Adı:
Edebiyat Dersleri
Baskı tarihi:
Kasım 2014
Sayfa sayısı:
88
ISBN:
9786051430966
Kitabın türü:
Çeviri:
Arzu Eti Polat
Yayınevi:
Kafekültür Yayıncılık
Schopenhauer Edebiyat Dersleri’nde hem eski bilinen, hem de daha önce hiç duyulmamış aforizma ve düşüncelerine yer vermiş. En çarpıcı kısımları ise kendi döneminin yazar ve eleştirmenlerine, dili yozlaştırmalarından ötürü yaptığı acımasız eleştiriler.
Schopenhauer'in edebiyat ile ilgili düşünceleri halen hararetle tartışılıyor.

Kant ve Platon'un etkisi altında kalmış olan Schopenhauer, Alman felsefeciler içerisinde dünyanın irrasyonel bir iradeye dayandığını dile getiren ilk kişidir.

Onun edebiyat ve felsefeye olan bakış açısını en iyi şu sözleri özetler: "Yürüyüş için baston neyse kalemin ucu için de düşünce odur. Fakat en rahat yürüyüş bastonsuz olandır ve en mükemmel düşünce şekli de kalemsiz olandır."
Schopenhauer, edebiyata hiçbir felsefecinin olmadığı derecede yakın olmuştur. Edebiyat Dersleri’nde birçok esaslı noktaya acımasızca, sansürsüz dokunmuştur. Bu dokunuşların günümüzde halen geçerli olması, okumayı daha keyifli hale getirmektedir. Bu nedenle günümüz yazarlarının, edebiyatçılarının kendi yollarında ilerlemelerine rağmen zaman zaman durup bu adamın yıllar önce yazdıklarına kulak vermeleri gerekir. Bize yılların ve satırların arasından parmak sallarcasına seslenen bu felsefecinin tespitleri ve bakış açısı, kendi dönemindeki insanların ihtiyaç ve fikirlerinin günümüz insanından farklı olmasına rağmen, halen geçerlidir.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Toplumda bolca rastlanan düz, beyinsiz insanlara gösterilmek zorunda olan hoşgörü ve bunun edebiyata da aktarılması tamamen yanlıştır. Onlar burada küstah birer işgalci gibidirler ve buraya kötüyü boşaltmak, iyiye karşı olan görevleri gibidir. Zira birisi için kötü algısı yoksa, aynı zamanda iyi olana da algısı yoktur, dolayısıyla onu fark edemez.
Bir düşüncenin esas yaşamı sadece kelimelerin sınır noktasına varıncaya kadar sürer. Orada taşa dönüşür, donakalır ve hayatı sona erer, fakat hayvan ve bitki fosilleri gibi ölümsüzdürler. Geçirdikleri kısa yaşamları bir kristalin kesilme anına benzer. Çünkü düşüncemiz kelimeleri bulduğu andan itibaren içtenliğini kaybettiği gibi ciddi olmaktan da çıkar. Başkaları için varolmaya başladığı andan itibaren içimizde yaşamaya devam etmesi son bulur, tıpkı bir bebeğin annesinden kopup kendi benliğine adım atmaya başlaması gibi. Şairin de dediği gibi: "Beni itirazla şaşırtmayın! İnsan konuşmaya başladığı anda yanılmaya da başlar."
Toplumsal yaşamda dolandırıcılık neyse, edebiyatta da anonimlik odur. Bunun çözümü "Ya sefil ve namussuz olduğunu kabul et, ya da sus!" demek olmalıdır. O zaman kadar imzasız, isimsiz yazan eleştirmenleri şu şekilde tamamlamak lazım: Dolandırıcılar, bu iş size belki para kazandırabilir, ama saygınlık getirmez. Çünkü bir saldırı söz konusu olduğunda Bay Anonim sadece Bay Anonim’dir ve bire yüz bahse girerim ki ismini vermek istemeyen bir kişinin amacı okuyucusunu aldatmaktır. Sadece anonim yazılmış kitaplar anonim eleştirilebilir.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Edebiyat Dersleri
Baskı tarihi:
Kasım 2014
Sayfa sayısı:
88
ISBN:
9786051430966
Kitabın türü:
Çeviri:
Arzu Eti Polat
Yayınevi:
Kafekültür Yayıncılık
Schopenhauer Edebiyat Dersleri’nde hem eski bilinen, hem de daha önce hiç duyulmamış aforizma ve düşüncelerine yer vermiş. En çarpıcı kısımları ise kendi döneminin yazar ve eleştirmenlerine, dili yozlaştırmalarından ötürü yaptığı acımasız eleştiriler.
Schopenhauer'in edebiyat ile ilgili düşünceleri halen hararetle tartışılıyor.

Kant ve Platon'un etkisi altında kalmış olan Schopenhauer, Alman felsefeciler içerisinde dünyanın irrasyonel bir iradeye dayandığını dile getiren ilk kişidir.

Onun edebiyat ve felsefeye olan bakış açısını en iyi şu sözleri özetler: "Yürüyüş için baston neyse kalemin ucu için de düşünce odur. Fakat en rahat yürüyüş bastonsuz olandır ve en mükemmel düşünce şekli de kalemsiz olandır."
Schopenhauer, edebiyata hiçbir felsefecinin olmadığı derecede yakın olmuştur. Edebiyat Dersleri’nde birçok esaslı noktaya acımasızca, sansürsüz dokunmuştur. Bu dokunuşların günümüzde halen geçerli olması, okumayı daha keyifli hale getirmektedir. Bu nedenle günümüz yazarlarının, edebiyatçılarının kendi yollarında ilerlemelerine rağmen zaman zaman durup bu adamın yıllar önce yazdıklarına kulak vermeleri gerekir. Bize yılların ve satırların arasından parmak sallarcasına seslenen bu felsefecinin tespitleri ve bakış açısı, kendi dönemindeki insanların ihtiyaç ve fikirlerinin günümüz insanından farklı olmasına rağmen, halen geçerlidir.

Kitabı okuyanlar 1 okur

  • Sitâre

Kitap istatistikleri