Tanrılar ve Dinler Üzerine Bir Tartışma

Halim İle Selim

Sevan Nişanyan

Halim İle Selim Sözleri ve Alıntıları

Halim İle Selim sözleri ve alıntılarını, Halim İle Selim kitap alıntılarını, Halim İle Selim en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Tevrat" ve "İncil" adını verdiğiniz kitapların tahrif edildiği fikrini size veren nedir, dünya dinleri konusunda uzman olmadığı aşikar olan birinin kitabında okuduğunuzu zannettiğiniz iddia dışında? Asılları elinizde mi ki onla karşılaştırdınız? Yoksa ümmi olduğunu beyan eden peygamberiniz asıllarını bilip redaksiyon hatası mı buldu? Eğer öyle ise neden aslını çıkarıp "işte budur" demedi? Allah madem bozuk buluyormuş neden düzeltme yoluna gitmedi, neden yeni kitap yazdırma gereği duydu? Aslı kayıp mıydı, yoksa zaman aşımına mı uğradı? Onlar uğradıysa Kuran da zaman aşımına uğrar mı?
Sayfa 172Kitabı okudu
İsa’nın “günahsız olan ilk taşı atsın” öğüdünü hatırlayın.
Reklam
Edebiyat
Araplar bir toplumun töresel davranışlarının inceliklerini ele alan ilim dalına edebiyyat adını vermişler. Düşündükçe ne kadar şahane bir adlandırma olduğunu daha iyi kavrıyorum.
Sayfa 81 - LiberusKitabı okudu
Mutlak hakikate sahip olan insan ahlaklı kalamaz. Tıpkı mutlak iktidar gibi, mutlak hakikat çürütür.
Sayfa 66
Anlam ihtiyacımız uğruna aklı, bilgiyi, rasyonel düşünceyi bir kenara atıp eski çağların tiridi çıkmış mitlerine mi sarılacağız?
Sayfa 126Kitabı okudu
Birtakım cüretkar tefsir cambazlıklarına başvurmazsanız Tevrat'ta ölümden sonraki yaşama ilişkin bir ibare bulamazsınız. Tevrat'taki Cehennem, yahut Gei Hinnom, Kudüs yakınında bir vadidir; Beni İsrail Yahve'ye isyankar olunca Yahve onları cezalandırır, cesetleri o vadiye atılır. Latinceye infernum, İngilizceye hell diye çevirdikleri şe'ol ise besbelli bu hayata ait bir ceza makamıdır, "ölüm", "yıkım" ya da "kahır" dan öte bir anlamı olduğunu sanmıyorum.
Reklam
HALİM: Her şeye rağmen, tanrıya inanmanın inanmamaktan daha akılcı bir tercih olduğunu düşünüyorum. Eğer varsa ve inkar ediyorsanız ceza kaçınılmaz, üstelik risk almaya değmeyecek kadar ağır. Yoksa ve boşuna inandıysanız kaybedeceğiniz şey çok fazla değil. SELİM: Hangi tanrıya? HALİM: Tabii tek ve evrensel olan Allah'a. Yoktur demeyin, “ya varsa” diye düşünün. SELİM: Sizin hatırınız için inanayım, peki, de hangisine? Zeus'a mı? Krişnaya mı? Yahudilerin tanrısının hatırı kalmaz mı? Pascal dahil o kadar çok kişi bu sorunun tuzağına düşmüş ki hayret ediyorum. Farz edin ki Pascal'ın hesabına kandım, Hristiyanların — hatta Katoliklerin, hatta Pascal gibi Jansenistlerin — tanrısına inandım. Öldüm, karşıma Yüce Rabbimiz Krişna hazretleri çıktı, arkasında da Hades gülüyor. O zaman hapı yutmaz mıyım? Yanlış tanrıya inanma riskini almaktansa bence en güvenli yol hiçbirine inanmamak. O zaman hesap günü karşıma hangisi çıkarsa çıksın, “ya rabbim, yalan tanrıların hiçbirine inanmadım” diye kendimi savunma şansım olur. Yüz tanrı adayı varsa doksan dokuzunu bildim demektir. Kaldı ki “kaybedecek bir şey yok” doğru değil. Hakikati kaybediyorsunuz, işkence ve azaptan daha korkunç bir şey bence. Hakikati kişisel konfor ve güvenlik hesabı üzerine inşa etmek gibi utanç verici bir hataya Pascal gibi akıllı bir adam nasıl düşer, şaşılacak şey.
Sayfa 21 - Liber Plus YayınlarıKitabı okudu
Bireyin özgürlüğünden kaynaklanmayan hiçbir eylem gerçek anlamda ahlaki sayılamaz.
Sayfa 62
Bir takım şeylerin insanlar için bilinmez olduğunu ya da bilinebilir olsa da henüz bilinmediğini içlerine sindiremiyorlar. "Madem ki bilmiyoruz, demek ki Allah yahut Zeus yahut Gökkuşağı Ejderi vardır" gibi sihirbazvari çıkarımlardan medet umuyorlar
Ben tanrı olsam, ceza korkusuyla ya da çıkar saiki ile bana inanan ya da inanır görünen birine çöp kadar değer vermezdim.
Reklam
İndirilmemiş kitap kuran'da neden indirildi diye bahsedilir
Nasıralı İsa kitap yazmamış; kendisine kitap "indirildiğine" ya da başka türlü kitap sahibi olduğuna dair en ufak bir imada bulunmamış. Müritleri ve takipçileri arasında böyle bir iddiayı dile getiren hiç kimse yok. Ölümünden sonraki üç yüz yıla ait 26 cilt dolusu risale, tartışma, itişme ve kakışma metni var elimizde; bir tanesinde bile böyle bir ihtimal dillendirilmemiş.
Sayfa 176 - J.-P. Migne, Patrologia Graeca ilk 18 cildi ve Patrologia Latina ilk 8 cildiKitabı okudu
Hz. Musa diye biri yok, varsa da önemsiz bir mülteci grubunun lideri olmalı. Musa'nın önderlik ettiği rivayet edilen Mısır'dan çıkış öyküsünü doğrulayan en ufak bir tarihi ya da arkeolojik bulgu yok. Musa'nın yaşadığı rivayet edilen çağda henüz İbrani yazısı yok, getirdiği emirlerin ya da söylediği sözlerin bir kitapta derlenmesine imkan yok. Eski Ahit'i oluşturan metinlerin en erken MÖ 9. yüzyılda şekillenmeye başladığı, ana metinlerin MÖ 7. yüzyıl sonunda kral Yehoşua zamanında kaleme alındığı, bütünün MÖ 5. yüzyılda son şeklini aldığı anlaşılıyor. Metnin ana gövdesini oluşturan tarih anlatısı belli ki birkaç yüzyıllık dönemde çok sayıda kişi tarafından kaleme alınmış. Buna on iki adet peygamber risalesi ile çok sayıda değişik nitelikte edebi metin eklenmiş.
Sayfa 175Kitabı okudu
Allah şunu yaptı, şunu istedi, şunu emretti şeklindeki sınırlayıcı beyanların tümü a priori yanlıştır. Bilemeyeceğin bir şey hakkında beyanda bulunamazsın.
Dönüşümün yolunu kesmek için kanının son damlasına kadar mücadele etmeye hazır büyük ve cahil bir kitle var.
Sayfa 191Kitabı okudu
Kuran, İsa'nın anası olan Meryem'i "İmran kızı" olarak anar. Oysa Tevrat'ta Amram kızı ve Musa'nın kardeşi olan Meryem ile İsa'nın anası olan Meryem ayrı kişilerdir. Kuran Zabur'u Davut "Peygambere" indirilmiş ayrı bir kitap sayar. Oysa Davut Mezmurları Yahudi kutsal kitabının bir cüzüdür. Kuran İsa'ya İncil adlı bir kitap "indirildiğini" ileri sürer. Oysa İncil, İsa'nın yaşamına ve hadislerine dair müritlerinin yazdığı tanıklıkların adıdır.
Sayfa 133Kitabı okudu
76 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.