Ankara, Tahran, Dakar

Cumhuriyetçi İslam

Jean-François Bayart
5/10
1 Kişi
4
Okunma
1
Beğeni
256
Görüntülenme
“Cumhuriyetçi İslâm kurumlarla, vatandaşlık ve milliyet anlayışıyla, kamusal alan ve sivil toplumun devletle olan ilişkisi içinde tanımlanmasıyla, özgürlükler ve insan haklarıyla ilgili siyasal bir meseledir. Bundan da önemlisi, ahlâkî ve siyasal bakımdan cumhuriyetçi bir öznenin oluşturulması meselesidir.” Dünya üzerinde milyonlarca Müslüman, cumhuriyet rejimi altında yaşamakta olduğu halde, İslâm ve cumhuriyetin ya da İslâm ve demokrasinin pek bir arada var olamayacak, hatta karşıt kavramlar olduklarına dair bir kanı var. Aslında cumhuriyet ne mutlak bir demokrasi tedarikçisidir ne de tümüyle demokrasiden azadedir. Demokratik olduğu iddia edilemeyecek birçok cumhuriyet rejimi vardır ve laiklik sık sık otoritaryanizmi meşrulaştırır. Peki ya İslâm demokrat olabilir mi? Türkiye, İran ve Senegal... Her biri, kendine özgü bir cumhuriyet ve kendine özgü bir İslâm anlayışını içselleştirmiş, ortaya birbirinden çok farklı cumhuriyetler çıkmış. Ama İslâm, tek başına, bu ülkelerdeki cumhuriyet çeşitliliğini açıklamaya yetmiyor. Jean-François Bayart bu çalışmasında cumhuriyetle yönetilen bu üç İslâm ülkesine odaklanarak İslâm’la cumhuriyetin, cumhuriyetle demokrasinin ve demokrasiyle İslâm’ın ilişkilerini inceliyor.
Yazar:
Jean-François Bayart
Jean-François Bayart
Çevirmen:
Esra Atuk
Esra Atuk
Tahmini Okuma Süresi: 14 sa. 29 dk.Sayfa Sayısı: 511Basım Tarihi: Eylül 2015Yayınevi: İletişim Yayınları
ISBN: 9789750518287Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
511 syf.
5/10 puan verdi
İslam'ın bizim bildiğimizin dışında nasıl göründüğünü anlamak istedim ve yabancı bir yazardan İslam ve politika hakkında bir eser okumaya karar verdim. Okumaz olaydım. Batılı yazarların çeşitli kaynakları tarayarak, tarihi kullanabildikleri kadar objektif kullanmalarını takdirle karşılıyorum ancak yorumları gerçeklikten, hayattan, reelpolitikten çok uzak. Demokratik olmayan bir cumhuriyet ise yapılmak istenen evet, bunun yapılabileceğine ben de katılıyorum, ancak demokratik değerleri barındırmayan bir cumhuriyet Nazi Almanyası'ndan pek de uzakta değildir. İran ile ilgili çıkarımları oldukça rezildi, Ortadoğu' daki pek çok şeyin ciddi birer birey olma inşası ve gerçek bir sekülerlik sembolü olduğunun farkında değil. Kendini tezini kanıtlamaya karar vermiş ve gerçeklikler buna uygun değilse, 'ben buna katılmıyorum, boş laf' deyip geçiştirecek kadar da rahat.. İslami anlayışı pek kavrayabildiğini düşünmüyorum. İslam'ın deontolojik bir yapısı olduğunu ve teorinin pratiği inanılmaz belirlendiğinin farkında değil, ufak tefek kültürel farklılıklar anlatarak kurtarmaya çalışmış. Bazı kısımları okurken direkt salak galiba dedim, cahil değil çünkü. Neyse, Türkiye kısmı diğer ikisine nispeten daha doğru yönlere sahipti.
Cumhuriyetçi İslam
Cumhuriyetçi İslamJean-François Bayart · İletişim Yayınları · 20154 okunma
Reklam
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.