New Critical History

Cinema in Turkey

Savaş Arslan
“Türkiye'de sinema da İstanbul'a dairdir: İstanbul’da doğan, büyük ölçüde burada icra edilegelen ve en az kırk yıl bu şehrin bir sokağının adıyla anılan bir sinemadan bahsediyoruz.”
"Cumhuriyet'in ilk on yılında film yapımı ve gösterimine yönelik bir merkezî denetim mekanizması bulunmuyordu. Bunun yerine valiler kendi yetki sahalarındaki filmleri denetlemekle sorumluydu."
Sayfa 91 - Kronik KitapKitabı okudu
Reklam
"Aslen silahlı kuvvetleri desteklemek için 1911'de kurulan Müdafaa-i Milliye Cemiyeti maddi ve manevi katkılarıyla 'kültür' üretiminde de varlık gösterir. Bu amaçla, Kenan Erginsoy savaşla ilgili haber filmleri yapar; çeşitli Boğaziçi manzaralarını filme alır."
Sayfa 74 - Kronik KitapKitabı okudu
"1950'den önce Türkiye'de üretilegelmiş tüm filmlerin sayısı yaklaşık 100 civarındaydı. Mısır filmlerinin ülkeye girişi ve 1940'ların Türk seyircisi nezdinde bulduğu şaşırtıcı revaç, Türkiye'de popüler sinemacılık adına kritik bir ana tekabül eder."
Sayfa 27 - Kronik KitapKitabı okudu
"İlk Türk film yapım şirketi olan Kemal Film 1919'da kurulmuştur. İlk başta, sadece film ithal eden Kemal Film 1922'de bir stüdyo kurar ve o güne dek Almanya'da üç film yapmış olan köklü tiyatro yönetmeni ve oyuncu Muhsin Ertuğtul'la anlaşır."
Sayfa 96 - Kronik KitapKitabı okudu
"1923'te Cumhuriyet kurulduğunda ülkede yalnızca 30 civarında sinema bulunmaktayken 1939'da bu sayı 130'a 1949'da ise 200'e yükselmiştir."
Sayfa 76 - Kronik KitapKitabı okudu
Reklam
"Türkiye'de sinema 1945'e kadar yapılan toplam 60 filmle dar bir kapsamın dışına çıkamamıştır, oysa yalnızca II.Dünya Savaşı'nı izleyen 4 yılda 55 film çekilmiştir; bunların 6'sı 1946'da, 12'si 1947'de, 18'i 1948'de ve 19'u 1949'da tamamlanmıştır."
Sayfa 76 - Kronik KitapKitabı okudu
"Lumière Kardeşlerin Osmanlı'daki ilk gösterimleri 1896'nın sonlarında Yıldız Sarayı'nda gerçekleşir ve ardından sinema salonları günlük hayatın vazgeçilmez bir parçası olur. Ülkede ilk belgesel ve sinema filmi daha 1910'lara gelindiğinde yapılmıştır."
Sayfa 30 - Kronik KitapKitabı okudu
"Yeşilçam birçokları için taklit sinemasıdır ancak Yeşilçam aynı zamanda melodramatik yordamla iç içe geçmiş milliyetçi bir hayali ve özentiyi de kapsayan bir 'Türkleştirme' sinemasıdır."
Sayfa 274 - Kronik KitapKitabı okudu
“TÜİK verilerine göre 2005 yılında 987 olan sinema salonu sayısı 2012’de 1998’e yükselmiş, 2018’deyse 2858’e çıkmıştır. 2019 yılından bu yana bir düşüş olmuşsa da pandemiye karşın bu rakam halen 2500’ün üzerinde seyretmektedir.”
Sayfa 440 - Kronik KitapKitabı okudu
Reklam
"Birbirinden farklı krizlerin üstesinden gelmeyi başaran Yeşilçam 1980'lerden sonra salonlara yönelik film yapmayı kesmiş, bunun yerine video pazarına film üretip dağıtmaya odaklanmış, 1990'lardan sonra da televizyonlara kanalize olmuştur."
Sayfa 319 - Kronik KitapKitabı okudu
Pek çokları tarafından destansı bir film olarak görülen Eşkıya canlandırmaya çalıştığı Yeşilçam filmleri gibi aynı zamanda bir takım sükutlar ve dile gelmez gerçekler hakkındadır.
Sayfa 394
"Bir eğlence endüstrisi olarak sinemanın egemenliği 1960'lar ve 1970'ler boyunca sürer ancak 1970'lerin sonuna doğru televizyonla girilen rekabet sonucu düşüş baş gösterir."
Sayfa 163 - Kronik KitapKitabı okudu
Resim