Genç Kızlık Çağı Kadın - İkinci Cins 1

6,8/10  (5 Oy) · 
26 okunma  · 
12 beğeni  · 
1.824 gösterim
Simone de Beauvoir'ın (Le Deuxieme Sexe - İkinci Cins) adlı bu dev eseri Fransa'da ilk yayımlandığı zaman öylesine büyük bir ilgi gördü ki, iki yıl içinde 97 kez basılarak bir rekor kırdı. Kitap büyük yankılar yaptı. Bugüne kadar sürüp gelen "kadın anlayışı" bu eserle birlikte birden altüst oldu. Yazarlar, aydınlar, okurlar birbirlerine girdiler. Tartışmalar uzayıp gitti. Böylece yazarın ve kitabın ünü de dünyanın her tarafına yayıldı. Amerika'da aynı yıl içinde dört baskı birden yaparken, hızla çevrildiği dünyanın belli başlı bütün dillerinde de tekrar tekrar basılıyordu. Türkçede de yayımladığımız ciltlerin kısa sürede tükenip yeni baskılar yapması kitaba gösterilen bu ilginin dünya çapında olduğunu belirtmeye yeter. Bütün yazarların "her kadın ve erkeğin muhakkak okuması gereken kitap" dediği bu büyük eseri tam metin halinde üç cilt halinde yayımlıyoruz: 1. Genç Kızlık Çağı, 2. Evlilik Çağı, 3. Bağımsızlığa Doğru adını alan bu kitaplar, hem bir bütün olarak, hem de her biri belli bir konuya ayrıldığı için, ayrı ayrı okunabilir.
(Arka Kapak)
  • Baskı Tarihi:
    1993
  • Sayfa Sayısı:
    417
  • ISBN:
    9789753880381
  • Orijinal Adı:
    Le Deuxieme Sexe
  • Çeviri:
    Bertan Onaran
  • Yayınevi:
    Payel Yayınevi
  • Kitabın Türü:
makif demir 
 04 Nis 18:31 · Kitabı okudu · Beğendi · 7/10 puan

Bazı bölümlerinde sıkılsam da genel anlamda, döneminin yazarlarınında dediği gibi okunması gereken bir eser olduğunu düşünüyorum. Kitap, kadının çocukluktan genç kızlık dönemine kadar, kadına tarihsel, sosyal ve cinsel anlamda nasıl bakıldığını, bu bakışı hangi ''sosyal tabuların'' ve ''eril yaklaşımların'' oluşturduğunu güzel şekilde incelemiş.

Kitaptan 12 Alıntı

"Kadın, toplumsal açıdan üretime daha çok katılıp ev işleriyle daha az uğraştığı zaman özgürlüğe kavuşacaktır."

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 58 - Payel Yayınları)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 58 - Payel Yayınları)

"Amerikalı Beyaz, der özetle, Zenci'yi ayakkabı boyacılığına düşürür: ve sonra, boyacılıktan başka bir işe yaramadığına karar verir."

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 26)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 26)

"Kadın, toplumsal açıdan üretime daha çok katılıp ev işleriyle daha az uğraştığı zaman özgürlüğe kavuşacaktır. Buysa, ancak, kadının çalışmasını geniş ölçüde kabul etmekle kalmayıp zorunlu kılan çağdaş büyük sanayi içersinde gerçekleşebilmektedir..."

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 58)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 58)

"Erkeklerin kadınlar üstüne yazdıklarına kuşkuyla bakılmalıdır, çünkü onlar hem yargıç, hem davacıdırlar."

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 23)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 23)

Kadının Tarihteki İlk Yenilgisi
Engels, Ailenin Kökeni adlı kitabında kadının öyküsünü bu açıdan ele almaktadır: bu öykü, özellikle tekniklerin tarihçesine bağlıdır. Taş Dönemi'nde, toprağın oymağın bütün üyelerinin ortak malı olduğu günlerde ilkel çapa ve bellerin basitliği tarımsal olanakları kısıtlamaktaydı: kadınların gücü, ancak bahçelerin işlenmesine yetiyordu. Bu ilkel işbölümünde bile, iki cins, bir bakıma iki ayrı sınıf oluşturuyordu; bu sınıflar arasında eşitlik vardı; erkek balık ya da hayvan avına giderken, kadın evde kalıyordu; ama ev işleri de üretici çalışmalardı: kap-kacak yapımı, örgü, sebze yetiştirimi gibi; böylece kadının iktisadi yaşamda büyük bir rolü vardı. Bakırın, kalayın, tuncun, demirin bulunuşu, sabanın ortaya çıkışıyla, tarım gelişti: ormanları tarla haline getirmek, tarlaları verimli kılmak için yoğun bir çalışma gerekliydi. Bunun üzerine, insanoğlu başka insanları köle haline getirip çalıştırmaya başladı. Özel mülkiyet ortaya ortaya çıktı: kölelere ve toprağa sahip olan erkek kadının da sahibi oldu. Bu, "kadın cinsinin en büyük tarihsel yenilgisi"dir, ve işbölümünde birtakım yeni araç ve gereçlerin türetimiyle açıklanmaktadır. "Eskiden kadına evdeki yetkesini sağlayan neden, yani ev işlerine kapanıp kalışı, bundan sonra erkeğe üstünlük sağlamaya başladı; kadının evdeki çalışması, erkeğin üretici çalışması yanında eriyip gitti; bu sonuncu temel, öbürüyse bunun önemsiz bir parçası olup çıktı." O zaman, baba hukuku ana hukukunun yerini aldı: malın mülkün kadından oymağa değil, babadan oğula geçişi başladı. Bu, özel mülkiyete dayalı ataerkil ailenin doğuşuydu. Böyle bir ailede kadın ezilir. Efendi durumundaki erkek, bir sürü ayrıcalıkla birlikte, cinsel alanda da gönlünün çektiğini yapmaya başlar: kölelerle ya da zengin yosmalarla yatar, çokeşlidir.

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 57)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 57)

İşçiler konuşurken "biz işçiler" derler. Zenciler de öyle. Kendilerini özne olarak ortaya koymakla kentsoyluları, Beyazları "ötekiler" haline getirirler. Kadınlarsa -birtakım soyut gösteriler olmaktan öteye geçmeyen kurultayların dışında- hiçbir zaman "biz kadınlar" demezler; erkekler "kadınlar" derler, kadınlar da bu lafı kendileri için kullanırlar; ama kendilerini sahici birer Özne olarak ortaya koymazlar.

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 20)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 20)

Eflatun, Tanrı'ya önce kendisini köle değil de özgür bir insan, sonra da kadın değil de erkek yarattığı için şükretmekteydi. Ama erkekler bu ayrıcalığı sonsuza dek sürecek, mutlak bir hak olarak görmeseler, bu denli sevinmezlerdi: onlar, üstünlüklerini hak haline getirmeye çalışmışlardır.

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 24)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 24)
Şeyda Samancı 
10 Haz 2015 · Kitabı okudu · Beğendi · 10/10 puan

Biz , kadınlara yöneltilen saldırıların çokluğu ve sertliği karşısında yılmayacağımız gibi ; ne 'sahici kadın'a yağdırılan çıkarcı övgülere kanıp aldanacağız ; ne de paylaşmaya yanaşmadıkları alın yazısının erkeklerde uyandırdığı çoşkunluğa kapılacağız.

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 29)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 29)
Şeyda Samancı 
10 Haz 2015 · Kitabı okudu · Beğendi · 10/10 puan

Kadında biçim değiştirmiş doğayı yakalamak isteyen erkek, bu yüzden onu yapaylığın kölesi haline getirmektedir. Kadın ne salt fizik , ne de salt anti-fiziktir; ve bu iş yalnız maşayla saç kıvırmaın , balmumuyla kıl almanın uygulandığı uygarlıklarda değil kara derili kadınların yaşadığı Afrika yaylalarında, Çinde ve dünyanın dört bir yanında da böyledir.

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 179)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 179)

Saint Thomas da, ustasının ardından; "kadının yarım kalmış bir erkek", "rastlantısal" bir varlık olduğunu buyurur. Tevrat'taki Dünya'nın Yaratılışı bölümü de zaten bunu simgelemektedir; burda Havva, Bossuet'nin deyimiyle Adem'in "fazla gelen kaburga kemiği"nden yapılmış bir varlık olarak gösterilmektedir. İnsanlık dediğimiz şey erkeklerden oluşmuştur ve erkek kadını kendi varlığı içinde değil, kendisine göre tanımlamaktadır; kadina özerk bir varlık gözüyle bakmaz.

Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 16)Genç Kızlık Çağı, Simone De Beauvoir (Sayfa 16)
2 /