Kötünün Estetiği Dizisi 4

Edebiyatta Kötünün Yeniden Doğuşu: Cehennem Azabı, Şeytan Ayinleri ve Sefahat Alemleri

Peter-Andre Alt

Edebiyatta Kötünün Yeniden Doğuşu: Cehennem Azabı, Şeytan Ayinleri ve Sefahat Alemleri Sözleri ve Alıntıları

Edebiyatta Kötünün Yeniden Doğuşu: Cehennem Azabı, Şeytan Ayinleri ve Sefahat Alemleri sözleri ve alıntılarını, Edebiyatta Kötünün Yeniden Doğuşu: Cehennem Azabı, Şeytan Ayinleri ve Sefahat Alemleri kitap alıntılarını, Edebiyatta Kötünün Yeniden Doğuşu: Cehennem Azabı, Şeytan Ayinleri ve Sefahat Alemleri en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Marquis de Sade hakkında nokta atışlar:
Hilkat garibesi olduğunu inkâra yeltenmeden kendini ortaya koyar ve şeytani bir yalnızlık içinde, kendisine karşı olan yasaya meydan okur..
Sayfa 40 - SEL YAYINCILIK
“İyi yetişmiş her beyin” der Baudelaire, “iki sonsuzluk barındırır içinde, bunlar cennet ve cehennemdir ve bu sonsuzlukların her birinde derhal kendisinin bir yarısını görür.”
Reklam
Modern cehennem tasvirlerinde yinelenme düzeninin ne kadar önem taşıdığını, Sartre'ın Gizli Oturum (Huis clos) (1947) adlı tiyatro oyununda görebiliyoruz. Eser, kötülük nedeniyle oluşan cezanın törensel gücünü monotonluk ve sürekli yeniden üretme halinde ortaya koyar. Bu kez cehennem hiç gösterişli olmayan, yitik ruhların yaptıkları
"...Sartre'a göre kötünün yaptığı ve kışkırttığı şeyler iyinin yabancılaştırıcı bir taklidi olmasına bağlanabilir. İblis'in maiyetinde hüküm süren hiyerarşi cennet düzeninin saptırılmış yapısını, cehennemin iç içe daireleri Tanrı'nın ülkesindeki basamakları, ebedi lanetlenmeye verilen ceza ebedi yaşam vaadini, kara ayin de kutsal ayini yansıtmaktadır."
Belirsizlik sadece kötünün değil, iyinin de özelliğidir ve bu da insanın peşini bırakmayan satanik bir cezaya işaret eder. "Gerçek cehennem bu çelişik ikili oyunun içimizde sürüp gitmesinde yatar." (Alfred Kubin)
Mephisto açıklamasını tamamlamak üzere cehennemin sınırsız olduğunu ve belli bir mekana bağlı bulunmadığını ekler: "Cehennemin sınırları yoktur; belli bir yer değildir orası. Çünkü biz neredeysek cehennem oradadır; cehennem neredeyse biz de hep orada olmak zorundayız."
Reklam
Ateş maddi bir boyut katmakta ve cehenneme atfedilen fizikselliğin egemenliğini vurgulamaktadır. Augustinus'un ilk günahı yorumlayışı bu noktada şu soruyu akla getiriyor: İnsanın bedeni ölünce çürümesine rağmen, neden günahkarlara cehennem ateşiyle bedensel ceza veriliyor? Diğer bir mesele de, bedensiz olan ruhun fiziksel olarak cezalandırılamayacağıdır. Augustinus'un bundan hareketle vardığı görüş, cehennemin bir model özelliği taşıdığıdır; orada acı çeken bedenler, aslında ruha verilen cezanın maddi karşılığını gösteren sembollerdir. İnsan cezayı ancak fiziksel anlamda düşünebildiği için, cehennem analojik şekilde bedene yönelik misilleme ve eziyetlerin cereyan ettiği bir yer halinde görülür, ama bu acıların asıl sahnesi günahkarın ruhudur.
Ted Hughes'un "Elma Trajedisi" (1967) adlı şiirinde Adem'de kıskançlık uyandırarak insanları birbirine karşı kışkırtan yılan değil Tanrı'nın kendisidir. Yaratıcının bir entrikacı karakterine bürünmesiyle, kötülük artık her yerde bulunabilen bir şey olmuştur.
Cehennemi anlatan en eski yazınsal metin, Asur-Babil kültürüne ait Gılgamış Destanı'nın günümüze ancak kısmen ulaşabilmiş 12. tabletidir. İÖ 3. binyıldan kalan bu anlatıda diğer tabletlerin Sümer dilinde özeti ve Uruk kralı Gılgamış'ın öyküsü yer alır. Gılgamış, dostu Enkidu'nun da yardımıyla tanrıların başlatmış bulunduğu bir dizi
Dilsel yoldan ifadesi mümkün olmayan lanetliler dünyasını bir "sembol"le anlatmak için Şeytan'ın çizdiği imge, Schopenhauer felsefesinin temel kavramlarından birinden hareket etmiştir. Cehennem istenç gibidir, çünkü sürekli geri dönen arzulamanın, "sonsuza dek katlanmak gereken acının" yeridir. ... Cehennem hakkındaki bu bilgi aslında yumuşatılmış bir ifade sayılmalıdır; nitekim Schopenhauer "istemeye hapsedilmekten" söz eder, bu da cehennemi yine "aşırılıklarla dolu varoluşun devamı" olarak anlayan bir formülasyondur: asla tatmin ve huzur bulamayacak bir itkinin yarattığı acı.
17 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.