Demokritos ile Epikouros'un Doğa Felsefelerindeki Ayırım

·
Okunma
·
Beğeni
·
69
Gösterim
Adı:
Demokritos ile Epikouros'un Doğa Felsefelerindeki Ayırım
Baskı tarihi:
2013
Sayfa sayısı:
160
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789944795562
Kitabın türü:
Çeviri:
Saffet Babür
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Bilgesu Yayıncılık
Marx'ın doktora tezi olan bu çalışma, Althusser'in tabiriyle tarih kıtasını keşfeden Marx'ın maddecilik kıtasını keşfetmesinin başlangıcıdır.

Sokratik geleneği izleyen Demokritos ile Aristotelesçi geleneği izleyen Epikouros'a ilişkin bu tartışma aslında sadece doğa felsefelerine değil, aynı zamanda kolları varlık ve bilgi felsefesine kadar uzayan çok daha geniş çaplı bir soruşturmanın temelidir. Zorunluluk, rastlantı, sapma, bilinç gibi kavramların da iş başında olduğu bir soruşturma üstelik...

Felsefenin Aristoteles sonrası izlediği çizginin oluşumunu anlamak için vazgeçilmez bir kaynak olan bu kitap, aynı zamanda Marx'ın maddecilik anlayışının köklerini görmek isteyenler için de bir kılavuz işlevi görüyor.
(Tanıtım Bülteninden)
160 syf.
·16 günde·Beğendi·10/10
Karl Marx'ın doktora tezi olan bu kitabı okumadan önce, Demokritos ve Epiküros ile ilgili kitapları okumak, onları tanımak ve Marx'ın doktora tezini anlamak açısından faydalı olacaktır. Zaten Demokritos ve Epiküros ile ilgili toplam Türkçe kitap sayısı, bir elin parmaklarını geçmiyor. Bu açıdan da Marx'ın doktora tezi önemli. Son olarak Marx'ın gözünde, Epiküros'un görüşlerinin Demokritos'unkilerden daha değerli olduğunu söylebilirim.
İmdi, iki adamın (demokritos ile epiküros) adım adım karşıt olduğu görünüyor: biri kuşkucu, öteki inakçı (dogmacı); biri duyusal dünyayı öznel görünüş olarak alıyor, öteki nesnel ortaya çıkışı. Duyusal dünyayı öznel görünüş olarak anlayan, deneysel doğa biliminin, pozitif bilimin içine dalıyor ve deney yapan, her yerde öğrenen, uzaklarda gezinen kişinin huzursuzluğunu ortaya koyuyor. Görünen dünyayı gerçeklik olarak anlayan ötekisi ise deneye metelik vermiyor. Kendi içinde doyum bulan düşünürün dinginliği, ex principio interno (içsel bir ilkeye dayanan) bilgisini yaratan bağımsızlık onda bütünleşiyor. Ama çelişki gittikçe artıyor: duyulur doğayı öznel görünüş diye anlayan kuşkucu ve deneyci kişi, duyulur doğayı zorunluluk anlayışına bağlı olarak inceliyor ve nesnenin gerçek varoluşunu açıklamaya, kavramaya çalışıyor. Oysa görünüşü gerçek olarak gören felsefeci ve inakçı kişi her yerde sadece rastlantı görüyor ve açıklama biçimi daha çok doğadaki tüm nesnel gerçekliği ortadan kaldırmaya yarıyor. Öyle görünüyor ki, bu karşıtlıklarda belli bir terslik yatıyor.
Bu ahlaksal tutumun tüm kuramsal ve uygulamalı özgeciliği nasıl yok ettiği konusunda Ploutarkhos, Marius'un Yaşamöyküsü'nde (Paralel Yaşamlar, 21, 7-8) korkunç bir tarihsel belge aktarıyor. Kimberlerin tüyler ürpertici yok oluşu anlatıldıktan sonra, Marsilyalıların asma bahçelerini onlarla gübreleyebilecekleri kadar çok ceset biriktiği söylenir. Buna elverişli yağış eklenmiş ve o yıl en verimli üzüm ve şarap yılı olmuş. İmdi "Sayın Tarihçi" halkın bu trajik yok oluşunu hangi yorumla vermektedir? Ploutarkhos, tanrının, koca, soylu bir halkın tümünü Marsilyalı philisterlere (eski İsraillilerin, Yahudi olmayan komşularına verdiği ad) verimli bir ürün hasatı sağlamak için öldürüp çürütmesini 'ahlaklı' buluyor. Dolayısıyla bir halkın dışkı yığını haline gelmesi bile ahlak bağnazlığı coşkusu için beklenen bir fırsat yaratmış oluyor!
Kahramanların ölümü, kendini şişirmiş bir kurbağanın patlamasına değil, gün batımına benzer.
Epiküros, hiç bir öğretmeni olmadığı için, kendi kendini yetiştirdiği için övünür. Seneca'ya göre o, birilerinin yardımı olmadan hakikat için mücadele ettiğini söylermiş.
Bir kan damlası, dünyayı alt eden özgür yüreği içinde aktığı sürece, felsefe rakiplerine karşı Epikourosla birlikte şöyle haykıracaktır:

Dinsiz kişi, çoğunluğun tanrısını ortadan kaldıran değil, çoğunluğun inandıklarını tanrılara yükleyen kişidir.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Demokritos ile Epikouros'un Doğa Felsefelerindeki Ayırım
Baskı tarihi:
2013
Sayfa sayısı:
160
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789944795562
Kitabın türü:
Çeviri:
Saffet Babür
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Bilgesu Yayıncılık
Marx'ın doktora tezi olan bu çalışma, Althusser'in tabiriyle tarih kıtasını keşfeden Marx'ın maddecilik kıtasını keşfetmesinin başlangıcıdır.

Sokratik geleneği izleyen Demokritos ile Aristotelesçi geleneği izleyen Epikouros'a ilişkin bu tartışma aslında sadece doğa felsefelerine değil, aynı zamanda kolları varlık ve bilgi felsefesine kadar uzayan çok daha geniş çaplı bir soruşturmanın temelidir. Zorunluluk, rastlantı, sapma, bilinç gibi kavramların da iş başında olduğu bir soruşturma üstelik...

Felsefenin Aristoteles sonrası izlediği çizginin oluşumunu anlamak için vazgeçilmez bir kaynak olan bu kitap, aynı zamanda Marx'ın maddecilik anlayışının köklerini görmek isteyenler için de bir kılavuz işlevi görüyor.
(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 2 okur

  • Hasan Yıldırım
  • Epikürosçu

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%100 (1)
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0