Seçme Makaleler 3

Güçlük Nerede

Orhan Şaik Gökyay
... Kanunînin İran'a savaşa gittiğini anlatan bir gazeli vardır. Allah Allah diyelim Sancak-ı Şâhî çekelim Yürüyüp her yanadan şarka sipâhi çekelim İki yerden kuşanalım gayret kuşağın Bulaşup toz ile toprağa bu râh çekelim Pâymâl eyleyelim kişverini sürh-serin Gözüne sürme deyü dûd-ı siyâhı çekelim Bize farz olmuş iken olmazız İslâma zâhir Nice bir oturalım bunca günâhu çekelim Umarım rehber ola bize Ebubekr ü Ömer Ey Muhibbî yürüyüp şarka sipâhi çekelim
Sayfa 289 - Yeditepe Yayınevi, 1.Baskı: Ağustos 2019Kitabı okudu
“Vatana göre kıymet biçmek, kişinin itibarına tesir etmez; toprakta yatmakta tılâdan cila gitmez. Ne şehir ehalisinden olmakla cahil kabul sahibi olur, ne çöllerde durmakla âlim kişi yabani olur.” sf:195 | Orhan Şaik Gökyay, Güçlük Nerede? Yeditepe Yayınevi, 1.Baskı: Ağustos 2019
Sayfa 195 - Yeditepe Yayınevi, 1.Baskı: Ağustos 2019Kitabı okudu
Şairin şöhretinin devamlı olması, içinde yaşadığı cemiyetin ona verdiği kıymeti gösteren en kuvvetli delildir.
Sayfa 38 - Yeditepe YayınlarıKitabı okudu
Hiçbir şair hakkında ondan önce gelenlere ve çağdaşlarına başvurmadan geçerli bir hüküm verilemez. Geçmiştekiler, şairin eserlerinde dayandığı temelin, çağdaşları da şairin tanınmasını sağlayan eserlerinin takdiridir. T. S. Eliot bu prensibi şöyle ifade ediyor: Hiçbir şairin, hiçbir sanatkârin tek başına anlamı yoktur. Onun önemi, onun tanınması, ölmüş şairler ve sanatkârlarla olan münasebetinin takdirine bağlıdır. Onu tek başına değerlendiremezsiniz. Mukayese etmek için ve tezatları görmek için onu unutulmuşların arasına oturtmak lazımdır.
Sayfa 37 - Yeditepe YayıneviKitabı okudu
Ters lale
Edirne'de Selimiye Camii'nin müezzin mahfilini tutan mermer sütunlardan biri üzerinde kabartma olarak başaşağı yapılmis bir lâle şekli görülmektedir. Bir kör sanatkâr tarafından yapldığı söylenen bu lâlenin başaşağı çevrik olarak yapılmasına bir mana verilmektedir: 1) Eski harflerle (lâle) «JY kelimesi ters okunduğu vakit (hilal) JSls olur. Bu da Osmanlı devletinin alametidir. Bir rivâyete göre hilal yere düştüğü, yani Türk devleti battığı vakit kıyamet kopacaktır. Bundan çıkarılan mana, hilalin sükûtu Türk dünyasının sonu olacağı ve bu sebeple camiin yıkılmamasına, hilalin sükût etmemesine dikkat edilmesi lâzım geldiğini ihtar imiş.Bir başka rivâyete göre, hilal yere düştüğü zaman kıyamet kopacak, bu da Türklüğün sonu olacaktır. Gelecek nesiller için hilalin düşmesini önlemek, camiin yıkılmamasını sağlamak amacıyla lâle ters oyulmuştur. 2) Mermer sütunun dikildiği yerde Lâleci Baba diye anılan aksi bir adamın lâle bağçesi varmış. Lâleci Baba, cami yapılmak için bağçesini vermeye uzun süre karşı koymuş; kendi- sini güçlükle razı edince bu aksi adamın hatırasını belirtmek için Ters Lâle - baş aşağı- bir lâle oyulmuş. Selimiye Camii o kadar kusursuz yapılmış ki nazar değmesin diye bu mermer sütuna lâle motifi ters olarak oyulmuş.
Sayfa 57 - Yeditepe YayınlarıKitabı okudu
Ehl-i aşka çün gıda-yı cam gerek •Âşık olanlara kadeh gıdası (içki,şarap) gerek
Sayfa 19
F. S. Mehmet
Sâkıyâ mey sun ki lâlezâr elden gider Erişir fasl-ı hazân vakt-ı bahâr elden gider
Sayfa 54
Resim