Dinler Tarihine Giriş

Annemarie Schimmel
Roma ile Yunan dinleri arasında bir çok müşterek ilâh sayesinde zahiri bir benzerlik mevcut ise de,bu iki din esas itibariyle birbirinden farklıdır.Yunan ilahlarının,çeşit çeşit esatirde çok canlı birer şahsiyet olarak temsil edilmelerine karşılık,yerli Roma ilahları hüviyetleri inkişaf etmemiş,gölgeler kadar zayıf şahsiyetler olarak kalmışlardır.
Sayfa 75 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Din Bilgini ve İlahiyatçı Arasındaki Fark
Fakat, din bilgilerinin hangi tarafı ile meşgul bulunursak bulunalım bir şeyi daima göz önünde tutmalıyız: Din, ne filoloji vasıtasıyla, ne de sosyolojinin verdiği kanunlarla, ne de en ince psikolojik metodlarla izah edilebilir. Dinin dış olayları, tavsif edilebilecek bir şeydir; dinin aldığı şekilleri, muhtelif ilimlerin elimize verdiği
Sayfa 16
Reklam
Hristiyanlık'ta İsa,son yemeğinde kırılası ekmeği kendi vücuduna,dökülesi şarabı kendi kanına benzetmiştir ki o kan insanların kurtuluşu için dökülecekir:O zaman,en eski zamanlardan kalma,ilahların öfkesini teskin etmek maksadıyla icra edilen insan kurbanını ve kanın temizleyici kuvvetini ima etmiştir;bu fikir,Havarilerin mektuplarında daha teferruatlı bir suretle kullanılmıştır.
Sayfa 13 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Eğer atların ve öküzlerin elleri olsaydı,onlar ilah heykellerini at ve öküz şekillerinde yaparlardı.
Sayfa 70 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Eski Babilonyalıların heyet ilmine müteallik bilgileri gayet genişti;ayın,güneşin,yıldızların hareketleri hesap edilmiş,göğün taksim edilmesi,12 burçlu zodyağın tavsif edilip ayrılması daha o zamanda icat edilmiştir.Hatta gayet müşkil bir muamelede bulunmak suretiyle küsufları hesap edilip önceden haber verilebilmiştir.Babilonyalıların hesap sisteminin temeli 60 olduğundan günün,saat ve dakikaların bu güne kadar kabul edilen şekilde altmışa taksim edilişi 3500 sene önceki riyaziyecilerin eserlerine dayanmaktadır.
Sayfa 56 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Zend kelimesi ise,İslam tarihi için zendik tabirinin aslı olduğu için alakabahş olsa gerektirir.İran'da,Avesta'ya Ortodoks olmayan bir şerh yazanlara bazen zındık denildiği gibi,İslamiyette de bu tabir esas itibariyle sünni geleneğe muhalif olan kişiler için kullanılmıştır.
Sayfa 92 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Din tarihinin bir kanununa göre bir defa mukaddes olan yer,yeni gelen bir dinin taraftarları içinde kudsiyetini(belki biraz değişmiş bir şekilde) muhafaza eder.
Sayfa 63 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Ezelden beri dünyaya hükmetmek için gece gündüz muharebe eden iyi prensip(Ahura Mazda,Ormuzd) ile kötü prensip(Angra Mainyu,Ahriman) arasındaki gerginlik dünyanın sonuna kadar devam edecektir.
Sayfa 94 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
İptidai dinlerin hepsinde,insan ferdi bir şahıs olarak değil,yalnız bütün bir soyun bir parçası,ailesinin külliyetini şahıslandıran bir varlık şeklinde hareket etmektedir.
Sayfa 83 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Astroloji ve fal sanatında 7 sayısı gayet büyük bir rol oynamıştır;haftanın 7 güne taksim edilmesi o zamandan kalmıştır.Haftanın yedinci günü uğursuz olduğu için insan o günde çalışamadı;ne vazifesine bakmaya,ne de kurban yakmaya mezun oldu.İsrail'de görünen sebt takdisi,o günde hiçbir işe bakılmaması,bu usulün tesiri altında kalmış olmaktan ileri gelmiş bulunması gayet muhtemeldir.
Sayfa 57 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Şintoizm'in bir milli din oluşu tekvin esatirinden belli olur:Kardeş olan gök babası ile yer anası ilk adaları doğurmuşlardır.Anne,başka ilahlar doğurduktan sonra ateş ilahını doğururken ölür,yeraltı ülkesine gider.Onu takip eden gök ilahı onu bulamıyor;yüzünü toz ve topraktan yıkarken yeni ilahları yaratır;gözlerinden güneş ilahesi Amaterasu çıkar.Bu ilahe,bir mağaraya kaçıp dünyayı karanlıklara batırdıktan sonra bir âyine vasıtası ile yine göğe çekilir.Onun bir torunu Japonya kralı olur.
Sayfa 37 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Nathan Söderblom ve ondan sonra Alman din bilgini Rudolf Otto'nun beyan ettiklerine göre,hakiki dinin fârik alâmeti,şahsi bir Tanrı mefhumu değil;insanın,mehabetinden korkup aynı zamanda güzelliğine hayran kaldığı mukaddes,akıl ile idrak edilemeyen,hepsinden farklı olan bir varlığın mahiyetini duymasıdır.
Sayfa 21 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Halbuki nur ülkesinde bir çok melekler vardı ki Pederin düşmanını mağlup etmek için kudretleri vardı. Kendilerinden yüksek olmak isteyen asileri, Göndereceği kelimesiyle(yani oğlu ile) bastıracak peder, Sürüsünü imha edecek aslanın geldiğini gören bir çoban gibi, Ki hile ile bir tek kuzu feda ederek, Aslanı yakalamak için kuzuyu tuzağa yerleştirir. Bir tek kuzu feda etmekle bütün sürüyü kurtarır. Sonra da,aslanın yaraladığı kuzuya şifa verir. Kuvvetli oğlunu gönderen peder işini aynı surette işler.
Sayfa 100 - Külliyat YayınlarıKitabı okudu
Mani'nin dini kısa bir zaman içinde doğu ve batıya yayılmıştır.Bu dinin başlıca hususiyeti,bildirdiği hikmeti geldiği ülkelerde hakim olan dinlere uydurmasıdır;Türkistan'da Budizm'in sembollerini kullandığı gibi,garpta da,Hristiyan akidelerine çok uygun fikirler husule getirmiştir.
Sayfa 99 - İz YayıncılıkKitabı okudu