Divan Edebiyatı Estetiği sözleri ve alıntılarını, Divan Edebiyatı Estetiği kitap alıntılarını, Divan Edebiyatı Estetiği en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
...Mesela; düşünce deniz, ilham ise bu denizdeki zihin istiridyesine düşen ve mana incisine dönen nisan yağmurudur. Bu inciler düşünce dalgalarıyla söz haline gelir ve kenara çıkar. Ancak söz yazılırsa kalıcı hale dönüşmüş olur, yoksa kaybolmaya mahkumdur.
... Mesela; mana ile söz can ile ten gibi asla ayrılmaz. Gönül bir dalgıç gibi mana denizine dalar ve irfan incileri çıkarıp ibare ipine dizer. Dil ise bir gelin süsleyicisidir; ipe dizilmiş bu manzum cevherleri zaman dilberinin boynuna takar.
"Bana yaşattığın mutsuzluklar için yüreğimin derinliklerinden tesekkur ediyorum sana ; seni tanımadan önce yaşadığım sakin günlerden nefret ediyorum... Seni sevmekten vazgeçtiğim an bu dertlerin hepsinden kurtulurum. Ama çözüm mü bu! Hayır seni unutmaktansa acı çekerim daha iyi."
Mariana Alcoforada
İnsan hayatı nazari olarak "zihni" ve "teessüri" olmak üzere ikiye ayrılır. Prensip olarak zihni hayatın mahsulü akla müstenit ilimler, teessüri hayatın verimleri ise sanatlardır. Ancak "His ve fikir şuurumuzda birbirine öyle sarmaş dolaş olmuş bir tarzda akar ki ikisinden birini tam ve mücerret olarak ele almak istesek muvaffak olamayız. Hangisini biraz derinleştirsek ekseriya diğeri ile karşılaşırız... Edebiyat, duygu ve duygu ile imtizaç etmiş fikirdir."
Bütün şekillerin başlangıcı noktadır. Tıpkı bir hiç gibi. Hiç, gerçekte yokluğu ifade etmez; her şeyi birden ifade eder. Külli bir varoluş felsefesine sahipsek nokta her şeyden önemlidir. Noktanın uzunluğu, genişliği ve kalınlığı yoktur. Nokta, bu bağlamda duygularla değil, akılla kavranan bir uzaydır. Bu yüzden nokta cismani değildir. Arap rakamı ”sıfır”ı anlatmak üzere sadece nokta koyar. Nokta çizginin başlangıcıdır. Noktanın hareketiyle yalnızca uzunluğu olan bir boyut elde edilir. Çizgi de cismani değildir, yüzeylerin başlangıcıdır. Çizginin hareketiyle oluşan yüzey de cismani değildir. Ancak bu şekillerin birkaç türünü birden bünyesine alan ve yepyeni anlayışlarla sistemler kuran bir geometrik tabloyu, sembolik motiflerin ötesinde, sadece İslam düşüncesinin ürünü ve belirtisi olarak yorumlamak gerekiyor. (Mülayim, 174)