır. Tanrı başka türlü yapmış olsa çok daha kötü sonuçlarla karsilasabilirdik. Voltaire ise Leibniz'in bu tezini alaya alıp saf Candide karakteri üzerinden yaşadıkları tüm felaketleri - asıl Leibnizci hocası Pangalos ile - iyimser bir görüyle karşılarlar. Halbuki Leibniz'in kötülükleri reddettiğini düşünmek yanlıştır. Daniel Klaein, Leibniz'in tezinin yanlış anlaşılıp o dönemde alaya alındığını ve Leibniz'in rasyonalist temelde bundan daha bir sonuç ortaya koyamayacağını düşünür. Tabi tam olarak böyle düşünmese de,rasyonalist temel için mantıklı sonuç bu olurdu.

Leibniz'in temel eseri olan Monadaloji eserini henüz okumadigim için gereğinden fazla konuşmayı uygun bulmuyorum. Candide eserinin tüm felaketleri mümkünler arasında en iyisi olarak değerlendirip kaderci bir anlayışa savrulması iyi işlenmiş ise de, iyimserler için hal böyle iken; kötümserler için tam zıddını oluşturur. Bu iki zıtlık arasında herhangi bir tercih yapma hakkı doğmuş olsa, ikisinden birini seçmek olabildiğince abes olurdu. Çünkü şeyler iyi-kötü veya olanaklar icerisinde " en iyisi " olarak görülecek kadar dar bir çerçevede ele alınamaz. Tabi bugün de bu sözde rasyonalist iyimserliği taşıyan dindarlarımız yok değil. Her şeyi güllük gülistanlık olarak gören - kendi ideolojileri açısından- bu tipten kesimlerin felaketler karşısında sus pus olmaları veya aymazca halen bunu insanın yazgısı diye göstermelerini hayretle karşılasak bile, böylesi tiplemeler sanırsam her daim tarih için engeller oluşturacaklardır.
170 syf.
·Beğendi·9/10
BÜTÜN BUNLAR GÜZEL SÖZLER AMA.................

Güzel bir hafta sonu oldu. Kitabımı yüzüme oturan tebessümle bitirdim. "Candide Ya da İyimserlik" Voltaire'nin en önemli eserlerinden birisi. Eserin güzelliğinin yanı sıra Server Tanilli'nin ve Turhan Selçuk'un katkıları yadsınamaz. Çevirmenin ötesinde, açıklayıcı bir önsöz ve dipnotlarının yararlığı sebebiyle Sever Hoca kotarmış bu kitabı. Turhan Selçuk'u "Abdülcanbaz" öncelliğinde severek takip ederdim. Ayrı bir hava katmış kitaba.

Leibniz'in 'metafizik iyimserlik' üzerine yaptığım okumalarımda; Voltaire'nin iyimserlik felsefesi karşısında bayağı eğlendiğini ve eğlenmenin meyvesi olarak bu kitabı yazdığını biliyordum. Karşıma ne çıkacağını az çok tahmin etmeme rağmen yinede merakla kitaba sarıldım. O da ne !! Felsefe Sözlüğü gibi büyük bir eseri olan Voltaire'den beklediğim bir üslub yok. Karşıt görüşünü destekleyecek tezlerle dolu, aforizmaların cirit attığı bir metin değil tam tersine masalımsı bir anlatımla, bol bol hiciv taşları fırlatarak eleştirilerini aralara serpiştirdiği bir eser. Söylemek istediklerini kısa ve net bir şekilde ya kahramanlarına söyletiyor, ya da iyimserliği o kadar uç noktalarda gösteriyor ki ister istemez bu meczup iyimserliğe karşı bir tutum almak zorunda kalıyorsunuz.

Candide, Pangloss'un öğretileriyle iyimserliğe inanmış safderun genç bir adamdır. Akıl hocası olan Pangloss , yok artık dedirtecek belalar, sıkıntılar yaşamasına rağmen "Dünyamız, mümkün olan dünyaların en yetkinidir. Bu yetkin dünyada her şey en iyidir." diyebilecek kadar iyimserliğe batmış bir filozofdur. Candide'nin ilerleyen safhalarda karşılaşacağı bir diğer düşünce adamı Martin ise zıtlığı simgeleyen bir duruş gösterir ve Tanrının dünyayı kötülük üreten bir yaratığın eline bıraktığını düşünür. Candide bu iki fikir adamı arasındayken büyük bir aşk acısı yaşar ve binlerce badire atlatır. Ama bu badirelerin sebebini: Yeter nedensiz hiçbir sonuç yoktur. Her şey zorunlu olarak zincirlenmiş, en iyi amaç için düzenlenmiştir fikriyle açıklar.

Kitapta ilgimi çeken iki husus vardı. Spoiler vermemeye çalışarak bunlardan bahsetmek isterim. Öncelikle kitapta bir çok yerleşim yerinden bahsedilir. Bunlardan biriside Eldorado. Nasıl bir ülkedir, nasıl bir yönetimdir, nasıl bir insanlıktır ağzım açık kaldı inanın. Bu ülke hakkında daha fazla konuşmak yersiz, okuyuculara bırakmak gerek. Diğer husus ise Venedikli soylu Pococuranté. Venedikli bu soylunun, mükellef bir kütüphanesi var. Candide'nin hayran kaldığı bu kütüphanedeki bazı kitaplar ve yazarlar hakkında olumsuz fikirlere sahip. Ancak kitapların hepsine vakıf, yani anlayacağınız hepsini okumuş. Etrafım-ız-da birçok insan bir yazarı bir şairi bir müzisyeni tabu olarak kabul edip haz etmediğini, fikirlerine uyuşmadığı için sevmediğini söyler her daim. Sorarsın kendisine, fikirlerini ne kadar biliyorsun o yazarın diye. Sana kulaktan dolma afaki bilgileri, şehir efsanelerini anlatır. Ancak hiç okudun mu diye sorduğunda apışıp kalakalır.Eee arkadaşım, okumadan nasıl fikir sahibi olabiliyorsun o zaman. En sinir olduğum konu ve insan tiplemesidir. Neyse ben daha fazla asabiyet takınmadan kitabımıza devam edelim.

Kitabın sonunda asıl alınması gereken dersi, bir Türk bahçıvanın ağzından duyunca şaşırıyorsunuz. Türk olduğundan dolayı değil, aslında ne kadar kolay bir açıklaması olduğunu farkedince şaşırıyorsunuz.

Kitap bittikten sonra, Victor Hugo'nun Voltaire ile ilgili bir söylevi varki, tam manasıyla bir şahaser. Böyle bir güzelleme olamaz, Voltaire bu kadar güzel anlatılamaz. Burada paylaşmayayım, okuyacak olan arkadaşlarım kitaptan okusun bir zahmet.

BAHÇEMİZİ İŞLEMEK GEREK.
170 syf.
·Beğendi·10/10
Voltaire mizahıyla tüm kraliyeti eleştirmiş, velhasıl kraliyet ailesinin aklı Voltaire'in mizahına yetmediği için ceza almadan göçüp gidebilmiş nadir Fransız yazarlardan. Sorduklarında Fransa'yı değil İspanya'yı eleştiriyorum diyerek tereyağından kıl çeker gibi sıyrılmıştır. Yaşadığı yüzyılın din baskısına rağmen, dini Candide kitabında öyle ince eleştirmiş ki, eğer inançsız bir bireyseniz Voltaire okurken çok eğleneceksiniz.
170 syf.
·8/10
Kalemi kuvvetli Voltaire, Leibniz'in "yaşadığımız dünya dünyaların en iyisidir" sözüyle alay ettiği bir eser yazmış, iyi ki de yazmış.Eserde Leibniz'in bu sözü ile alay eden olaylar gerçekleşirken, aynı zamanda Voltaire düşüncelerini paylaşmıştır.Yani Voltaire roman yazmıştır ama amacı roman yazmak değildir.Amacı düşüncelerini roman aracılığı ile aktarmaktır.

Dini eleştirmenin yasak olduğu zamanlarda dini ve insanları sömüren din adamlarını eleştiriyor.Mesela Candide'i bir kaptan soyar, sonrasında kaptanın gemisi bir savaşta batar ve Candide bunu görür ve şöyle der :
"Görüyor musunuz,dedi Candide Martin'e kimi kez suçlar cezalandırılıyor.Bu alçak Hollandalı patron layık olduğu cezayı çekti.
-Evet,dedi Martin,aynı gemide olan diğer tüm yolcuların da ölmesi mi gerekiyordu ? Tanrı bu dolandırıcıyı cezalandırdı,şeytan da diğer yolcuları denizde boğdu"
Yani iyilikler tanrıdan biliniyor,kötülükler şeytandan böyle iş olmaz diyor Voltaire :) Yeter bu kadar inceleme, kitabı okuyun :)
197 syf.
·8 günde·Puan vermedi
1759 yılında yazıldığı ve Voltaire’in de Aydınlanma Çağı filozofu oluşu göz önüne alındığında dönemin sosyal, siyasi ve eğitim açısından eleştirel bakışın yansıtıldığı bir eserdir. Eser aynı zamanda Voltaire’den izler de taşımaktadır. Onun gerçekleştirdiği karakter sembolizasyonları Gerçek’i ararken takındığı tutum ile benzerlik göstermektedir. Yazar aynı zamanda eserin sonlarına doğru Fransa İhtilali’nin öne sürdüğü milliyetçilik akımı ile ifade edilebilecek bir tablo da oluşturarak sürecin temellerini açığa çıkarmak istemiştir.
170 syf.
·2 günde·Beğendi·9/10
Kitap; sizi alemde dolaşmaya, bol kahkahaya ve düşünmeye davet ediyor.
Yazarın, o zamanlara göre, dünya hakkındaki bilgisi ve kitabın akıcılığı sizi şaşırtacaktır.
112 syf.
·7/10
İyimser felsefeyi eleştirdiğini bu kadar gözüme sokmuş olsa da bence akıcı ve düşündürücü bir felsefe kitabı. Olayların çok hızlı gerçekleşmesi ve sürekli oradan oraya atlaması sıkılmayı önleyici bir etken. Bu kadar kısa bir kitap olup bu kadar çok şey yaşatması, anlatması, düşündürtmesi etkileyici.
117 syf.
·3 günde·Beğendi·8/10
Büyük fransız düşünürü voltairenin Leibniz un yaşadığımız dünya en iyi dünyadır sozunun üstüne yazdigi bir kısa roman,gerçekten yaşadığımız dünya olabilecek en iyi dünya mıdır??
"Çalışmak, üç büyük eksikliği uzaklaştırır; can sıkıntısını, kötü alışkanlıkları ve yoksulluğu..."
Birçok kenti dolaştım. Kimi yerlerde insanların yarısı deli, kimi yerlerde insanlar çok kurnaz, başka yerlerde çok uysal ve hayvan gibi, kimileri de zeki insanlar. Ama her yerde başlıca uğraşı aşk. İkinci uğraşı insanları çekiştirme, üçüncüsü ise aptalca şeyler söyleme.
Ben ne düşünüyorsam onu söylüyorum; başkalarının da benim gibi düşünüp düşünmediklerine aldırış bile etmem.
- İyimserlik nedir? diye sordu Cacambo.
- Her şey kötü gittiğinde her şeyin iyi gittiğini savunmak tutkusudur, dedi Candide.
Voltaire
Sayfa 98 - Alfa
"İyilik adına ne yapıyorsam felaketim oluyor; başkaları gibi hayinlik etseydim, onlar gibi mutlu olurdum."
Voltaire
Sayfa 15 - Cem yayınevi

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Candide ya da İyimserlik
Baskı tarihi:
1 Ocak 2015
Sayfa sayısı:
194
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059888066
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Karmen Klasikleri
Politik taşlamalar eskiyince çok fazla işe yaramazlar genelde. Ama bazen ufak bir yergi, sanatsal ustalığı ve evrenselliği sayesinde hiçbir zaman eskimez. Candide bunlardan biri. Aydınlanma devrinin "Rönesans adamı" tarafından kaleme alınan bu ufak taşlama 1750'lerin politik ve felsefi tartışmalarına, anlaşmazlıklarına ışık tutuyor. Alman filozofu Gottfried Wilhelm Leibniz'in "metafiziksel iyimserliğine bir yanıt olarak yazılan Candide, sevgilisi Matmazel Cunegonde'a kavuşmak için dünyanın dört bir yanına geziler yapan ve karşılaştığı tüm olumsuzluklara karşın (zorla orduya alınıyor, kırbaçlanıyor, dolandırılıyor, soyuluyor, sevgilisinden koparılıyor, Engizisyon tarafından işkenceye uğratılıyor, vs.vs.) yaşam sevgisini yitirmeyen ve güzel bir yaşam sürebileceğine inanan saf bir delikanlının öyküsünü anlatıyor. Sonunda Candide sevgilisi ve yardımcılarıyla yalnızlığa çekilince, gerçek mutluluğun aşırı idealizm ya da bulanık bir metafizikle değil, "kendi ufak bahçesini ekip biçmekte yarattığını fark ediyor.
(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 695 okur

  • Sapere Aude
  • K. Ferhat
  • İpek
  • Klon
  • Hazeran
  • Anıl Uzun
  • N£m£S!S
  • Fırat
  • Funda Erol
  • Merve s.

Yaş gruplarına göre okuyanlar

0-13 Yaş
%1.4
14-17 Yaş
%1.4
18-24 Yaş
%14.1
25-34 Yaş
%40.8
35-44 Yaş
%38
45-54 Yaş
%4.2
55-64 Yaş
%0
65+ Yaş
%0

Cinsiyetlerine göre okuyanlar

Kadın
%46.9
Erkek
%53.1

Kitap istatistikleri (Bütün baskılar)

Bu baskının istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%5 (13)
9
%5 (13)
8
%5 (13)
7
%5.4 (14)
6
%2.7 (7)
5
%1.9 (5)
4
%0
3
%0.4 (1)
2
%0
1
%0

Kitabın sıralamaları