Divan Edebiyatı Estetiği

·
Okunma
·
Beğeni
·
688
Gösterim
Adı:
Divan Edebiyatı Estetiği
Baskı tarihi:
Eylül 2005
Sayfa sayısı:
256
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789756491447
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
L-M Yayıncılık
Baskılar:
Divan Edebiyatı Estetiği
Divan Edebiyatı Estetiği
Nedense divan edebiyatının çoğu insanın tüylerini diken diken eden bir kudreti vardır... Bu ismin kulaklarla temasıyla başlayan irkilme, tüyleri ziyaret ettikten sonra dudaklarda "Boş ver!quot; cümlesinin iması olan bir kıvrılma ile son bularak bedeni terk eder. Çok az insan bu edebi bahçenin etrafını çevreleyen dikenli telleri; yani ağdalı bir dil ve yabancı kelimelere esir Türkçe engelini aşarak sadece bu bahçede teneffüs edilecek esiz kokuyu ciğerlerine çekmiş, seyrine doyum olmayan bir estetikle imzalanmış yapıları görmüş ve zaman tüneli içinde unutamayacağı bir yolculuk gerçekleştirmiştir. Bu yolculuğa çıkmış olmanın ayrıcalığını ve haklı gururunu taşıyanlar çok iyi bilirler ki yol çok uzundur ve 13. yy.'dan 19. yy.'a akan divan edebiyatı, size mola vermek isteyeceğiniz pek çok durak sunar... Cihan Okuyucu, bu durakların en alıcı, en cazip ve en gözde olanından size bir davetiye gönderiyor. Durağın adı: Divan Edebiyatı Estetiği.. Bir akademisyenin dikkatli ve profesyonel bakış açısıyla kaleme alınmış olan bu eser, size hem divan edebiyatı hakkında genel bir fikir verecek hem de sizi estetik ve lirizimin doruklarında gezdirecektir... Ne diyelim: Davete icabet gerek
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Bütün şekillerin başlangıcı noktadır. Tıpkı bir hiç gibi. Hiç, gerçekte yokluğu ifade etmez; her şeyi birden ifade eder. Külli bir varoluş felsefesine sahipsek nokta her şeyden önemlidir. Noktanın uzunluğu, genişliği ve kalınlığı yoktur. Nokta, bu bağlamda duygularla değil, akılla kavranan bir uzaydır. Bu yüzden nokta cismani değildir. Arap rakamı ”sıfır”ı anlatmak üzere sadece nokta koyar. Nokta çizginin başlangıcıdır. Noktanın hareketiyle yalnızca uzunluğu olan bir boyut elde edilir. Çizgi de cismani değildir, yüzeylerin başlangıcıdır. Çizginin hareketiyle oluşan yüzey de cismani değildir. Ancak bu şekillerin birkaç türünü birden bünyesine alan ve yepyeni anlayışlarla sistemler kuran bir geometrik tabloyu, sembolik motiflerin ötesinde, sadece İslam düşüncesinin ürünü ve belirtisi olarak yorumlamak gerekiyor. (Mülayim, 174)
Mevlana ,mesnevi'de ,bir su kenarında kendi iç âleminin cennetine dalmış bir sufi ile durmadan gafil bir yolcuyu konuşturur .yabancı ona "niçin uyuyorsun?ilahi sırrın işareti olan çevredeki güzelliğe baksana !" Der .beriki ise şöyle cevap verir: "ey surete tapan ,gerçek bahçeler ,meyveler günüldedir."
Sembolik dille birlikte eserde yoğun bir teksif divan şiirinin karakteristik özelliklerindendir ve bu husus onu Batı’daki örneklerden ayırır. Vasfi Mahir Kocatürk bunu şöyle ifade ediyor:

”Şark toplayıcı, garb yayıcıdır. Garbın bir cümle ile anlattığını şark bir hece ile duyurur. Avrupalı bizimkilerin bir mısradan duydugunu bir kitap okumadıkça anlayamaz. Onun için aynı duygunun ifadesi Fuzulı ’de bir gazel, Shakespeare’de bir kitap olur. Garblı müşahhastan anlar. Bu mücerret fikir ve duygu hülasasmı onun gözünün önünde açmak, yaymak, canlandırmak lazımdır. ", ”Fuzuli yarım kilo bal için iki çeki odun yemeye gelemez.” (Kahraman, 70)

Bir hayli abartılı görünen bu fikrin bir benzerine Schimmel'de de rastlıyoruz. Yazara göre, divan edebiyatının en büyük özelliği sublimasyondur. Minyatürist ve tezhipçiler bir gülü olduğu gibi tasvir etmez adeta gülden gülyağı çıkarmak kabilinden davranırlar. Bu konsantrasyon şairde de görülür. 0 bir parçaya bir hikâye sığdırır ve böylece iş ferdî bir tecrübe olmatan çıkıp umumi bir mahiyet kazanır. Şair bu yoğunluğu hayal ve telmih yoluyla sağlar. Bu durum Orta Çağ ve Barok şiirinin büyük ölçüde Tevrat, Zebur ve İncil’e yaslanması ve onlara telmihte bulunmasına benzer. (Schimmel,

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Divan Edebiyatı Estetiği
Baskı tarihi:
Eylül 2005
Sayfa sayısı:
256
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789756491447
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
L-M Yayıncılık
Baskılar:
Divan Edebiyatı Estetiği
Divan Edebiyatı Estetiği
Nedense divan edebiyatının çoğu insanın tüylerini diken diken eden bir kudreti vardır... Bu ismin kulaklarla temasıyla başlayan irkilme, tüyleri ziyaret ettikten sonra dudaklarda "Boş ver!quot; cümlesinin iması olan bir kıvrılma ile son bularak bedeni terk eder. Çok az insan bu edebi bahçenin etrafını çevreleyen dikenli telleri; yani ağdalı bir dil ve yabancı kelimelere esir Türkçe engelini aşarak sadece bu bahçede teneffüs edilecek esiz kokuyu ciğerlerine çekmiş, seyrine doyum olmayan bir estetikle imzalanmış yapıları görmüş ve zaman tüneli içinde unutamayacağı bir yolculuk gerçekleştirmiştir. Bu yolculuğa çıkmış olmanın ayrıcalığını ve haklı gururunu taşıyanlar çok iyi bilirler ki yol çok uzundur ve 13. yy.'dan 19. yy.'a akan divan edebiyatı, size mola vermek isteyeceğiniz pek çok durak sunar... Cihan Okuyucu, bu durakların en alıcı, en cazip ve en gözde olanından size bir davetiye gönderiyor. Durağın adı: Divan Edebiyatı Estetiği.. Bir akademisyenin dikkatli ve profesyonel bakış açısıyla kaleme alınmış olan bu eser, size hem divan edebiyatı hakkında genel bir fikir verecek hem de sizi estetik ve lirizimin doruklarında gezdirecektir... Ne diyelim: Davete icabet gerek

Kitabı okuyanlar 50 okur

  • pınar olcar
  • Gülçin K
  • Fatih Dönmez

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%16.7 (1)
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0