GERUT : Yahudiliğe Geçiş (Temel Kaynaklar Işığında)

·
Okunma
·
Beğeni
·
12
Gösterim
Adı:
GERUT : Yahudiliğe Geçiş
Alt başlık:
Temel Kaynaklar Işığında
Baskı tarihi:
1 Ocak 2018
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054239733
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Divan Kitap
Yahudilikte soyun sadece anneden geçtiği, sonradan Yahudi olmanın imkânsızlığı gibi yaygın bir kanaat vardır. Bu kanaat tarihsel olarak doğru olmakla birlikte teolojik gerçeğe muhaliftir. Yahudilik erken dönemlerinde yabancılara kapalı olmuş, sadece İbranilerin/İsrailoğulları'nın ulusal kültürü olarak algılanmıştır. Soydaşlık bilinci esas olduğu için bu değerler sistemi öğretilmekle kazanılacak bir olgu olarak görülmemiştir. Bu yüzden eski İbranilerin zihninde din yayma fikri olmamış, yabancılar Hz. Musa'nın getirdiklerini kabul etseler bile “hidayete ermiş” olarak algılanmamış, yine yabancı görülmüşlerdir.

Amos (M.Ö. VIII. yy) zamanından itibaren dile getirilen evrenselcilik söylemleri Babil Sürgünü (M.Ö. VI. yy) sırasında daha da sıklaşıp yabancıların da bu inanca kabul edilmelerinin önü açılmış, fakat Ezra'nın (M.Ö. V. yy) reformu bunun önüne geçmiştir. Helenler'le tanıştıktan sonra İsrailoğulları sahip oldukları değerler sistemini öğretilebilir olarak algılamışlardır. Temelde ikna yoluyla, ege-men oldukları bölgelerde zorla bu inancı yabancılara kabul ettirmeye çalışmış-lardır (M.Ö. II. yy).

Yahudilik inancının kurumsal olarak yabancılara açılması, M.S. II. yy.'da gerçekleşmiştir. Sonradan Hıristiyan ve Müslüman egemenliğinde yaşayan Yahudiler dinlerini yayma fırsatı bulamamış, böylece “Yahudi olunmaz, Yahudi doğulur” görüşü yaygınlık kazanmıştır.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
“Kutsal metinler İsrailoğulları’na inançlarını yabancılara öğretmeyi zorunlu kılmamış, tebliğ faaliyetine önem verilmemiştir.”
“İsrailoğulları, kendilerini “duygusal boyutta kardeşlik bağı ile birbirine bağlanan geniş bir aile olarak görmüşlerdir.”
“Amos’a kadar Yahve’nin egemenliği evrensel olarak düşünülmemiş, Yahve sadece kutsal topraklarda yaşayan kutsal kavmin tanrısı olarak telakki edilmiştir.”
“Yahudiliğin sadece bir din olmayıp aynı zamanda bir etnisiteyi de ifade etmesi hasebiyle, “sonradan Yahudi olma” kavramı, temel Yahudi değerleri ve ilkeleri ile pek uygun düşmemiştir.”
“Yahudi dinine mensubiyet ile Yahudi halkına mensubiyet olguları, yani dini mensubiyet ile etnik mensubiyet iç içe geçtiği için Yahudilik, belli bir kavmin dini olması özelliğiyle öne çıkmıştır.”

Kitabın basım bilgileri

Adı:
GERUT : Yahudiliğe Geçiş
Alt başlık:
Temel Kaynaklar Işığında
Baskı tarihi:
1 Ocak 2018
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054239733
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Divan Kitap
Yahudilikte soyun sadece anneden geçtiği, sonradan Yahudi olmanın imkânsızlığı gibi yaygın bir kanaat vardır. Bu kanaat tarihsel olarak doğru olmakla birlikte teolojik gerçeğe muhaliftir. Yahudilik erken dönemlerinde yabancılara kapalı olmuş, sadece İbranilerin/İsrailoğulları'nın ulusal kültürü olarak algılanmıştır. Soydaşlık bilinci esas olduğu için bu değerler sistemi öğretilmekle kazanılacak bir olgu olarak görülmemiştir. Bu yüzden eski İbranilerin zihninde din yayma fikri olmamış, yabancılar Hz. Musa'nın getirdiklerini kabul etseler bile “hidayete ermiş” olarak algılanmamış, yine yabancı görülmüşlerdir.

Amos (M.Ö. VIII. yy) zamanından itibaren dile getirilen evrenselcilik söylemleri Babil Sürgünü (M.Ö. VI. yy) sırasında daha da sıklaşıp yabancıların da bu inanca kabul edilmelerinin önü açılmış, fakat Ezra'nın (M.Ö. V. yy) reformu bunun önüne geçmiştir. Helenler'le tanıştıktan sonra İsrailoğulları sahip oldukları değerler sistemini öğretilebilir olarak algılamışlardır. Temelde ikna yoluyla, ege-men oldukları bölgelerde zorla bu inancı yabancılara kabul ettirmeye çalışmış-lardır (M.Ö. II. yy).

Yahudilik inancının kurumsal olarak yabancılara açılması, M.S. II. yy.'da gerçekleşmiştir. Sonradan Hıristiyan ve Müslüman egemenliğinde yaşayan Yahudiler dinlerini yayma fırsatı bulamamış, böylece “Yahudi olunmaz, Yahudi doğulur” görüşü yaygınlık kazanmıştır.

Kitabı okuyanlar 1 okur

  • | Muhayyîr |

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%100 (1)
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0