Fatih ve BelliniAhmed Refik

·
Okunma
·
Beğeni
·
41
Gösterim
Adı:
Fatih ve Bellini
Baskı tarihi:
Ocak 2012
Sayfa sayısı:
80
ISBN:
9789756480410
Yayınevi:
Yeditepe Yayınevi
Gentile Bellini, batı dünyasının korkulu rüyası olan "Grand Turco" lakaplı Fatih Sultan Mehmet’le onun denizlerdeki en büyük rakibi konumundaki Venedik Dukası Giovanni Moçenigo’yu farklı dönemlerde tuvaline taşıma şansı yakalamış müstesna bir ressamdır. Fatih’in, saltanatının son yıllarında portresini yapması için İstanbul’a davet ettiği ressam 15-16 ay kadar Osmanlı başkentinde yaşamıştı. Bu süre içinde Fatih’in değişik portrelerini resmettiği gibi, Topkapı Sarayı’nın duvarlarını da süslemiş, İstanbul’daki eski eserlerin çizimlerini yapmıştı. Osmanlı kaynaklarının bu konu hakkındaki sessizliğine karşılık, batı literatüründe Venedikli ressamın ziyaretini konu edinen belge ve kaynak eserler mevcuttur. Elinizdeki çalışma, bu belgelerden yola çıkarak Bellini konusundaki en yetkin araştırmacılardan olan L. Thuasne tarafından hazırlanıp Ahmed Refik tarafından Osmanlıca’ya tercüme edilen eserin Latin harfleriyle günümüz Türkçe’sine aktarımı yoluyla hazırlanmıştır. Yapmış olduğu Fatih portresi, tabir-i caizse ilk ressam-ı şehriyarî yani padişah ressamı olarak anılabilecek olan Bellini’ye gerek Avrupa sanatı gerekse de Osmanlı tarihi içinde özel bir yer kazandırmıştır.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Fatih'i Osmanlı tarihindeki Klasik Dönem'in diğer hükümdarlarından ayıran en önemli özelliği, sanatın ve bilimin her dalına karşı beslediği doymak bilmez açlığıydı.
fatih sultan mehmet, mensup olduğu osmanlı hanedanının saltanatı döneminde istanbul'da ilk kütüphaneyi kurduran padişahtır.
Ahmed Refik
Sayfa 41 - yeditepe
bazı yazarlar bu durumdan dolayı fatih'in osmanlı ülkesinde başlattığı rönesans hareketinin, tahta cem'in değil de bayezid'in geçmesiyle daha doğma aşamasındayken öldüğünü ifade etmektedir.
Ahmed Refik
Sayfa 16 - yeditepe
15. yüzyılın sonlarına doğru balioluk* yapan Andrea Giritti de yine Venedik Cumhuriyeti'nin bir numaralı memuriyeti olan Duka'lığa kadar yükselen bir başka balioydu. Giritti, İstanbul tarihinde de kalıcı izler bırakmıştı. Onun İstanbul'da bir kadından doğan gayri meşru oğlu Alvize ise bugünkü Beyoğlu semtinde görkemli bir konak yaptırmış ve Venedik Beyi'nin oğluna ait olan bu konaktan dolayı semt, Beyoğlu adıyla anılmıştı. 17

* Balio ünvanı Latince "Bojus" yani koruyucu kelimesinden gelmektedir. Venedik Cumhuriyeti, 13. yüzyıldan beri yani İstanbul henüz Bizans'ın egemenliği altındayken, balio adı verilen Venedik elçilerini ağırlıyordu. Bu durum, Osmanlı-Venedik savaşlarının olduğu dönemler haricinde Napolyon'un Venedik Cumhuriyeti'ni ortadan kaldırdığı tarihe kadar devam etti.
17 Öte yandan Beyoğlu isminin Trabzon Rum İmparatorluğu hanedanından bir prens olan Aleksios Komnenos'tan geldiğine dair de bir rivayet bulunmaktadır.
"Türkiye'de mevcut dinlerin tümüne mahsus kiliseler bulunmasına izin vardır. Zira Türkler, Türk adetlerine göre yaşamak için kimseyi zorlamazlar; herkes istediği gibi yaşayabilir. İşte Türkleri sürekli yüce ve şerefli kılan da bu noktadır. Zira Türkler, bir memleketi fethettikleri zaman o memleketin itaat etmesi onlar için yeterlidir; o memleketten vergi aldıktan sonra ahalinin adetlerine hiçbir zaman müdahale etmezler" Anjiyolulu, Türkiye Tarihi
Zat-ı şahaneleri ki, bu derece ulvisiniz (zira İskender'in bile başaramadığı derecede önemli fetihlere imza attınız) övülmeyi arzu etmemeniz beni hayretlere düşürüyor.
Bunun üzerine Fatih, şu cevabı verir:
- Bu adamın aklı başında olsaydı, tarafından övülmeyi arzu ederdim; fakat bir mecnunun benim hakkımda övücü sözler sarf etmesini hiçbir vakit arzulamam.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Fatih ve Bellini
Baskı tarihi:
Ocak 2012
Sayfa sayısı:
80
ISBN:
9789756480410
Yayınevi:
Yeditepe Yayınevi
Gentile Bellini, batı dünyasının korkulu rüyası olan "Grand Turco" lakaplı Fatih Sultan Mehmet’le onun denizlerdeki en büyük rakibi konumundaki Venedik Dukası Giovanni Moçenigo’yu farklı dönemlerde tuvaline taşıma şansı yakalamış müstesna bir ressamdır. Fatih’in, saltanatının son yıllarında portresini yapması için İstanbul’a davet ettiği ressam 15-16 ay kadar Osmanlı başkentinde yaşamıştı. Bu süre içinde Fatih’in değişik portrelerini resmettiği gibi, Topkapı Sarayı’nın duvarlarını da süslemiş, İstanbul’daki eski eserlerin çizimlerini yapmıştı. Osmanlı kaynaklarının bu konu hakkındaki sessizliğine karşılık, batı literatüründe Venedikli ressamın ziyaretini konu edinen belge ve kaynak eserler mevcuttur. Elinizdeki çalışma, bu belgelerden yola çıkarak Bellini konusundaki en yetkin araştırmacılardan olan L. Thuasne tarafından hazırlanıp Ahmed Refik tarafından Osmanlıca’ya tercüme edilen eserin Latin harfleriyle günümüz Türkçe’sine aktarımı yoluyla hazırlanmıştır. Yapmış olduğu Fatih portresi, tabir-i caizse ilk ressam-ı şehriyarî yani padişah ressamı olarak anılabilecek olan Bellini’ye gerek Avrupa sanatı gerekse de Osmanlı tarihi içinde özel bir yer kazandırmıştır.

Kitabı okuyanlar 7 okur

  • Arslan erol özler
  • Melih Ertuğrul
  • Yusuf İslam
  • Ahmed Fatih GÖKTAN
  • Abdullah tiryaki
  • Humeyra Yorgancı
  • Mete Karagöl

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%50 (2)
8
%25 (1)
7
%25 (1)
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0