Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Çözümleyici Eleştiri

Semih Gümüş

Çözümleyici Eleştiri Sözleri ve Alıntıları

Çözümleyici Eleştiri sözleri ve alıntılarını, Çözümleyici Eleştiri kitap alıntılarını, Çözümleyici Eleştiri en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bir roman iç yaşamı ne kadar çok, dış yaşamı da ne kadar az sunarsa, o kadar yüce ve yüksek bir amaca hizmet etmiş olacaktır.... Sanat asgari dış hareketle azami iç hareketi başarma meselesidir; zira esas merak ettiğimiz şey iç yaşamdır.
Sayfa 137Kitabı okudu
Sait Faik Abasıyanık
Sait Faik, düzyazıda edebiyat ağacımızı bir yerden alıp daha verimli bir başka yere dikmek gibi bir büyük yaratıcılığın adıdır.
Reklam
Yorumun gözden düştüğü yargısını 1971 de veriyor Fredic Jemeson. Modernizm İdeolojisi adlı derlemedeki "üst yorum" başlıklı yazısında, modernizmi terk etmeye hazırlanan modern edebiyatın yirminci yüzyılın büyük okulları arasına soktuğu varoluşçuluk ya da yapısalcılık gibi akımların kendilerini gerçekleştirme olanaklarını artık biçimcilikte ve öze ilişkin bütün ağırlıkları atarak yöntemi seçmekte bulduğunu belirten Jemeson, hem bu dönüşümü en iyi anlayanlardan, hem de kendi yazınsal-düşünsel tutumuna sağlam bir temel oluşturma kayıplarını en iyi anlatanlardan biri olduğumu gösteriyor. Tam da okurun, anlamı çok katmanlı biçimde önüne serilmiş yazınsan metni bir an önce çözme, çözemiyorsa üstünden atlayıp kolayca çözebileceği yapıtlara yönelme, böylece edebiyatı modernizmin değerlerinden kurtarıp herkesin ilişki kurabileceği bir düzeye, popüler edebiyat katlarına çıkarmaya başladığı bir döneme de karşılık geliyor bu yargı.
Sonunda yazınsal metni çözümlemek, öteki bütün öğeleri yanında, bazen de öncelikle, metnin dilini çözümlemektir. Doğrudan verilmiş anlamların yanında, yazınsal dilin susku noktalarının bulunduğu bağlamdan çıkarılacak anlamlar, bazen yazarın da öngörmediği gizil anlamlar taşıyabilir ki, bu anlamlandırma süreci büyük ölçüde dil içinde yaşanır.
Büyük başyapıtları modern kuramların ışığında yorumlamak yerine, modern kuramları bu başyapıtların ışığında eleştirmeliyiz. Bizim onlardan öğreneceklerimiz, onların bizden öğreneceklerinden fazladır.
Sayfa 117Kitabı okudu
Bir anlamda hiçbir metin bitmiş değildir, çünkü olası menzili fazladan her okurla sürekli genişlemektedir.
Sayfa 108Kitabı okudu
Reklam
Roland Barthes, benzersizdir: Hem bir edebiyat düşünürüdür ve yakın geçmişte edebiyatı düşünsel düzeyde sorun eden herkesi bir biçimde etkilemiş ve öğretici olmuştur, hem de yazınsal metin tadı veren yazılar yazmış, bir yaratıcı olarak onaylanmıştır.
Robbe-Grillet: "Bir metni incelemeye başladığım an, metnin içini boşalttığım hissine kapılırım ve bu his inceleme boyunca beni hiç yalnız bırakmaz."
Okur, yalnız insan; yazarın yazdıklarıyla ilgilenenler onun ne okuduğuyla hiç mi hiç ilgilenmiyor; edebiyat duyargalarını o okura yeterince yöneltmiyor, ama o da yalnızlığı okumakla yenmeyi öğrenmiş.
Bir metnin önce nasıl yaratıldığını anlamak, çözümleyici eleştirinin temel atma aşamasıdır. Sonra estetik donanımı çözmeye, dolayısıyla yazınsal -estetik- değer taşıyan bütün ayrıntıları tek tek ayırt etmeye başlar eleştiri. Her ayrıntıda bir anlam vardır.
Sayfa 109Kitabı okudu
Reklam
Sözcükler yalnızca yüzyıllar içinden gelip bugün yanı başımızda tuttuğumuz büyük yazarlara ait değildi. Adlarını bilmediğimiz sayısız yazar da hemen aynı sözcükleri kullandı, ama ya onları kullanma becerilerinin bugün yok sayabileceğimiz yetersizliği ya da kötüye kullanma ve benzeri arızaları yüzünden onların sözcükleri bize bugün bir şey anlatmıyor.
Sayfa 102Kitabı okudu
Adorno
"İnsanlar, ancak üretime karşı durarak, bu düzenin içinde büsbütün erimeyi reddederek insana daha yakışan bir dünyanın doğmasını sağlayabilir,"
PDF can yayınları
Reflekslerin yenilikçi olanı tukaka etmeye ayarlandığı bir edebiyat kültüründe, sözgelimi Orhan Pamuk'un varlığı yerine, tuhaftır ama var olmaması yeğ­lenir.
PDF can yayınları
Edebiyat metnini, her şeyden önce yazınsal yazıdan yapılmış bir yaratım ürünü olarak gören Barthes, kılı kırk yaran titizlikle sözcüklerin işlevine kadar dayanan yeni bir anlamlandırma biçimi yarattı. Metni bütüncül bir yapı olarak görürken bir tümceyi bütün metinle özdeşleyecek kertede almayı öneren öyle bir yaklaşım biçimi kurdu ki, yazınsal metni okuma biçimini değiştirdi.
Yazınsal metin ile eleştiri elbette birbirini tamamlar; eleştiri parlattığı metnin görünmeyen yanlarını ortaya çıkarırken, metin de eleştirinin dişlerini yağlayıp daha iyi çalışmasını sağlar.
Sayfa 105Kitabı okudu
57 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.