İmanın Dinamikleri

·
Okunma
·
Beğeni
·
67
Gösterim
Adı:
İmanın Dinamikleri
Baskı tarihi:
2000
Sayfa sayısı:
127
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789758190195
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ankara Okulu Yayınları
Günlük hayatta kullandığımız bazı kavramlar farkına varamasak ta, bazen koca bir geçmişin izini ya da insanlığın ortak değerlerini üstüne taşırlar. İman, inançlı olsun olmasın herkesin bir yerde karşılaştığı bir kavramdır. Tillich bu kavramın çerçevesini, ne olduğunun yanı sıra ne olmadığından neleri kapsadığına kadar inceler. Kitapta geçtiği şekliyle ..."iman, en kutsal otoriteye bile güvenden daha fazla bir şeydir. İman, bir kimsenin tüm varlığıyla, nihai kaygısının konusuna iştirak etmesidir"
İlahiyatçı Paul Tillich'in İMANIN DİNAMİKLERİ kitabını her fırsatta yeniden okurum ve bilinç düzeyime göre yeni bir şey fark ederim. Onun Protestan Hristiyanlıktan gelen eğilimi ilginç biçimde İslâm'ın İMAN kavramıyla birleşir. Diğer dinlerde de odak noktası seçme konusunda iman, aşağı yukarı aynı şeyleri söyler.

İnsanın tüm eyleminin, düşüncesinin, kaygısının, kutsalının dinamiklerine bakıp, imanda nihai odak noktası bulunabilir. Modern çağda "başarı" gibi, gerçekleştiğinde bile insanı tatmin etmeyen "iman" türü vardır. Çünkü nesneleri sonsuz / nâmütenahi / sınırsız değildir.

Paul Tillich; kaygıda odak noktasının sonu gelince, imanı boğan "iman"ı kabul etmiyor. Para, devlet, parti, önder, millet, makam, ideoloji, din ilh... İnsan perestliğe örnek olarak: İsa "Bana inanan, bana değil, beni YOLLAYANA uysun" diye uyarmıştır. (Kutsal başka, kutsalın taşıyıcısı başka şeylerdir.)

İnsanı iman kılığında hataya götüren İNANÇ, sorgulanmaya alınmazsa fanatiklik doğurur. Bunun için "İnanç, delil eksikliğini telafi aracıdır" denir. Fanatizmin tek ilacı ŞÜPHE. Bunun için Peyami Safa "Şüpheden doğmayan İMAN piçtir" der.

Son yıllarda Türkiye'de inanca karşı ANLAMLI bir reddediş yaşanmasını pozitif buluyorum. Din, devlete fazla yaklaştı. Teizm ve ateizm Anadolu'da altın dönemini yaşıyor. Demek ki bizim içimizde nihai odak noktasını, bir partiye / ideolojiye / din adamlarının keyfine kaptırmak istemeyen yurttaşlarımız varmış...
Çünkü iman, bir özgürlük meselesidir. Özgürlük ise odaklanmış kişisel eylemler imkanından başka bir şey değildir. İman ve özgürlük birbirine zıttır diye sık sık dile getirilen tartışmaya, iman, kişiliğin özgür yani odaklanmış bir eylemidir düşüncesiyle katkıda bulunulabilir. Bu bağlamda özgürlük ve iman özdeştir.
...
Fakat gerçek iman, kendini ifade için baba imajını kullansa da, bu imajı, 'baba'ya karşı bile savunulacak şekilde hakikat ve adalet prensibine dönüştürür.
“Aklı imha eden bir iman, kendisini ve insanın insanlığını / beşeriliğini de imha eder. Çünkü, yalnızca aklî yapıya sahip olan bir varlık nihâi derecede kaygılı olabilir, nihâi ve geçici kaygıları ayrıştırabilir, ahlakî emirlerin (imperactive) mutlak buyruklarını anlayabilir ve kutsalın varlığının farkında olabilir.”

Kitabın basım bilgileri

Adı:
İmanın Dinamikleri
Baskı tarihi:
2000
Sayfa sayısı:
127
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789758190195
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ankara Okulu Yayınları

Kitabı okuyanlar 7 okur

  • esma
  • Ta
  • Olric'in Kitaplığı
  • Kyrios & Maldoror
  • Melih Deveci
  • yasemin altunok
  • Gökhan Tunç

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%50 (2)
9
%0
8
%25 (1)
7
%0
6
%25 (1)
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0