Gündelik Hayat Sosyolojisinin Temelleri

Gündelik Hayatın Eleştirisi 2

Henri Lefebvre

Gündelik Hayatın Eleştirisi 2 Sözleri ve Alıntıları

Gündelik Hayatın Eleştirisi 2 sözleri ve alıntılarını, Gündelik Hayatın Eleştirisi 2 kitap alıntılarını, Gündelik Hayatın Eleştirisi 2 en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Patoloji insanın yetkinliğine yani yetersizliklerine içkin gözükmektedir. Boşluklar, unutkanlıklar, hatalar bu işleyişin parçasıdır. Yabancılaşmak ve yabancılaşmaktan kurtulmak. Geleceğin en yetkin makineleri mantıksal, söylemsel ve düşünümsel zekaya belki de son derece yaklaşacaktır. Ama unutma gücüne asla sahip olamayacaktır. Unutma gücü yeniden başlamayı sağladığı için mucizevidir.
Sayfa 355Kitabı okudu
Reklam
tez çalışmam olur musun?
Marx'ta gündelik hayatı dönüştürecek iki proje bulunur. Ilk proje etik düzendedir insanların ihtiyaçlarını ve arzularının karşılıklı olarak kabulünü gerektirir. Bunlar arasındaki ilişkilerin bilinmesini, hatta şeffaflığını içerir. Toplumsal gizemin yani insanlar arasındaki ilişkileri geçirimsiz ve kavranamaz kılan ve bu ilişkileri bilinçlerden ve eylemlerden ayıran herşeyin sonunu gerektirir. İkinci proje estetik niteliktedir. Hem yüksek yaratıcı faaliyet olarak sanatın savunulmasını içerir. Hem de yabancılaşmış (istisnai kişilere ayrılmış, gündelik hayatın dışında ve üstünde istisnai eserler üreten istisna) faaliyet olarak sanatın radikal bir eleştirisini içerir. Yaratıcı sanat faaliyeti ve eseri en yüksek hazzın habercisidir. Marx'a göre dünyadan yararlanma, haz alma rafine bile olsa maddi malların ya da incelikli bile olsa kültürel malların tüketimi ile sınırlanamaz. Daha öteye gider. Bahsettiği şey toplumun her üyesinin şair, ressam, filozof olması değildir. Bunlar geçiş evreleridir. Herkesin doğal yaşamın kendiliğindenliğiyle ve başlangıçtaki yaratıcı atılımla buluşarak dünyayı sanatçı olarak algıladığı, hissedilir olan şeylerde bir ressam gözüyle, bir müzisyen kulağıyla, şair diliyle haz aldığı bir toplum tahayyül eder.
Otomobil bir maldır, kullanımı tatmin sağlayan ve işlevsel yararlılığı olan bir nesnedir. Bireylerle bu nesne arasında kurulan ilişkiler, hem kullanımı hem de hazzı aşar. Birçok kişi araba kullanırken “gerçekleşir.” Başka yerde kullanılmamış niteliklerini orada sergilerler. Cesaret, erkeklik, kendine hakimiyet, enerji, hatta cinsellik (bu da söylenebilir), arabayla bu ilişkinin parçasıdır. Bu ilişki ideoloji yüklüdür. Böylece, oldukça hüzünlü bir komedi başlar: Araba hikâyeleri, sohbeti, anekdotları, kaza öykülerini besler... Arabayla özdeşlik kuran sürücülerin saldırgan, kaba ve sert oldukları, bu niteliklerin arabanın kullanıldığı zamanın ötesine uzandığı kolayca görülür. Yabancılaşma bunun neresindedir? Malın kullanımında ya da hazzında mı, yoksa ondan yararlanma tarzında, davranış halini almış tutumda mı?
Logos yalnızca bir iletişim aracı değildir. Onu teşvik eden ve onun düzenlediği duygular ve heyecanlar için bir filtredir. Bu sıfatla bir tür varlıktır, bir varlık biçimidir.
Sayfa 301Kitabı okudu
Çalışma yararlanmaya\haz almaya varamazsa ve bunun yolunu açmazsa anlamını ve gerçekliğini yitirir.
Sayfa 205Kitabı okudu
Reklam
Kadını kim köleleştirir, kendini gerçekleştirmesini kim engeller, onu kim tabi kılar ve değersizleştirir, kendinden kim koparır, kendi karşısında onu kim böler? Yabancılaştıran aşk mıdır, annelik midir, yoksa gündelik hayatın içindeki ev içi çalışma mıdır?
Dil bir eserdir, bir toplumun eseridir. Gündelik hayatın önemli olgusu olan söylem, mantığın egemenliğindedir. Söylem; nesneler dünyasının, istikrar kaygılarının, fiili istikrarların, evet ya da hayır diye cevap verilen soruların egemenliğindedir. Diyalektik hareket tutarlı söylemin boşluk ve kopukluklarında kendini gösterir.
Sayfa 271Kitabı okudu
Bir ev kadınıyla, bir sosyete kadınının, bir tamirciyle bir matematikçinin gündelik hayat karşısındaki tutumunun aynı olmadığı açıktır. Ev kadını gündelik hayata boğazına kadar batmıştır onun istidası altındadır asla bundan çıkmaz ya da gerçek dışı bir düzlemde çıkar. (düşsel olarak; iskambil falları, yıldız falları, televizyon programları(müge anlı?)) Sosyete kadını yapaylık yoluyla bu gündelik hayatın dışına çıkar. (defileler, estetikçilik, geziler) ev kadını için sorun bu gündelik hayattan yüzeye çıkmaktır ya da tamamen batmamaktır. Bir matematikçi için ise sorun; Bir gündelik hayata yeniden kavuşmak ve sadece bilgin olarak değil insan olarak da kendini gerçekleştirmektir.
"Arzu hem bireysel hem toplumsaldır. Yani bir topluluk tarafından kabul edilir ya da dışlanır."
Reklam
En mütevazı yurttaş kendi hükümdarını tanır. Onu, dokunacak kadar yakından görebilmiştir; ama bu yanılsamayı kabul ettiğinde yurttaş olmaya son verir. En mütevazı köylü, kraliçeyi, prensesi ve starı “tanır.” Bir “tanışıklık” edindiğini sanırsa, modernitenin en tuhaf ve en kaygı verici yabancılaşmalarından birine düşer.
Herhangi bir çözümden yana taraf tutan (dolayısıyla onu kendi stratejisine dahil eden), karşı önerileri incelemekten muaf kalamaz. O da kendi çözümünün yenilgisini tahayyül edebilmelidir
ve insan için de geçerli bu.
Toplumun bütünü için ve her toplum için durum aynıdır; semantik alan praksis ile bilgi arasına eklendiğinden, bilinç çok fazla çabayla kavram düzeyine yükseldiğinden, bir toplumun çelişkileri ancak kriz momentlerinde açık seçik ortaya çıkar.
Sayfa 317Kitabı okudu
Edimsel olarak çözümsüz, yani çözümü olasılığın içinde ortaya çıkmayan çelişkiler vardır. "İnsanlar yalnızca çözebileceği sorunları önlerine koyar." diye yazdı Marx.
Sayfa 275Kitabı okudu
Günümüzde sokak, kafe, gar gibi geçiş ve karşılaşma yerleri binalardan, evlerden daha önemli. Eskiden böyle değildi. Yani insanların, metaların dolaşımı bu kadar ön planda değildi. Sokak ilginçliğini yitirdiğinde gündelik hayatta önemini yitirir. Peki ya çatlayana dek arabalarla dolduğunda, sinyal sistemlerine indirgendiğinde şehir ne hale gelir?
Sayfa 329Kitabı okudu
52 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.