Eski Taş Çağından Eksen Çağına

İnsan Evriminde Din

Robert N. Bellah

İnsan Evriminde Din Sözleri ve Alıntıları

İnsan Evriminde Din sözleri ve alıntılarını, İnsan Evriminde Din kitap alıntılarını, İnsan Evriminde Din en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Din ona bağlı olanları bir manevi topluluk halinde birleştiren, kutsala ilişkin bir inanışlar ve uygulama­lar sistemidir. Bu basit tanım bile hemen ikinci bir tanım sorununa yol açar: Kutsal nedir?
Bir üniversitenin, çalışma dünyasının pragmatik kaygılarını aşan ve o kaygılarla gerilim içinde olan te­mel bir sembolik dayanağı yoksa, varlık sebebini yitirmiş demektir.
Reklam
"Bizler sağ kalım makineleriyiz; genler denilen bencil molekülleri koru­mak için körlemesine programlanmış robot araçlarıyız. Başarılı bir gende ol­ması beklenebilecek başat nitelik acımasız bir bencilliktir. Bu gen bencilliği, bireysel davranışta da genellikle bencilliğe yol açar."
“Biz”im başkalarına zorlayabileceğimiz vahiye, felsefeye veya bilime dayanan evrensel gerçeklere sahip olduğumuzu varsaymak, ırkçılığın, emperyalizmin ve sömürgeciliğin ideolojik veçhesidir.
Sayfa 708Kitabı okudu
Tanrı'nın seçilmiş peygamberi Muhammed de, Musa gibi bir kraldı ya da değildi, ama kesinlikle bir halkın hükümdarıydı. Muhammed'in ölümünden sonra inançlılar cemaatini yönetenler, hükmetme haklarını pey- gamberin ardılları (halifeler) olmalarına dayandırmışlardır.4 Tanrı ile kralın eski birliği her örnekte dramatik olarak bozulmakla birlikte, paradokslu bir biçimde yeni eksensel formülleştirmelerde hep onaylanmaktadır.
Sayfa 314Kitabı okudu
Reklam
Şiddetin Evrilmesi
Saldırı ve şiddet de evrilir, sonuçta hem insanlar hem de en yakın primat akrabalarımız olan şempanzeler kendi türlerinin öteki üyelerini kasten öldürür.
Sayfa 20 - Bilgi üniversitesi yayınlarıKitabı okudu
Karınca konuşuyorsa, gelincikte konuşur.
Bir gelincik (mongoose) yuvasından çıkarak insan sesiyle demiştir ki, 'Bütün bu kurban, hasat andını tutarak yaşayan bir Brahminin verdiği arpaların bir tekine eşit değildir.
Sayfa 657Kitabı okudu
“Vermek bir kimsenin üstünlüğünü göstermektedir, onun daha çok ve daha yüksek olduğunu, magister olduğunu. Geri vermeden almak ya da fazlasıyla ödemek astlığı kabullenmektir, bir tâbi ve uyruk olmaktır, minister olmaktır. "44 Minister'in baş-örneği, aldığının karşılığını veremeyen ya da verecekse bile çok sonra veren çocuktur. Böylelikle, beslemek tahakküme bağlanıyorsa, almak da boyun eğmeye bağlanmaktadır. Hiyerarşik toplumlarda tanrılarla insanlar, hükümdarlarla halk arasındaki ilişkileri düşünürken, insan yaşamının bu temel gerçeklerini mutlaka akılda tutmak gerekir.
Sayfa 224Kitabı okudu
Oliver Sacks
Ben biyolojik tekliğimin, biyolojik eskiliğimin ve bütün öteki canlı formlarıyla biyolojik akrabalığımın bilgisinden kıvanç duyuyorum. Bu bilgi, benim doğa dünyasında kendimi evimde hissetmeme, kültürel, insan dünyasında rolüm ne olursa olsun, kendi biyolojik anlamım duygusunu hissetmeme izin veriyor.6
Reklam
Hepsi cehenneme gidiyor.
Ve anlattığı oykünün "güçlü ve dogru bir mit" oldugunu soyleyerek öteki mitlerin dogru olmadıklarını, çünkü doğruluğun onun dininin ayırıcı işaretlerinden birini oluşturduğunu ileri sürmekle bütün dinlerin tuzaklarından birine düşüyor. Bu da tehlikeli bir biçimde bütün öteki dinlerin yanlış olduğu sonucuna yaklaşıyor. O zaman, insanlığın onun mitine inanmak şöyle dursun onu anlamayan büyük çoğunluğuna ne oluyor?
İnsanlar geç gelişmeci bir türdür, yani erken gelişen memelilerin tersine, yavruları çaresiz halde, bir bakıma "prematüre" olarak doğarlar, çünkü rahimde olması gereken gelişmeler doğumdan sonra, sürekli ebeveyn bakımı gerektiren koşullarda tamamlanır. Ayrıca, insanlar olağanüstü bir prematürelikle doğarlar. Memeliler arasında bir başka insansı (hominid) özellik, yürümeye ve koşmaya yarayan iki ayaklılığın sonucu olarak, ananın rahminin dört ayaklı atalarımızınkilerden daha dar olmasıdır; yani bebek anaya ciddi bir zarar vermeden doğum kanalından geçebilecek kadar küçük bir kafayla doğmalıdır. Bu, insan yapısındaki birkaç tasarım yanlışından biridir ve tarihimiz boyunca annelerin doğum sırasında sıklıkla can vermelerine yol açmıştır.
Sayfa 133 - Bilgi üniversitesi yayınlarıKitabı okudu
Biz hâlâ var oluş savaşımının başat olduğu ve kendisini büsbütün gevşek bir alana dönüştürmeye hazır bulamayan bir dünyada yaşıyoruz.
Sayfa 688Kitabı okudu
Talcott Parsons eski İsrail ve Yunan'dan "ocak toplumlar" diye söz etmiştir; çünkü bunlar siyasal bağımsızlıklarını yitirdikten sonra bile, ileriki tarih dönemlerinde filizlenmeyi sürdürmüşlerdir.58 Gerçekte bütün eksensel toplumlar ocak toplumlardı ve bu eğretilemeyi sürdüreceksek, göz önünde tutmamız gereken şeylerden biri onların çeşitli yollardan eşleştiğidir. Yahudi ve Yunan gelenekleri nasıl birbirlerini etkiledilerse, Budizmin de Çin üstünde ve Hint matematiğinin de Batı'da güçlü etkileri olmuştur. Aralarındaki ilişkileri belirlemenin güç olmasına karşılık, eksensel geçişlerin kendileri de muhtemelen birbirlerine basitçe paralel değillerdi; ama sonraki tarihte hepsi birbirini derinliğine etkilemiştir.
Sayfa 697Kitabı okudu
fakat bir dinsel geleneğin özü olarak hiç değişmemiş bir kabile nazımları koleksiyonu kesinlikle İndik’tir. Bu da bütün dinsel evrim fikri konusunda, aşağıda tartışacağımız sorulara yol açmaktadır.
Sayfa 575Kitabı okudu
128 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.