Fütuhat-ı Mekkiye

Muhyiddin İbn Arabi
Aşırı yakınlık, tıpkı aşırı uzaklık gibi bir perdedir.
Dünya tabir edilmesi gereken bir rüya, geçilmesi gereken bir köprüdür..
Reklam
Üzerinde "zelîl" kimseler dolaştığı için yeryüzü hakkında "zelûl" denmiştir.
İnsan âlemde en son var olandır. Çünkü özet uzamış bir şeyden yapılabilir. İnsan âlemin ve Hakk'ın özetidir. Bu yüzden insan, yani insan-ı kâmil özetin de özetidir.
Arzun sahih olsaydı, sana çareler gösterilirdi.
Saraylarım kubbelerim vardı, bıraktım kaçtım, Saklanmanın artık faydası vardır. Meskenim yerdir, semadır tavanım, Bulutlarla çevrilsem ne ziyanı vardır. Girersen bir gün evime benim, İmanlı bir kişi göreceğin vardır. Gir dostum kilidim yoktur benim, İçerde bekleyen bir fakir vardır. -Ebu Veheb Elfadıl-
Reklam
İmam olan Şeyh Ebu'l-Abbas b. Arif es-Sünhaci şöyle derdi: "Hak resmin (beden) ortadan kalkmasıyla zuhur eder." Şeyh Ebu Medyen de şöyle derdi: "Rabliği müşahede etmekten haz alabilmek için kulluk resminin geride kalması zorunludur." Kuşeyri'nin Risale'sinde zikredilen şeyhlerden birisi olan Kasım b. Kasım ise şöyle der: "Hakkı müşahede etmek fena demektir. Onda haz olmaz." Bütün bu görüşler doğrudur. Çünkü daha önce bu kitapta iki şahsın bir tecelliyi bir araya getiremeyeceklerini söylemiştik. Hak bir şahsa aynı şekilde iki defa tecelli etmez ve O 'nun tecellilerinin birbirinden farklı olduklarını da belirtmiştik. Çünkü tecelliler manevi, ruhani, meleki, doğal, unsuri suretleri içerir. Hak hangi surette dilerse, onda tecelli eder. Nitekim Allah. "dilediği bir surette seni terkip etmiştir." (İnfitar-82/8) Yolda da dilediği herhangi bir makama seni yerleştirir. Binekler farklı farklıyken binen birdir. Allah kime manevi suretlerde tecelli ederse, resmin fani olduğunu söyler; kime doğal ve unsuri suretlerde tecelli ederse, müşahededen haz aldığını söyler. Müşahedede haz bulunmadığını söyleyen kimseye tecelli ruhani suretlerde gerçekleşmiştir. Öyleyse herkes doğru söylemektedir ve müşahede ettiğini ifade etmektedir.
Heva, iradenin sevilene yoğunlaşması ve kalpte ilk gerçekleştiğinde ona bağlanmasıdır.
İnsanlara vaaz verip kendi inancına göre onların faydalanacağını zanneden kimse, Allah’ı tanımamıştır.
Reklam
Nasihat ürkütür ve kaçırırken, hatırlatma sevdirir ve kabul ettirir.
Arzun sahih olsaydı, sana çareler gösterilirdi.
Ey Dinleyici! Hak Teala en evvela kalemi yaratıp aklı yükselttiğini görmüyor musun? O yüce vahidi halk etmiştir, bundan da ilmi çıkarıp yapmıştır, bu ilimle alem genişlemiştir. Sonra sayılar da hep o bir sayısından çıkmıştır, iki rakamı da bir sayısının mevcudiyetinden olmayıp, artmasından ve her mertebede bu yükümü kabul etmesindendir. Şayet bu birlerden vücuda gelen bu binler sayısından, bir sayısını istemiş olursan, bu binlere varan sayı genişliğinin, iki rakamı kalıncaya kadar kaybolduğunu ve daraldığını görürsün.
Muhabbet, sevginin kalbe yerleşmesi, arızî kirlerden arınmasıdır. Muhabbet sahibinin sevdiği karşısında ne bir amacı ne de iradesi vardır.
-Muhabbet nedir? -Gayret (kıskançlık) muhabbetin niteliklerinden biridir. Gayret ise gizlemeyi gerektirir ve tanımlamaz
Resim